Černý pátek doma i ve světě

Dnešní tzv. černý pátek ve Spojených státech zatím nepřilákal do obchodů davy lidí. Kamenné obchody dnes nabízejí výrazné slevy, po otevření obchodů však nejsou zatím v obchodech v nákupních centrech vidět velké davy lidí, mimo jiné i proto, že mnoho lidí vyrazilo nakupovat již ve čtvrtek večer, kdy byl v USA svátek Dne díkůvzdání, uvedla agentura Reuters.

Ve snaze přilákat do obchodů nakupující a odrazit konkurenci internetových obchodů jako Amazon.com obchodníci prodloužili dobu, kdy nabízejí slevy, a otevírají obchody již ve čtvrtek večer. Mnoho obchodů tak bylo podle analytiků plných již na Den díkůvzdání. Podle místních médií v nákupním centru v Kentucky se do sebe ve čtvrtek večer pustilo několik nakupujících, proti kterým musela zasahovat i policie.

Analytici očekávají, že o víkendu po Dni díkůvzdání spotřebitelé uskuteční až 20 procent všech letošních naplánovaných předvánočních nákupů. Čtyřdenní nákupní období většinou naznačí obchodníkům, jak bude vypadat zbytek předvánoční nákupní sezony, zda budou muset zlevňovat nebo změnit reklamní akce.

Listopad a prosinec jsou pro velkou část obchodníků důležité. Tyto dva měsíce se na celoročních tržbách podílejí 20 až 40 procenty.

Národní svaz maloobchodu (NRF) očekává, že spotřebitelé budou letos ve svých výdajích obezřetní kvůli stagnaci mezd a pomalému růstu počtu nových pracovních míst. Tržby v předvánočním období mají stoupnout o 3,7 procenta na 630,5 miliardy USD (16,1 bilionu Kč). Loni vzrostly o 4,1 procenta.

Černý pátek je pro americké maloobchodníky obvykle nejrušnějším dnem v roce. Podle tržeb patří k největším nákupním dnům v roce a zahajuje hlavní předvánoční nákupní sezonu. Obchodníci tento den nabízejí výrazné slevy. Ty obvykle začínají o půlnoci ze čtvrtka na pátek, v posledních letech však někteří prodejci začínají s nabídkou slev již ve čtvrtek večer.

Název černý pátek zřejmě vznikl ve Filadelfii v 60. letech minulého století jako popis komplikací, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli výjimečně silné dopravě způsobené náporem nakupujících. Později si jej přivlastnili obchodníci, aby označili dobu, kdy se jejich bilance přesouvá do černých čísel.

I přesto, že je letošní černý pátek evidentně slabší, stále se najdou tací, kteří si ho jako příležitost výhodně nakoupit rozhodně nenechají ujít….

Černý pátek v České republice

Do výprodejů na takzvaný černý pátek se letos v Česku zapojilo výrazně více obchodníků než v minulých letech. Slevy nabídly z velkých řetězců například Mark & Spencer, Tesco, Datart, Hervis či Electro World a desítky velkých e-shopů. Nejatraktivnější položky byly vyprodány v řádu minut, u prodejců elektra byla zřejmě nejžádanějším zbožím herní konzole Playstation 4. Obrat zúčastněných e-shopů stoupl o desítky procent. Vyplývá to z ankety ČTK mezi prodejci. Nákupní svátek Black Friday je v USA synonymem rekordních slev a startem vánoční nákupní horečky.

Obchody s elektronikou Okay dnes zaznamenaly velký nárůst návštěvnosti. „Zákazníci mají největší zájem právě o spotřebiče, které mohou sloužit jako vánoční dárky. Největší poptávka je jak po malém bílém elektru a mobilních telefonech, tak i po televizích a počítačích,“ uvedl mluvčí Ondřej Pešák z prodejen Okay.

V Datartu byl ze zlevněného zboží největší zájem se sušičku Beko, Playstation 4, notebooky a full HD chytré televize. „Nejrychleji se vyprodala právě Playstation 4,“ dodala mluvčí Iva Pavlousková. Také podle Václava Koukolíčka z řetězce Tesco byla největší poptávka jednoznačně po elektronice.

V internetových obchodech byl velký zájem zákazníků patrný již od rána. „Už v 06:30 jsme zaznamenali hodnoty návštěvnosti, kterých e-shopy v těchto dnech dosahují až v nákupní špičce. Můžeme potvrdit, že se v rámci předvánočních nákupů jedná o rekordní den, jak z hlediska návštěvnosti, tak i tržeb e-shopů,“ řekl ČTK obchodní ředitel společnosti NetDirect, která se zabývá výrobou a provozováním e-shopů, Marek Krška. Průměrná výše objednávky podle něj dosahovala 4000 korun.

„Zásoby některých produktů se opět vyprodaly v řádu několika málo minut,“ uvedl obchodní ředitel e-shopu CZC.cz Tomáš Pilský. Internetovému obchodu Mall.cz vyskočil obrat během výprodejů o více než 70 procent. Alza.cz nabídla se slevou 44.000 kusů položek již od pondělí, nejúspěšnější položky zmizely v košících zákazníků během několika sekund. Například stovky kusů herní konzole Sony Playstation 4 vykoupili zákazníci hned první den.

E-shopu Kasa.cz dnes stouply prodeje o desítky procent oproti běžnému listopadovému dni. „Podobný zájem očekáváme až do neděle, kdy u nás černý pátek končí. Ukazuje se, že tuzemští zákazníci si už na černý pátek zvykli a počítají s ním při nákupu dárků na Vanoce,“ uvedla Andrea Čižmářová z Kasa.cz.

Na sociálních sítích si někteří zákazníci e-shopů stěžovali na výši deklarovaných slev, kdy zejména uváděná (přeškrtnutá) původní cena zboží byla prý prodejci nadhodnocena, aby sleva vypadala vyšší. Na výprodeje o černém pátku naváže 30. listopadu v internetových obchodech další slevová akce Cyber Monday (kybernetické pondělí).

Newsletter