Bývalý „hlas“ Guardianu: Facebook nám „ukradl“ 20 milionů liber

Sociální síť Facebook se stala celosvětovým fenoménem. Někteří ho milují, jiní zase nenávidí. Do druhé zmiňované skupiny by pravděpodobně zapadl i jeden z nejznámějších britských deníků The Guardian. Proč? Podle jeho bývalého editora Alana Rusbridgera totiž „eFbéčko“ minulý rok připravilo plátek o téměř 20 milionů liber majících původ v digitální reklamě.

Rusbridger, aktuálně působící jako ředitel koleje Lady Margaret Hall na Oxfordské univerzitě, se odvolává na loňský odhad Guardianu ohledně celkových online tržeb, který čítal 100 milionů liber. Skutečná čísla roku 2015 se však zastavila na 81,9 milionech, což bylo ve srovnání s výsledkem z roku 2014 o 2,3 % méně.

Snapchat: Kdo se má bát víc – Facebook, nebo Twitter?

Podle bývalého editora byla realita odlišná od předpovědi především kvůli tomu, že se onen rozdíl „dostal do rukou Facebooku.“ Tiskový mluvčí deníku tuto představu sice nepotvrdil, o její možné „pravdivosti“ však vypovídá samotný trend posledních let, kdy mnohé noviny obviňují technologické giganty, jako jeprávě Facebook či Google, z „odsávání“ finančních zdrojů z oblasti online reklamy.

„Pro některé vydavatele představuje Facebook příležitost,“ přepisuje Rusbridgerova slova server Business Insider. „Pravdou však je, že sociální síť odčerpává část příjmů klasických médií. Děje se tak díky přístupu k algoritmům, kterým my ostatní nerozumíme a které jsou hlavním filtrem mezi tím, co děláme, a co se dostává k lidem, potažmo ke čtenářům.“

Podle Rusbridgera se bude celá situace postupně zhoršovat, jelikož Facebook a ostatní sociální sítě mají přístup k distribučním kanálům, kterým „klasická“ média konkurovat nemohou. Čím více lidí tak bude dávat přednost online informačnímu světu, tím horší bude situace tištěných „veteránů.“

Největší firmou světa podle tržní kapitalizace je?

Newsletter