Lidé dnes nepotřebují tolik vidět fyzického bankéře pro úkony spojené s obsluhou svých peněz. Už i banky využívají agilní řízení vývoje, kdy klient je v centru dění, říká ve video rozhovoru pro Roklen24 Dalibor Šajar, senior manažer MONETA Money Bank pro digitální produkty.
Podle nedávno zveřejněného průzkumu evropského statistického úřadu (Eurostat) vzrostl podíl uživatelů internetového bankovnictví v České republice nejvíce ze všech členských zemí, z 12 procent v roce 2007 na 57 procent v roce 2017. Jak hodnotíte zájem o tento typ bankovnictví u vás v MONETĚ?
Česká republika patří na špici ve využívání digitálních kanálů. V posledních letech je tento růst opravdu enormní. Vysvětluji si to tak, že to jde ruku v ruce s penetrací internetu v českých domácnostech. Také tím, že lidé dnes tolik nepotřebují vidět fyzicky bankéře na pobočce pro úkony spojené s obsluhou svých peněz.
V neposlední řadě banky investují velké prostředky do toho, aby digitální kanály byly plnohodnotným obslužným či i prodejním kanálem. Dále investují do digitálních transformací a agilních technik, díky kterým je digitální transformace řízena.
Mohl byste vysvětlit agilní techniky?
Agilní řízení je způsob, jak do digitalizace banky dostat klienta. Digitalizace je dnes o tom, jak služby udělat tak intuitivně, aby nepotřebovaly žádné vysvětlení. Agilita je způsob, který zavádí metodologii kolem klienta – klient je v centru dění. To s sebou samozřejmě nese spoustu dalších výzev. Když přijmete myšlenku, že v digitálním kanálu klient sedí před monitorem nebo využívá chytrý telefon a musí se obsloužit sám a nikdo mu neporadí, tak neustále potřebujete zjišťovat, jestli to, co vyvíjíte, umí klient také použít.
Praktičnost agilního vývoje také spočívá v tom, že nevyvíjíte celé softwarové řešení od začátku až do konce. Ale vyvinete kousek aplikace, potom se zavřete s klientem v labu a pozorujete, jak na aplikaci reaguje. Častokrát zjistíte, že to, co jste si na začátku mysleli, nefunguje. Když máte neustále zpětnou vazbu klienta, zapracováváte ji do dalšího vývoje. Kromě toho, že vyvíjíte aplikaci, která má větší šanci být pro klienta užitečná, šetříte peníze.