Domácí inflace byla v srpnu vyšší oproti konsensu. Koruna zpevnila pod 25,05 za euro a pod 22,70 za dolar. Evropské i americké výnosy rostou. Dolar v mírné ztrátě nad 1,1040 za euro.

Boj o půl milionu dolarů. Praha bude opět hostit kontinentální finále největší startupové soutěže světa

Tom Cironis, zdroj: SWC Summit

Po minulém ročníku, který se kvůli pandemii konal online, se do české metropole opět sjedou evropské startupy na Startup World Cup & Summit konaný pátého a šestého října. Utkají se nejen o titul mistra Evropy a možnost získat okamžitou investici ve výši až půl milionu dolarů, ale především o postup do globálního finále v Silicon Valley.

Největším lákadlem akce bude spoluzakladatel společnosti Apple Steve Wozniak. Ten se připojí v závěru programu online. Účastníci summitu se ale můžou těšit i na další zajímavé osobnosti ze Silicon Valley jako například Esther Wojcicki nebo Kyle Corbitt.

Organizace takové akce zabere celý rok, vyjednávání s Wozniakem dokonce dva, říká ředitel summitu Tom Cironis. Co to vše obnáší? Jak by se měly startupy prezentovat? Přečtěte si rozhovor.

SWCS finále 2019, zdroj: Startup World Cup & Summit
SWCS finále 2019, zdroj: Startup World Cup & Summit

Bude se nějak letošní ročník lišit od předchozích offline konaných?

Určitě. Letos připravujeme hybridní model, uvítáme 500 návštěvníků fyzicky na místě v šapitó Azyl 78 v pražské Stromovce a pro ostatní budeme většinu programu streamovat online jak na našem webu, tak i prostřednictvím mediálních a networkových partnerů, kteří nás podporují.

Zároveň díky Milanu Kilikovi a spolupráci s HubHubem se celá akce rozkračuje ještě jedním novým směrem. V dalších HubHub pobočkách po Evropě budou ve stejný den probíhat doprovodné akce se vzdělávacím programem, nejspíš v Bratislavě, Varšavě, Londýně a možná i dalších. Zvyšujeme tak svůj evropský zásah na maximum.

Daří se nám tak růst covidu navzdory a i přes postupující delta variantu věříme, že většinu spíkrů, mentorů a panelistů uvítáme fyzicky v Praze.

S jakou účastí diváků se počítá?

Právě s ohledem na pandemii se oproti dřívějším ročníkům, kdy akci navštívilo i několik tisíc lidí, musíme trochu krotit. Na místě v Azylu 78 počítáme s 500 diváky, v tomto směru jsme kapacitu museli zastropovat. Ale loňský rok nás naučil fungovat i online, takže díky živému přenosu zase můžeme akci zpřístupnit i těm, pro které by osobní účast byla problematická.

V loňském roce jsme dosáhli přes 50 000 unikátních zhlédnutí, letos by to díky silným mediálním partnerům mohlo být ještě výrazně víc. Už proto, že hlavní osobností letošního ročníku bude Steve Wozniak, a ten nepochybně přiláká hodně lidí. Pořád si ale myslím, že offline akce jen tak něco nenahradí. Návštěvníci, kteří dorazí do pražské Stromovky, se tak můžou těšit na mentorské stoly, diskusní panely, networking „jeden na jednoho“ s investory i zástupci korporací, EXPO, párty a mnohé další.

Na kterého řečníka/řečníky se nejvíc těšíš?

Bude to znít lacině, ale já se těším na všechny. Za jejich domlouváním je naše celoroční práce (někdy i víc) a každý má na akci své opodstatnění. Hvězdou letošního ročníku nepochybně bude Steve Wozniak z Applu, který se během finále startupové soutěže připojí online z Kalifornie a promluví (mimo jiné) i o své nové eko platformě EFFORCE.

Další zásadní osobností bude Esther Wojcicki, novinářka Washington Post a pedagožka, které se ve startupových kruzích přezdívá „kmotra Silicon Valley“. Sama vychovala tři veleúspěšné dcery, které v Křemíkovém údolí dokázaly prorazit. Nejstarší Susan je současnou CEO YouTube, Anne je CEO startupu 23andMe, který má nakročeno k tomu stát se jednorožcem (pokud už jím není), a Janet je nesmírně uznávanou antropoložkou. Právě o výchově úspěšných dětí napsala Esther bestseller How to Raise Successful People, který především v lockdownu trhal rekordy. Mimochodem, dřív mentorovala třeba i dceru Steva Jobse.

Osobně pak do Prahy přijede Kyle Corbitt, který je prezidentem Startup School ve Y Combinatoru, jednoho z největších startupových inkubátorů na světě, kde vytvořil platformu k propojování startupových zakladatelů. V podstatě takový byznysový Tinder pro tuhle specifickou komunitu. Předtím pracoval v Google a má zkušenosti z vlastního startupu Emberall.

Pak mezi spíkry máme ještě eso, ale to si zatím nechávám schované v rukávu.

SWCS finále 2019, zdroj: Startup World Cup & Summit
SWCS finále 2019, zdroj: Startup World Cup & Summit

Jak dlouho trvá plánování takové akce? Kolik se na ní podílí lidí?

Pracujeme na tom průběžně celý rok. Na začátku se řeší především fundraising, domlouvání ostatních evropských startupových soutěží a spíkrů. Z pohledu produkce je pak nejintenzivnějších pět až šest měsíců před samotnou akcí. Nyní nás je na částečný nebo plný úvazek celkem 10. Naše Dominika, společně s Ondrou, Lucasem a Jakubem, řídí celou Startup World Cup soutěž včetně regionálního finále zemí Visegrádské čtyřky. Ondra se ještě stará o networková partnerství po Evropě, především s inkubátory, akcelerátory, univerzitami a dalšími. Lucas je naším kontaktem pro mentory na Summitu a zároveň má pod placem vše okolo vstupenek. Jakub komunikuje s V4 startupy v rámci soutěže a pomáhá nám s výběrem finalistů.

Děláme super věci a to, že se o tom všichni dozvědí, je hlavně díky skvělé komunikaci, kterou nám tvoří Věrka společně s naší posilou Káťou. Takže to, že jste kdekoliv zahlédli nebo ještě zahlédnete SWCSummit, je především jejich práce. A o podcasty a moderování se nám starají AničkaVaškem. Vašek má zároveň nad celým Summitem takový helikoptér view a hlídá detaily. A nesmím zapomenout na našeho IT guru Huga, který nám radí podstatně víc, než jen ať to zkusíme vypnout a zapnout. 🙂

Je nějaká obecná rada, jak by se měly startupy prezentovat na SWC, aby zaujaly porotu?

Základ je dát si záležet už při registraci, protože přihlášek chodí stovky a před porotu se dostanou jen ti nejlepší. Když už startup úspěšně projde tímto sítem, je naprosto zásadní nepodcenit prezentaci, tedy tzv. „pitch“. Prostor k ohromení poroty není velký, protože na každý pitch je přesně vymezený čas – a ten je poměrně krátký. Umět dobře prezentovat by tedy měl být základ: shrnout výstižně a stručně to nejdůležitější, mluvit poutavě, umět vyzdvihnout důležité věci. Taky je vhodné uzpůsobit prezentaci tomu, co má startup v rámci soutěže za cíl. Pokud to má být mediální pozornost, tak je fajn nebát se udělat na pódiu trochu show. Pokud projekt hledá investory, je dobré uvést, kolik startup raisuje, jaká je runway, revenues a další pro investory klíčové údaje. Ale ze všeho nejdůležitější je si to užít!

Máš nějaký tip na vítěze? Jestli ano, koho?

Tip na vítěze nemám, přihlášky teprve úderem středeční půlnoci (15.09., pozn. red.) měly deadline. Zároveň čekáme ještě na jedno evropské kolo, které proběhne, takže vše je pořád otevřené. Bylo super vidět stejně jako v předchozích ročnících českou stopu, to mi vždy udělá radost. Podařilo se to v roce 2019 třeba klukům z Motionlab a loni bodoval český projekt 24 Vision Systems.

SWCS finále 2019, zdroj: Startup World Cup & Summit
SWCS finále 2019, zdroj: Startup World Cup & Summit

Můžeš připomenout čtenářům, jaký je vztah SWC ke konferenci Engaged Investments?

Jasně. Kluci z DEPO Ventures dělají super akci zaměřenou na andělské investory, byl jsem se tam loni podívat a musím říct, že klobouk dolů! S Honzou Krahulíkem, partnerem DEPO Ventures, jsme se pobavili o tom, že by mohlo být ku prospěchu všem spojit síly – a zatím se nám to vyvíjí moc dobře. Každý, kdo si koupí Investor’s Ticket na SWCSummit, získá současně vstup i na akci Engaged Investments, která proběhne v úterý 5. října společně s naším finále V4 zemí. Věřím, že by to mohl být základ užitečné spolupráce do budoucna.

Jak hodnotíš české startupové „klima“? Jak se tu začínajícím společnostem podniká? Jsme podnikavý národ?

Budu opakovat hodnocení zkušenějších pozorovatelů. Máme v Česku stále velký investiční potenciál, vynikáme nejvíc v oblastech kyberbezpečnosti, fintechu, nano vláknech, 3D tisku atd. Úspěšných příběhů je z těchto oblastí poslední dobou více než dost – třeba náš první bájný unicorn Rohlík.cz Tomáše Čupra; nebo AVAST se schválenou akvizicí; případně productboard s posledním investičním kolem ve výši téměř jedné miliardy korun. Tím ale výčet nekončí. Jsou tu třeba projekty Rossum, Deepnote, Apiary, Twisto, Beat Saber a z těch méně známých Dataddo, IP Fabric, Manta. Palce držíme i MEWS.

Už tedy rozhodně je na čem stavět. Navíc každý úspěch v podobě IPO či exitu tvoří nové investory, jak ze zakladatelů, tak taky z prvních zaměstnanců. Narážím tím na tolik propíraný EZOP, který by mohl být v Česku možná lépe legislativně vyřešen. Obecně snazší byrokracie při založení firmy i dalším chodu by také neuškodila, lze se inspirovat v Estonsku u jejich e-govermentu. I tak ale žijeme v úžasné době a je skvělé pozorovat tu sněhovou kouli, která se u nás s každým dalším úspěšným startupem nabaluje. Rozhodně tu máme možnosti pro to, aby se v české kotlině udály velké věci.

Tom Cironis (1990) přišel z neziskové oblasti přímo do prostředí startupů. Pracoval v ELAI při organizaci Týdne inovací a nyní je ředitelem evropského finále celosvětové soutěže Startup World Cup & Summit.

V Air Ventures se věnuje investičním analýzám a networkingu. Tom také spoluzaložil platformu WeAre Summit, která byla v květnu 2020 prvním 3D virtuálním startupovým summitem na světě.

Ve volném čase se věnuje fundraisingu pro neziskovou organizaci LORM, která pomáhá hluchoslepým lidem, hraje florbal nebo cestuje po světě. Je bývalým členem AIESEC.

Newsletter