Bude mít Tesla hluboko do kapsy?

Minulý pátek představila americká automobilka Tesla svůj nejnovější model elektromobilu tzv. Model 3. Tento okamžik byl dlouho očekáván a ve výsledku tak podtrhl všechnu euforii, která se kolem známého výrobce elektrických aut v posledních letech vytvořila. I přes všechno nadšení se však objevují první „škarohlídi“. Podle mnohých analytiků by se Tesla mohla potýkat především s nedostatkem peněz.

Muskovo plány jsou poměrně ambiciózní. Model 3, jakožto první hromadně vyráběný automobil firmy, by měl být vypuštěn na trh začátkem roku 2017, přičemž do roku 2020 by měl přispět až k desetinásobně vyšší produkci kolem 500 tisíc kusů za rok. Při této predikci a ceně základního typu na 35 tisících dolarech by tak společnost mohla (konečně) dosáhnout i nějakého zisku.

Tesla představila očekávaný elektromobil Model 3

I přesto, že během neděle dosáhly předobjednávky Modelu 3 více jak 270 tisíc, analytici sázejí na to, že se bude opakovat scénář z minulého roku, kdy Tesla nezvládla dodat sportovní verzi elektromobilu Model X v předem stanoveném čase. Rok 2017 se tak jeví jako nesplnitelný, stejně tak i 2018. Experti počítají s tím, že první Model 3 by mohl brázdit silnicemi nejdříve v roce 2019, možná až 2020.

Obdobně pesimistický je i pohled na plánovanou produkci 500 tisíc aut za rok. Adam Jonas, analytik banky Morgan Stanley, vidí, i přesto, že je dlouhodobým fanouškem Tesly, produkci firmy o polovinu nižší, a to na 250 tisících. I tak ale sází na to, že se cena titulu vyšplhá až k hranici 333 dolarů za kus.

Tyto scénáře jsou prozatím otázkou vzdálenější budoucnosti. Hlavním fundamentem dneška tak zůstávají předobjednávky, za které klienti platí tisíc dolarů jako zálohu. Brian Johnson, analytik z Barclays, v tomto směru předpovídá, že objednávky dosáhnou do června letošního roku až 300 tisíc. 

Pokud by byla čísla ještě lepší než očekávání, Tesla by získala ideální příležitost k získání dodatečného kapitálu. Ten by pak měl být použit především na chod amerických továren, stejně tak i na další investice do modernizaci produktů. Zda se tento scénář ale opravdu vyplní, se ukáže až v době, kdy firma bude reportovat výsledky za první a druhý kvartál.

Joseph Spak, Managing Director společnosti RBC Capital Markets, je však přesvědčen, že mnohem důležitější než poptávka bude již zmiňovaná (ne)schopnost Tesly splnit své sliby. „Otázka poptávky nám nikdy nedělala velkou starost,“ řekl pro CNBC. „Mnohem důležitější je pro nás samotná exekuce, a to, za bude firma schopna onu poptávku uspokojit v celé míře.“ A právě to je věc, ve kterou Spak moc nevěří. Jeho představa pracuje s tím, že ke klientům se Model 3 dostane až v průběhu roku 2019.

Pravdou je, že Tesla bude mít navíc i poměrně ostrou konkurenci. Její Model 3 totiž není na trzích elektromobilů ničím zcela výjimečným. Obdobnou verzi elektromobilu a za stejnou cenu nabízí například společnost General Motors a její Chevrolet Bolt EV, případně i BMW a model i3. Výčet pak uzavírá Nissan a jeho Leaf.

V návaznosti na představení nového elektromobilu to si akcie Tesly v pátek připsaly více jak 3 %, což odpovídá ceně 237 dolarů. Dnes v úvodu obchodování si připsaly více jak 4 %.

 

Newsletter