CEO Storyous: Fuckupy máme za sebou, výzvou je každoměsíční změna

Občas je velmi těžké přiznat si, že jsme pracovali na slepé uličce, umět se vrátit a začít pracovat se stejným elánem, jako by se nic nestalo, prozrazuje jednu ze zkušeností z doby vzniku startupu Storyus jeho ředitel Igor Třeslín. Storyus je dravý startup v zastaralém odvětví pokladen, jak si firma získá své místo na slunci?

R24: Kde se vzal nápad na vás startup?

Storyous původně vznikl jako sociální síť pro kavárny a bistra, která umožňovalo bezkontaktní placení mobilem. Původní nápad Davida Mengera a Hynka Husníka narazil ovšem na problém, kvůli kterému bylo třeba vyvinout i pokladní systém. Ten byl zprvu jen dodatkem celé služby. Nakonec jsme ale zjistili, že ten je naopak to pravé. Nejen u nás, ale i ve světě, jsou pokladny velmi zastaralým oborem.

R24: Jaký problém Storyous řeší?

Nabízíme pokladní a manažerský systém pro správu gastronomických podniků. Jeho hlavními částmi jsou administrace a přehledy v cloudu včetně tabletové kasy v designovém stojánku, která pro cloud sbírá data. Dokážete zjistit, jaké produkty se ten den nejvíce prodávají, který číšník vydělal nejvíce, který stůl je nejoblíbenější, ale také co právě teď dochází ve skladu, či co bude třeba objednat za pár dní. Fungujeme od roku 2012 a pořád se rozvíjíme. Přestože nás hodně lidí spojuje s EET, rozhodně nejsme pouhé “EET kalkulačky”. Když jsme s investorem na nápadu již makali, ani jsme o EET nevěděli.

R24: Máte globální ambice?

Rozhodně. Celý náš projekt je velice komplexní. Musíme řešit spoustu záležitostí a potřebujeme mít rozsáhlý tým odborníků. Aby se celý tenhle ansábl vyplatil, musíme ho umět škálovat do zahraničí. První zemi, Polsko, máme již v běhu a jen za poslední týden jsme tam prodali 20 pokladen. Do konce června se po půlroční rešerši definitivně rozhodneme, kam půjdeme dál.

R24: S jakými záludnostmi jste se v začátcích setkali? Co jste čekali, že půjde hladce, a naopak se vůbec nepovedlo?

Asi jako každý start-up jsme měli spoustu nápadů a nadšení je do jednoho dotáhnout. Životaschopná však byla jen část z nich. Občas je velmi těžké přiznat si, že jsme pracovali na slepé uličce, umět se vrátit a začít pracovat se stejným elánem, jako by se nic nestalo. Občas může být také problém udržet v poměru nadšení pro věc, zápal a disciplínu. Jakmile se startupu daří, může se tým během chvíle rozrůst i desetinásobně. Zvládnout takovou situaci, chce hodně vzájemné trpělivosti a nasazení všech.

R24: Máte už zkušenosti se sháněním financí, kam jste se obrátili? Jak vše probíhalo?

Po prvním hledání a zkoušení cest, které nikam nevedly, se nám podařilo najít jasnou vizi a získat každoměsíční akvizici desítek nových zákazníků. Bylo jasné, že jsme na velmi dobré cestě – to zaujalo Jakuba Havrlatna a Dušana Zábrodského z Rockaway. Dostali jsme první pořádnou investici na další rozvoj v České republice a přípravu na expanzi.

R24: Je podle vás v českém/slovenském prostředí snadné získat financování pro začínající projekt?

Velkou ironií je, že pro úplně začínající projekt se peníze sehnat dají. Jedná se o stovky tisíc až jednotky milionů, a to mnoho investorů “nepálí”. Prostě si zkouší vsadit. Velmi těžce se shánějí větší peníze pro rozvoj technologických firem.

Storyus už generuje zajímavé příjmy, roste nám báze klientů a nepotřebujeme jednotky miliónů korun, ale jednotky milionů euro. Ale o takovou investici pro mě naprosto nepochopitelně není zájem. Je tady maximálně pět subjektů, co jsou schopni takové sumy investovat, ostatní investoři raději investují do nemovitostí. Takže zatímco jednotky milionů korun vám pošlou do naprosto rizikové investice, která spíš připomíná gambling, tedy kdy je startup opravdu na začátku a vůbec se neví, zda uspěje. Do vyzrálejší firmy, která vlastně potřebuje už jen nápad a škálovat riziko, investoři neinvestují. A není to o tom, že by ty jednotky milionů eur neměli –spíše naopak.

R24: Co je pro vás a váš tým největší výzva?

Tím jak firma překotně roste, jsme nuceni se neustále, opravdu téměř každý měsíc, vyrovnávat s neustálými změnami. Musíte mít tým, který je schopen změny absorbovat. Brát jako další výzvu a standardní součást hry rychle rostoucí firmy.

R24: Co se vám vyloženě nepovedlo, jaké byly vaše největší „fuck ups“?

Já už jsem spoustu těch klasických fuck ups zažil v předchozích projektech, takže ve Storyous už jsou to spíš takové chyby vyplývající z rychlého růstu, které se stejně dají těžko predikovat. Snažíme se být opravdu otevření diskuzi, získávat zpětnou vazbu z více stran, takže i když se nějaký fuck up začně objevovat, velmi rychle na něj přijdeme a řešíme ho. My se ve firmě vzděláváme navzájem čtením relevantních knih, diskuzemi s ostatními firmami a tak toho dost dokážeme podchytit velmi brzy.

R24: Často je slyšet, že českým startupům chybí sebevědomí, ale technicky jsou velmi zdatné. Platí to u vás?

Myslím si, že se nám za roky na trhu podařilo projít již tak dlouhou cestu, že nějaké to sebevědomí jsme už přece jen nabrali. Nicméně máte pravdu, obecně je to tak. Češi jsou velmi skromní a pokorní. I když s “milenias” se to začíná pomalu měnit.

R24: Jak vnímáte české startupové prostředí co se týče konkurence, vzájemné podpory a spolupráce mezi startupy?

Vždy to závisí především na lidech. Máme spíše dobrou zkušenost, není problém se v komunitě sejít, vzájemně si vyměnit zkušenosti a poradit si.

Igor Třeslín je podnikatelem a investorem, angažujícím se zejména v oblasti gastrobyznysu. Po jeho projektech jako Lunchtime a Bookio se zapsal také jako spoluzakladatel rozvážkové služby Dámejídlo.cz. Momentálně působí mimo jiné jako CEO v gastrotech start-upu Storyous, který vyvíjí chytré pokladny pro gastronomii. V této pozici odřídil jeho vstup na zahraniční trhy a zároveň úspěšně zvládl zatěžkávací zkoušku v podobě zavedení EET, která právě hlavní trh Storyus převrátila naruby.

Newsletter