Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Čas omezit luxus?

Bohatí zákazníci byli hnacím motorem spotřebitelského oživení probíhajícího od roku 2009. Ale nyní to vypadá, jakoby své nadité peněženky zavírali a vraceli zpět do kapes.

Studie provedená firmou Bain & Co., kterou cituje CNBC, ukázala, že růst prodeje v oblasti luxusního zboží bude tento rok nejpomalejší od pokrizového roku 2009. Globální tržby by měly vzrůst o 2 procenta na zhruba 223 mld. EUR.

Analýza poukázala na fakt, že krize na Ukrajině, protesty v Hongkongu, zpomalení japonské a evropské ekonomiky a slabé tržby v Číně se tvrdě podepisují na poklesu zájmu o luxusní produkty. V Číně se očekává vůbec první propad tržeb a to v důsledku zásahu proti korupci, doléhajícího na oblasti luxusního zboží od hodinek, vína a kabelek po supersportovní automobily.

„Pomalejší, ale stabilní, to je novou normou pro oblast globálního trhu s luxusním zbožím v roce 2014,“ uvedla Clauda D’Arpizio z Bain & Co.

Slabé vyhlídky pro tuto oblast přicházejí společně se slabou prognózou hospodaření vybraných „high–end“ obchodů a značek. Britská luxusní značka Burberry čeká ve druhé polovině roku pokles příjmů a „mírný tlak“ na ziskové marže. Výrobce luxusních kabelek Mulberry snížil svůj výhled pro rok 2015 poté, co tržby za druhé a třetí čtvrtletí roku propadly o 17 procent.

Tržby se naopak zvýšily v případě LVMH, jejíž značky zahrnují Louis Vuitton, Hennessy – známý pro svůj výborný koňak – či Dom Perignon – pro skvělé šampaňské. Přesto ale společnost neposkytla výhled do konce roku, což odůvodnila nejistým ekonomickým i finančním prostředím.

Luxusní značka Prada v září uvedla, že očekává pokračující pokles tržeb poté, co zveřejnila 21procentní pokles čistého zisku za prvních šest měsíců 2014.

Vývoj luxusního spotřebitele má nadměrné důsledky pro Spojené státy a globální ekonomiku. Bohatí spotřebitelé zastávali největší část výdajů od roku 2009, poté co jejich důvěra sílila vlivem růstu trhů vybraných aktiv jako jsou akcie či reality. Ekonomové odhadují, že „horní“ pětina spotřebitelů tvořila v pokrizovém období více než polovinu spotřebitelských výdajů.

Nervozita ovšem s rostoucí volatilitou na trzích roste. Studie odhaduje, že například spotřeba luxusního zboží v Rusku by měla letos poklesnout o 18 procent, v Číně pak o 2 procenta. Americký „luxusní“ spotřebitel se prozatím drží – v USA se čeká růst tržeb o 5 procent na 65 mld. USD. 

Newsletter