Češi holdují vodáctví. Na řekách pijí pivo a ztrácí brýle, telefony i „nevinnost“

S létem přichází i doba letních dovolených, způsobů, jak ji strávit, ovšem existuje bezpočet. Češi přitom rádi vyrážejí na vodu, hlavně na české toky. Více než polovina národa si ji dopřeje občas, přes dvě pětiny Čechů se však vydá vstříc divokým řekám alespoň jednou za rok. A nejraději si k tomu dají pivo. Často ale končí s modřinami a jejich cennosti pod vodou. Zjistil to aktuální průzkum pojišťovny Generali, který se zaměřil právě na vodáky a jejich chování i zkušenosti.

Češi nejsou jen národem houbařů, jsou to i vášniví vodáci – 53 % Čechů jezdí na vodu alespoň jednou za čas, 42 % vyrazí na vodu pravidelně alespoň jednou do roka. Vodáci nejraději sjíždí české řeky, preferuje je 71 % z nich. Na moravské řeky míří 22 % vodáků. Zahraniční toky si vybírá jen 7 % vodáků, ti nejčastěji míří na Slovensko nebo do Rakouska.

Průzkum odhalil i jeden zásadní problém – vodáci se nepojišťují. Na sjednání nějakého pojištění myslí jen 16 % z nich. Pojišťovna Generali přitom nabízí domácí cestovní pojištění, které může právě vodákům na českých a moravských řekách dobře posloužit. „Lidé na tomto pojištění ocení zejména rozšířené úrazové pojištění nebo krytí trvalých následků způsobených úrazem,“ vysvětluje Dana Binderová, produktová manažerka cestovního pojištění Generali.

Na vodě si nejraději dáme pivo

Není překvapením, že splouvání řek je spojené s více či méně mohutným popíjením alkoholu. V průzkumu 51 % vodáků přiznává, že přímo na lodi při splouvání řeky popíjí alkohol. Absolutně nejoblíbenějším alkoholickým nápojem napříč věkovými skupinami je pivo. To před vínem, tvrdým alkoholem nebo míchanými nápoji preferuje 80 % vodáků.

Více podle údajů z průzkumu pijí muži a obecně lidé ve věku 26 až 35 let. Pivo si dávají hlavně lidé starší 46 let, víno lidé ve věku 36 až 45 let a tvrdý alkohol v kombinaci s nealkoholickými nápoji upřednostňují vodáci do 25 let. Pivo je dominantou mužů, po vínu a míchaných nápojích naopak častěji sáhnou vodačky, ale i u těch jasně vítězí pivo.

Proti popíjení na vodě ale pojišťovny varují. „Opilý vodák je pro své okolí stejně nebezpečný jako opilý řidič auta. Navíc případné plnění z pojištění může být významně kráceno, jestliže se alkohol na pojistné události podílel. Doporučení je jasné: nemíchat alkohol a sjíždění řeky. Z praxe známe případy, kde šlo doslova o smrtící koktejl,“ varuje Dana Binderová.

Z vody si odvážíme modřiny, rafty jsou paradoxně bezpečnější

Průzkum také zjišťoval, za jak zkušené vodáky se Češi považují. Z průzkumu plyne, že sebevědomí jim nechybí: 48 % vodáků tvrdí, že splouvání řeky zvládlo suchou nohou. Nicméně 30 % přiznalo, že se převrátili jednou, 16 % dvakrát a 6 % českých vodáků se na vodě tzv. „udělalo“ více než třikrát. Data mluví jasně – s věkem přichází víc zkušeností.

Bez zajímavosti není, že 21 % vodáků se někdy na vodě zranilo. V naprosté většině případů šlo o lehčí povrchová zranění jako například modřiny nebo odřeniny. Ovšem 13 % vodáků, kteří se někdy zranili, říká, že na vodě přišli ke středně těžkému poranění a u 6 % byl úraz z kategorie těžkých a vyžadoval hospitalizaci. Ze statistik vyplynulo, že úrazy se vyhýbají mladým lidem do 25 let a obecně spíše ženám.

Průzkum přinesl i další zajímavé zjištění – více úrazů obecně číhá na vodáky, kteří zvolí pro plavbu kánoe. Jde však o lehčí zranění jako jsou odřeniny a zhmoždění. Vážnější zranění paradoxně uváděli ti vodáci, kteří vodu brázdili na raftech. Hrozbu zranění a jeho následků však vodáci podceňují. Pojišťuje se jen 16 % z nich.

Řešení je přitom jednoduché: pojišťovna Generali nabízí domácí cestovní pojištění, které se vztahuje na výlety po České republice, včetně vyjížděk na vodu. „V základní variantě vyjde pojištění už na 4 koruny denně pro dospělého nebo na 3 koruny pro dítě. K pojištění nabízíme i připojištění sportovních činností, které zahrnuje například vodní sporty,“ vyjmenovává Dana Binderová.

Pod vodou končí brýle, boty i telefony

Dna a břehy českých řek se stávají smutným pohřebištěm věcí. Přispívají k tomu právě turisté, kteří sjíždí řeky. Podle průzkumu Generali jdou přes palubu nejčastěji boty (21 % případů) nebo brýle (také 21 %). Pod hladinou mizí nešikovným vodákům i jídlo (18 %) a oblečení (15 %). Deset procent vodáků přiznalo, že utopili svůj mobilní telefon a 4 % přišla v řece o peněženku.

Čeští vodáci ale v průzkumu uvedli, že na vodě přišli o mnohem důležitější věci. Čtyři procenta uvedla, že při sjíždění řeky přišla o dobré přátelství. Tři procenta dotázaných si pak splouvání řeky spojuje s intimním životním milníkem – ztrátou panenství či panictví.

Reprezentativní průzkum pro pojišťovnu Generali provedla v červnu 2019 výzkumná agentura Perfect Crowd na vzorku 500 respondetů ve věku 15 až 70 let.

Newsletter