Spolu s rostoucí cenou bitcoinu vzrůstá nejen radost těch, kteří jej nakoupili ještě v době, kdy ho téměř nikdo neznal, ale také obavy z toho, že jde jen o další spekulační bublinu, nikoliv nepodobnou těm, které jsme mohli vidět kdysi (a můžeme vidět i dnes) na trzích nemovitostí, dluhopisů či akcií. Avšak jelikož nikdo z nás bublinu sám spolehlivě nepozná, není od věci zeptat se těch nejpovolanějších.
Na začátku září, když tržní kapitalizace kryptoměn dosáhla více než 160 miliard dolarů, varoval Business Insider na základě serveru CoinDesk, že roste počet lidí, kteří se domnívají, že v tomto digitálním byznyse roste bublina. Jak můžete vidět na následujícím grafu, vycházejícího z rozsáhlé prezentace o trendech v kryptoměnách serveru CoinDesk, na otázku, zda si myslí, že je v v této oblasti bublina, téměř 58 % oslovených odpovědělo, že ano či spíše ano.
Co je ovšem důležité, respondenti nebyli obyčejní lidé, ale čtenáři CoinDesk, takže lze předpokládat jistou orientaci ve světě kryptoměn. Na trochu jiný vzorek, a sice na institucionální investory, se zaměřil nový výzkum makléřské firmy Triad Securities, o kterém informoval CoinDesk. Z jeho výsledků mimo jiné vyplynulo, že zhruba 39 % z nich se domnívá, že „je to bublina, která musí prasknout“. A podle listopadového výzkumu provedeného CNBC ve firmách, jako je Mastercard, Cisco, Facebook, GoPro a řadě dalších, si skoro 30 % vrcholných finančních ředitelů (CFO) myslí, že je „bitcoin reálný, ale v bublině.“
Investor Jim Rogers: Bitcoin smrdí jako bublina
Když se řekne bublina, pak to obvykle znamená, že určitá aktiva jsou nadhodnocená vůči svým fundamentům, které vyjadřují jakousi reálnou hodnotu, kterou ovšem nebývá zas tak snadné určit. Zatímco u akcií existuje k jejímu odhadu řada měřítek a metod, u kryptoměn není většině lidí jasné, od čeho by ona fundamentální hodnota měla být odvozena. Ačkoliv prvotním smyslem digitálních měn bylo patrně vytvořit digitální peníze alternativní ke státním fiat měnám, dnes se spíše než jako běžný platební prostředek zdají být specifickou – a relativně rizikovou – investicí, avšak s pohádkovými výnosy.
Pokud se zaměříme například na bitcoin, zdá se, že čím více se o něm (a o jeho rostoucí ceně) mluví, tím více lidí se chce na oné kryptorally svézt – a bitcoin tak roste dále a dále. To by naznačovalo, že se zde nachází určitá spekulativní bublina, kdy lidé BTC nakupují nikoliv kvůli jeho fundamentální hodnotě, ale v očekávání dalšího růstu ceny, který se pak mechanismem zpětné smyčky stává skutečnosti. Tomu by napovídal i fakt, že je cena bitcoinu do značné míry provázána s hledáním souvisejících termínů na Googlu. Jak informoval Business Insider na základě výzkumu SEMrush, korelace dosahuje 91 %.