Čeká nás boj s roboty? Představy o partnerství lidí a strojů se liší

Digitalizace stále postupuje a éra, kdy se z lidí a strojů stanou partneři, je téměř za dveřmi. Přesto jsou představy o tom, jak taková budoucnost bude vypadat, prozatím velmi rozpolcené. Vyplývá to z globálního průzkumu, který zveřejnila společnost Dell Technologies. Průzkum zahrnuje odpovědi 3 800 lídrů globálních společností, polovina z nich přitom očekává, že jim automatizované systémy uvolní čas. Stejné množství z nich je ale opačného názoru. Pouze 42 procent respondentů se přitom domnívá, že v budoucnu převezmou část jejich úkolů stroje, a oni tak budou v práci spokojenější. S touto tezí ovšem nesouhlasí 58 procent dotázaných.

Kvantitativní průzkum provedený společností Vanson Bourne vychází z klíčového textu společnosti Dell Technologies Realizing 2030: The Next Era of Human-Machine Partnerships. Podle této studie do roku 2030 umožní nejnovější technologie vznik skutečně bohatého a interaktivnějšího partnerství mezi lidmi a stroji, které umožní překonat naše dosavadní limity. To ostatně odpovídá i očekávání globálních lídrů – 82 procent z nich předpokládá, že lidé a stroje budou v jejich firmách do pěti let pracovat jako integrované týmy.

Pohledy dotázaných osobností se výrazně liší i ve vnímání toho, jestli nová nastupující éra představuje příležitost, nebo hrozbu, či jak vážně brát případná rizika1, která to přináší. Například:

  • 48 procent si myslí, že čím více závisíme na technologiích, tím více můžeme ztratit v případě kybernetického útoku; 52 procent taková hrozba netrápí.
  • 50 procent firemních lídrů volá po jasně daných postupech v případě selhání autonomních strojů; druhá polovina se pro ně nevyslovila.
  • 45 procent říká, že počítače budou nuceny sami rozhodnout, které příkazy jsou dobré a které zlé; naproti tomu 55 procent takovou potřebu nevnímá.

„Důvody, proč je podnikatelská komunita tak polarizovaná, jsou nasnadě,“ komentuje Jeremy Burton, marketingový ředitel společnosti Dell Technologies. „Na budoucnost existují v zásadě dva protichůdné pohledy. Úzkostí živená představa o zastarávání lidstva, nebo optimistický názor, že technologie vyřeší nejzávažnější společenské problémy. Tyto rozcházející se úhly pohledu mohou organizacím ztěžovat přípravu na budoucnost, která se právě tvoří, a nepochybně narušují úsilí lídrů o prosazení potřebných změn.“

Vzhledem k očekávání velkých změn – poháněných exponenciálně narůstajícím objemem dat a množstvím aplikací, výpočetního výkonu a konektivity nutné k jejich využití – podle 56 procent oslovených se budou muset školy soustředit na výuku dovedností, spíše než na obsah. Jejich úkolem totiž bude připravit žáky na povolání, která ještě neexistují. To potvrzuje prognóza organizace IFTF, že 85 procent povolání, kterým se budeme věnovat v roce 2030, zatím ještě neexistuje.

Narážení na bariéry

Mnoho podniků navíc nedokáže dostatečně rychle reagovat, aby zvládly překonat běžné bariéry, jež jim brání fungovat jako úspěšná digitální firma. Jen 27 procent firem se domnívá, že jsou skutečnými lídry ukazujícími cestu ostatním, a zapojují digitální technologie do všeho, co dělají. Dalších 42 procent společností neví, jestli budou v příštím desetiletí konkurenceschopné. Většina (57 procent) si není jistá, jestli je schopna se změnami udržet tempo.

Hlavní bariéry bránící být v roce 2030 a později úspěšnou digitální firmou:

  1. Chybějící digitální vize a strategie: 61 procent
  2. Nedostatečná připravenost pracovníků: 61 procent
  3. Technologická omezení: 51 procent
  4. Časová a finanční omezení: 37 procent
  5. Zákony a regulace: 20 procent

Sjednoceni potřebou transformace

Lídři jsou možná rozdělení ve svém pohledu na budoucnost i na to, jaké překážky brání změnám. Vzácně se ale shodují, že transformace je pro jejich podniky nevyhnutelná. Převážná většina podniků dokonce věří, že do pěti let na cestě k transformaci výrazně pokročí, bez ohledu na to, s jakými problémy teď zápasí.

Cíle, kterých pravděpodobně do pěti let dosáhnou:

  • Účinná obrana proti kybernetickým útokům: 94 procent
  • Poskytování vlastní produktové nabídky v podobě služby: 90 procent
  • Dokončení přerodu na softwarově definovanou firmu: 89 procent
  • Výzkum a vývoj budou posouvat organizaci vpřed: 85 procent
  • Nabídka hyperpropojených zákaznických prostředí s prvky virtuální reality (VR): 80 procent
  • Využití umělé inteligence k předvídání zákaznických požadavků: 81 procent

Burton dodává: „Vstupujeme do období převratných změn. I když podnikoví lídři zastávají protichůdné pohledy na budoucnost, shodují se na potřebě transformace. Z mnoha rozhovorů s našimi zákazníky soudím, že se blížíme k přelomovému okamžiku. Podniky se buď chopí své úlohy, transformují své IT, pracovní síly i zabezpečení a budou hrát do budoucna určující roli, nebo zůstanou na chvostu vývoje.“

Následující tabulky shrnují předpovědi podnikových lídrů k budoucnosti a ilustrují jejich protichůdné názory na budoucí vliv technologií v našem životě, práci a podnikání obecně:

1 Podnikoví lídři jsou rozděleni v pohledu na to, co bude posun do příští éry znamenat pro ně, jejich podnikání a svět jako takový.

O studii

Průzkum zadala společnost Dell Technologies a provedla nezávislá výzkumná organizace Vanson Bourne. Proběhl od června do srpna 2017 mezi 3 800 lídry středních a velkých podniků ze 17 zemí. Byli osloveni respondenti z 12 oborů a klíčových oddělení ovlivňujících zákaznické prostředí (od vlastníků podniků po ty, kdo přijímají rozhodnutí v IT, marketingu, službách zákazníkům, výzkumu a vývoji, ve financích atd.). Studie zkoumá proměny vztahu technologií a lidí, dopad nejnovějších technologií na podnikání a náš styl práce a to, jak podnikoví lídři a šéfové informatiky plánují uspět v nejbližších deseti až patnácti letech.

Text obsahující reklamní sdělení

Newsletter