Být jen offline není budoucnost. Česko jako e-shopová velmoc má co dohánět

Pro založení e-shopu už dnes nepotřebujete velký rozpočet. Můžete si pořídit řešení od Shoptetu za pár set korun měsíčně a hned začít prodávat. S šéfem Shoptetu Miroslavem Uďanem o tom, jestli je Amazon konkurence, jak se liší český a slovenský trh a jak mu pomohl Andrej Babiš.

Můžete představit vaši společnost a váš produkt?

Odpovím trochu oklikou. Před jedenácti lety jsem si založil svůj vlastní e-shop a tehdy podobné služby, jako děláme my, nebyly. Takže založení e-shopu byla otázka statisíců, jeho údržba desetitisíců ročně a všechno trvalo strašně dlouho.

Skamarádil jsem se s člověkem, který mi pomáhal ten e-shop vytvořit. Společně jsme přišli na myšlenku pronájmu e-shopových řešení. Tehdy se udělalo jedno řešení pro jednoho klienta a u dalšího se začalo od nuly, což nám přišlo jako škoda. Řekli jsme si proto, že zkusíme jít cestou toho, co už máme, a nabídnout klientům pronájem e-shopu za několik stokorun měsíčně.

Nabízíme tedy službu, která pomáhá prodávat produkty na internetu. Případně i v kamenném krámu, pokud potřebujete, ale všechno je propojené přes internet.

E-shopy tedy tvoří většinu vašich zákazníků nebo máte diverzifikovanější portfolio zákazníků?

Naše platforma je určená hlavně pro e-shopy. Obsahuje i pokladní software, takže ji můžete použít i jen pro kamennou prodejnu.

Nicméně 95 procent našich zákazníků jsou hardcore e-shopaři. Máme jich asi 18 tisíc, což je zhruba polovina trhu v Česku. Obvykle se jedná o malé prodejce s obratem několik milionů měsíčně, kteří mají do pěti zaměstnanců.

Myslíte si, že je do budoucna možné, aby nějaký obchod přežil jen v „kamenné“ podobě, tedy bez jakékoli ambice prodávat i online?

Paradoxně to je tak, že si dnes spousta čistě internetových obchodů začíná zakládat kamenné prodejny. Podle mě je ale škoda se omezovat jen na offline. Nicméně i některé velké firmy online zatím moc neřeší. Viz třeba IKEA, která otevřela e-shop před rokem. Ve skutečnosti to ale žádný e-shop není, jen takový polotovar.

Být jen offline není do budoucna udržitelné. Velkým řetězcům začnou šlapat na paty chytřejší a progresivnější konkurenti. Vezměte si třeba Rohlík.cz. Ten neprodává samotné doručení zboží přes internet, ale volný čas, který si lidé kupují. Aby nemuseli jet do supermarketu a strávit hodinu dvě cestou, vybíráním zboží, placením a tak dále.

Kdo a odkud jsou vaši zákazníci? Jak jsou vaši zákazníci segmentovaní? Kteří jsou pro vás nejdůležitější z hlediska obratu?

My jsme přítomní hlavně v Česku a na Slovensku, přičemž ten poměr je asi osm ku jedné. Slovenský trh je totiž specifičtější, nejde to tedy jen přepočítat poměrově jako deset milionů Čechů a pět milionů Slováků.

Co se týče našich zákazníků, většinou jsou z Prahy a větších měst, spíše z Čech než z Moravy. V naprosté většině prodávají oblečení, elektroniku a dále věci týkající se krásy jako parfémy a podobně. Nedá se říct, že je nějaká skupina lidí, na kterou bychom se více zaměřovali.

Snažíme se nabídnout přijatelné řešení za přijatelnou cenu co nejširší skupině potenciálních zájemců. Na druhou stranu nestojíme o některé zákazníky. Jedná se o velké firmy, které mají specializované požadavky na interní systémy. Zákazníky typu Alza nebo Mall tedy nikdy dělat nebudeme. Ale stojíme o všechny ostatní.

Máte i nějaký e-shop s velmi specifickým neobvyklým sortimentem?

Naši e-shopaři prodávají úplně všechno, je těžké vypíchnout něco konkrétního. Ale například jedna naše zákaznice prodává dorty z plenek. Je to taková skulptura ve tvaru dortu pro maminky. Jmenuje se to dortNEdort.

Máme spoustu lidí, kteří vyrábějí něco vlastního. Například Petru Plemlovou a její Unuodesign, e-shop s látkami. Podařilo se jí vybudovat velmi úspěšný byznys, byla i ve Forbesu. Jeden z těch zajímavých sortimentů je e-shop Lepší nálada od Martina Žufánka. Martin přes nás prodává likéry a destiláty, včetně limitované edice ginu OMG Oh My Gin. Je docela vtipné, když s ním jdeme někam pít a on si dává vlastní pití a nikdo neví, že to dělá on.

Takže toto jsou příběhy našich klientů. Nejde sice o miliardové obraty, ale mají za sebou super příběh.

Stává se vám často, že někdo má nějaký specifický požadavek a pak musíte něco komplikovaně nastavovat?

V tomto máme docela striktní strategii. Dříve jsme dělali individuální úpravy. Ale tím nám v systému vznikalo strašně moc výjimek, měli jsme tam spoustu věcí, které využívalo jen pár lidí.

Proto jsme si před čtyřmi lety řekli, že nic individuálního dělat nebudeme. Díky tomu jsme začali rychleji růst. Do té doby nám totiž plnily náš úkolovník požadavky klientů. Kvůli tomu jsme ale neustále odsunovali naše vlastní priority a nikam se neposunuli.

Takže rozhodnutí, že nebudeme dělat to, co chtějí klienti, ale to, co chceme my, paradoxně našim klientům pomohlo. Oni byli samozřejmě po nějakou dobu naštvaní, ale pak si to sami uvědomili.

Můžete teď růst ještě rychleji?

My jsme limitovaní množstvím nových podnikatelů. Můžete teoreticky navyšovat prodej třeba bot, když budete zákazníky masírovat reklamou. Ale na druhou stranu, rozhodnutí stát se podnikatelem už vyžaduje nějaký myšlenkový proces.

Jaké nové projekty chystáte?

Připravujeme dva projekty, které úplně nesouvisí s naším byznysem, ale synergicky jsou propojené.

To první je tržiště aplikací. Dva roky jsme pracovali na API, což je datový výstup z našeho systému komukoliv, kdo bude mít zájem. Tím jsme umožnili vývojářským službám nebo službám jako jsou analytické a účetní software se na nás napojit. Tyto služby teď můžou nabízet aplikace stejným způsobem jako třeba Apple Store nebo Google.

Druhá věc je projekt, kterému říkáme Obchodiště. Jedná se o B2B projekt, kde si maloobchody budou moci hledat velkoobchodníky. Často to je detektivní práce. Velkoobchody totiž obvykle nemají kvalitní webové stránky. Je zázrak, když mají nějaký ceník připravený v PDF. Naše vize je udělat něco podobného jako je Heuréka nebo Zboží.cz pro B2B. My máme zčásti zjednodušenou práci tím, že máme spoustu velkoobchodů pod naším systémem. Takže se na ně můžeme jednodušeji dostat a oslovit je.

Kdo je vlastně pro vás největší konkurencí? Může to být například Amazon?

O Amazonu se na anglicky mluvících trzích říká, že to je „e-shop killer“, ale vlastně to tak není. Počet e-shopů pořád roste. Já si myslím, že Amazon je konkurence hlavně pro větší firmy typu Alza a Mall. Ty řeší to, aby si udržely tržní podíl. Naši klienti naopak nemají velké obraty a mají velmi specifické zboží, které Amazon ani nenabízí a není schopen ho v rámci svého makropohledu pochopit.

A je nějaký konkurent přímo pro vás, Shoptet?

Pokud by vznikla nějaká konkurence pro naše e-shopy, tak by to ohrozilo i nás. Amazon jsme jednu dobu brali jako konkurenci. Teď už si to nemyslím, ale pořád se snažíme být na pozoru.

Před pár lety jsme se báli Facebooku. Oni nabídli takový jednoduchý kvazi e-shop a také si pohrávali s mikrotransakcemi. To se asi nedostalo do stavu, který by nás mohl ohrozit. To není jen otázka náhledové vrstvy, ve které se nabízí zboží. Potřebujete vést skladové hospodářství, účetnictví, EET a tak dále. Nám EET paradoxně pomohlo.

K čemu máme respekt, jsou mezinárodní firmy, které se doteď zaměřovaly jen na anglicky mluvící trhy (například Shopify). Akcionáři je tlačí do stále většího růstu, tak se snaží expandovat na neanglicky mluvící trhy. Ty teď bereme jako největší hrozbu a snažíme se na to připravit.

Třeba si vylámou zuby právě na tom EET.

Asi bych měl Babišovi poslat pugét.

To se neslyší často, aby nějaký podnikatel děkoval Babišovi.

My jsme ale vyrostli na věcech, které poškodily samotné podnikatele. Když byla před deseti lety krize, tak jsme začínali a nám to velmi pomohlo. Spousta tradičních offline firem se snažila najít nové zdroje příjmů a směřovaly velké peníze na marketing. Uvědomovaly si, že pokud přesunou peníze z offline do online reklamy a budou mít nějaké online tržiště, tak jim to pomůže ušetřit náklady a získat víc klientů. Takže my jsme vlastně na té krizi v roce 2009 vyrostli.

A paradoxně věci jako EET nebo GDPR nám taky pomohly v tom, že jsme se na ně připravili a všem našim klientům udělali zadarmo. Byla to pro nás příležitost, jak se vymezit vůči konkurenci.

Jak se za těch deset let změnily požadavky zákazníků?

Myslím, že se nejvíc posunula edukace klientů. Když chtěl někdo rozjet e-shop před deseti lety, neměl k dispozici moc informací. Teď je už zdrojů docela dost.

Co se technické stránky týče, ten pokrok není zase tak zásadní. Jasně, máme 3D produkty, ale ve výsledku to je pořád podobné. Je tam větší rozlišení, lepší fotky, lepší analytické služby na pozadí. Kdybyste se ale podíval na Shoptet teď a tehdy, tak na první pohled vypadá plus minus podobně.

Jsou nějak české a slovenské e-shopy něčím specifické oproti zahraničním? Je naopak něco, co jim chybí?

Česko a Slovensko jsou od sebe časově oddělené. Stav e-commerce na Slovensku je nějakých pět šest let pozadu oproti nám. I v našem byznysu jsou naprostá většina firem, která dělá e-shopy na Slovensku, české firmy, které tam expandovaly. Lidé tam ještě nejsou moc zvyklí nakupovat na internetu.

Nemyslím si, že by se to nějak zásadně lišilo v rámci zemí kolem nás. Západně od nás jsou lidé zvyklí na nakupování na Amazonu a jeho instantní doručení. Doručení až za tři dny je tam už předpotopní.

V různých zemích najdete různá specifika. Například Maďaři jsou zvyklí telefonovat. Udělají si na e-shopu objednávku a pak do toho e-shopu zavolají. Potřebují si potvrdit, že mluvili s někým reálným. Často zavolají i před samotným nákupem, aby si potvrdili, že na druhé straně někdo je.

Čím více jdete na jih, tím více jsou zákazníci citliví na ceny. Například Balkán je jako Česko v devadesátých letech. Můj kamarád tam teď rozjíždí něco jako náš Seznam. Když chtěli nabídnout online jízdní řády, tak posílali lidi k zastávkám a ti je opisovali, protože nebyla možnost je sehnat ve strojové formě.

V roce 2017 se vám velmi zvýšil zisk. Rostli jste tak rychle i v loňském roce?

V roce 2018 jsme měli obrat 120 milionů bez DPH, naše EBITDA byla 18 milionů. Letos věříme, že se dostaneme na obrat 160 milionů.

V letech 2010-14 jsme stagnovali a nerostli jsme, přestože jsme spoustu věci dělali stejně. Byli jsme ve fázi, kdy jsme nevěděli, co děláme špatně. Až potom jsme si uvědomili, že jsme jen potřebovali vytrvat. Tehdy to bylo velmi těžké. Museli jsme si půjčovat na výplaty, protože plus minus stagnovalo to, co jsme dostávali od klientů, ale rostly nám náklady na lidi.

Jaká bude budoucnost e-shopů? Jaké jsou současné trendy?

V tomto odvětví jsou prodávají i nakupující hodně konzervativní. Takže si nemyslím, že by v příštích pěti letech přišla nějaká zásadní technologie, která by všechno rozbourala. Spíše se budou vylepšovat věci, které jsou už teď. Jde například o chytřejší segmentaci zákazníků v marketingu a lepší nabídku produktů.

Dokonce si ani nemyslím, že když Amazon přijde do Česka, tak se pro většinu našich klientů stane něco zásadního.

Kde vidím příležitost pro růst, je podíl e-commerce na celkovém maloobchodu. V současné době je podíl e-commerce jen devět až deset procent. Offline retail se už těžko bude posunovat někam dále. Proto si myslím, že v e-commerce jsme stále na začátku toho, co je možné.

Říká se, že Česko je e-shopová velmoc. Nicméně tady je zhruba 40 tisíc e-shopů, zatímco v Polsku jich je 120 tisíc. Jistě, polský trh je větší, ale je na něm hezky vidět, že e-shopy si většinou najdou svoje klienty. U nás je zhruba 250 tisíc podnikatelů, ale jen 40 tisíc má e-shop. Jsem přesvědčen, že dvě třetiny podnikatelů by byly schopny nabízet své služby přes nějakou e-commerce platformu. V tomto ohledu tedy má Shoptet stále prostor k růstu.

Miroslav Uďan (1980) je CEO Shoptet od ledna 2010.

Newsletter