Boj o TikTok. Je převzetí americkými velikány opravdu reálné?

Deadline je 15. září a důsledky jasné. Pokud se čínský vlastník TikToku, firma Bytedance, nedohodne s americkou firmou na prodeji americké části TikToku, bude muset firma svou činnost ve Spojených státech ukončit. Zájem projevil maloobchodní gigant Walmart, který se nakonec spojil s Microsoftem, a na záda jim dýchá softwarová společnost Oracle. Analytici odhadují cenu transakce až na 50 miliard dolarů. Jsou ale vůbec americké nabídky reálné?

TikTok je mobilní aplikace, která dokáže především děti a mládež připoutat k telefonu na celé hodiny. Podobné zážitky popisují i starší uživatelé, kteří se aplikaci rozhodli vyzkoušet. Důvodem jsou propracované algoritmy umělé inteligence (AI), které dokáží přesně rozpoznat, jaký typ obsahu se člověku líbí a o jaký naopak zájem nemá, a tak jej udržet u displeje telefonu co nejdéle. Navíc dokáže začínajícím tvůrcům z ničeho přinést tisíce „lajků“, čímž je motivuje vytvářet zajímavý obsah pro další potenciální uživatele.

Větší je jen Facebook

Popsané vlastnosti vedly uživatele k již 2 miliardám stažení v obchodech Google Play a App Store. Po aplikacích od Googlu a Facebooku je tak tou nejstahovanější a měsíčně má asi 700 milionů aktivních uživatelů.

Je zde ale malý háček. Zatímco si uživatel bezstarostně prohlíží krátká videa, typicky zábavné scénky doplněné hudbou, probíhají v jeho telefonu nejasné procesy sbírání osobních údajů. Nebylo prokázáno, že by se jednalo o vážnější zásah do soukromí než u Facebooku a Googlu, ovšem v Silicon Valley by si sdílet vaše data s čínskou vládou (doufejme) nedovolili, což u čínské společnosti vyloučit nelze.

Právě kombinace superiorní technologie a hrozba zneužití dat vedla veřejnost k pochybám a TikTok začal počátkem léta jednat s americkými giganty o možném partnerství.  Vhodným kupcem se dlouho zdála být společnost Microsoft, minoritní podíl měl odkoupit především od velkých amerických fondů jako Sequoia Capital nebo General Atlantic

Rána pro vyjednávání

Po několika měsících vyjednávání se však americký prezident Trump rozhodl vyostřit turbulentní vztahy s Čínou ještě více a v srpnu firmě vystavil ultimátum: TikTok se buď stane americký, nebo se s americkými uživateli musí rozloučit.

Toto ultimátum však skýtá několik problémů. V tak krátkém čase (v době vypsání 45 dnů) je obchod za v přepočtu stovky miliard korun jen těžce uskutečnitelný. Je proto možné, že deadline stanovený nařízením prezidenta bude na základě stížnosti TikToku soudem odsunut.

Především ale toto ultimátum značně omezuje možnosti společnosti TikTok, a proto se ve veřejném prostoru začali veřejně ohlašovat další zájemci. Není divu, cena akcií Microsoftu v srpnu po oznámení akvizice raketově vzrostla, podobného zadostiučinění se dočkal v den oznámení stejného záměru i management Oraclu. Růst ceny akcií o 4 % v den oznámení partnerství s Microsoftem se pak dočkal i Walmart. Přitom je nejasné, zda akvizice povede ke kýženým synergiím – s Microsoftem a Oraclem TikTok pojí hlavně potřeba využívat cloudová řešení pro provoz aplikace, hlavní hodnota firmy je ale jinde.

Newsletter