Dolar je v zisku proti euru i v dolarovém indexu. Americké výnosy se posunuly výše, 10letý dluhopis se obchoduje nad 1,6 %. Hlavní událostí je americká inflace, konsensus trhu čeká zrychlení z 2,6 % na 3,6 % y/y, některé predikce pracují s více než 4 %. Riziko nad konsensus vyšší inflace je rizikem vyšších US výnosů. To by mohlo dostat pod tlak rizikové měny, včetně koruny obchodující se těsně nad 25,50 za euro.

Brněnský startup učí Čechy zdravě pít

Zdroj: Loklok

Začátek roku se hodí pro různé experimenty. Mnoho lidí se snaží přestat kouřit, zhubnout, naučit se cizí jazyk a podobně. Ne vždy se to povede. Některé změny ale jde udělat celkem jednoduše. Například zdravěji pít, konkrétně nápoj kombucha od brněnského startupu Loklok.

Proč tedy pít kombuchu? Jeho spoluzakladatelé Michal Ďuriník a František Špás nám vysvětlili, jaký přínos má její pití na náš organizmus. Přečtěte si rozhovor.

Zdroj: Loklok
Zdroj: Loklok, Zakladatelé Loklok František Špás a Michal Ďuriník

Proč by měli lidé pít kombuchu?

Jak to už bývá, založením firmy jsme si řešili vlastní problém. Když jsme šli s kamarády večer ven, neměli jsme co pít. Na výběr byl buď alkohol (a ten si ne vždy chceme nebo můžeme dát), nebo různé limonády plné cukru. V zahraničí jsme si ověřili, že kombucha může být plnohodnotnou volbou nejen pro tyto situace.

Kombucha je, velmi zjednodušeně, čaj fermentovaný specifickou mikrobiologickou kulturou. Pije se už staletí pro své zdravotní účinky – má vysoký obsah probiotik, vitamínů B a antioxidantů. Mnozí kombuchu znají od svých rodičů jako „tu věc co jsem musel pít, protože je to zdravé“. V Lokloku děláme kombuchu, která je nejen zdravá, ale na rozdíl od většiny domácích (čest výjimkám!) i skvěle chutná.

Kdo jsou vaši zákazníci? Plánujete expanzi i do jiných regionů, případně do zahraničí?

Před zavřením podniků byly našimi největšími odběrateli právě kavárny, bary a restaurace. Pro kavárny a bary jsme ne-sladkou alternativou limonád a vítaným rozšířením sortimentu. Restaurace zase rozpoznávají, že kombucha je díky podpoře zažívání to nejlepší pití po jídle. Jejich hosté se vracejí už i kvůli nám.

Díky naší poloze je většina našich odběratelů z Brna a okolí, ale naše ambice sahají dál. Na zahraničí se zatím nesoustředíme, i když tam vidíme velký potenciál do budoucnosti.

Na e-shopu prodáváte tři druhy nápoje. Plánujete rozšířit sortiment?

Aktuálně vyrábíme Originál z pravého cejlonského čaje, svěží Zázvorovou a nově i naši specialitu – kombuchu z Yerba Maté. Další varianty vyvíjíme a testujeme. Výhledově je naším cílem, abychom si od pondělí do neděle mohli dát každý den jinou. Spíš než na rychlé přidávání příchutí se teď ale soustředíme na konzistentní škálování výroby, naše produkce se pravidelně vyprodává a poptávka stále roste.

Před Vánoci jsme také spustili prodej souprav pro domácí přípravu kombuchy, o které je velký zájem. Zdá se, že se během corony stalo z kombuchy oblíbené domácí hobby.

Jaký máte „výstav“? Kde vaříte kombuchu?

Kvůli koronakrizi nám v podstatě ustal odbyt z gastro sektoru, ale i tak měsíčně připravíme několik tisíc lahví. Výroba probíhá v našem prostoru u Brna, kde probíhá vše – od vaření čaje, samotné fermentace až po finální lahvování.

Vymezujete se proti „hloupým limonádám“. Jsou limonády váš hlavní konkurent nebo to je nějaký jiný nápoj?

Kombucha opravdu není limonáda, kde se smíchá cukr, příchuť a bublinky. My ji vlastně ani nevyrábíme. Pěstujeme ji a pečujeme o to, aby se mateřská kultura cítila dobře a mohla optimálně pracovat.

Každý si ke kombuše najde jinou cestu. Pro většinu našich zákazníků jsme právě alternativa k limonádám, ale chutnější, bez zbytečného cukru, a prospívající zdraví. Pro mnohé jsme vítaná alternativa k pivu či cideru. Pro další jsme zase přirozenou součástí zdravého života.

Plánujete rozšířit prodej i do supermarketů?

V blízké době to nemáme v plánu. Myslíme si, že český trh na takový rozsah není připraven. Hodně naší práce je právě o vzdělávání lidí, o vysvětlování, co vlastně kombucha je, v čem je jiná než ostatní nápoje a proč je dobré ji pít. Nejlepší osvěta je, když ji někdo ochutná. Většina lidí si kombuchu zamiluje, když ne na první, tak na druhý lok.

Kombuchu prodáváte ve skle. Nebylo by z ekonomických i logistických důvodů jednodušší stáčet nápoj do plastu?

Plnit do plastu by určitě bylo levnější. Rozhodli jsme se ale pro sklo z jednoduchého důvodu: je to materiál, který lze stoprocentně recyklovat. Máme také hodně šikovných „kombuchopijců“, kteří nám posílají fotky našich lahviček v nových rolích: vázičky, svícny… Tvořivosti se meze nekladou.

Michal Ďuriník (1988) založil Loklok se svým společníkem Františkem Špásem (1998) v Brně v roce 2019.

Newsletter