Nad očekávání lepší německá data o indexu PMI podpořila euro. Společná měna je v zisku nad 1,0650 dolaru za euro. Měny regionu ve ztrátě. Koruna se obchoduje kolem 25,30 za euro.

Chtěl konec Winterkorna v čele Volkswagenu. Končí sám

(Rozšířeno 23:43) Předseda dozorčí rady německé automobilky Volkswagen Ferdinand Piëch s okamžitou platností odstoupil z funkce, z rady odchází i jeho manželka Ursula. Piëch tak prohrál mocenský boj, který se v největší evropské automobilce v posledních dnech odehrával a který Piëch sám vyprovokoval. Vedení Volkswagenu se ocitlo v krizi, když Piëch v nedávném rozhovoru s časopisem Der Spiegel naznačil ztrátu důvěry v generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. 

Řídící výbor dozorčí rady poté minulý týden Winterkornovi vyjádřil podporu a slíbil, že navrhne prodloužení jeho kontraktu. Piëch však podle německých médií tento týden pokračoval ve snaze o Winterkornovo sesazení. Der Spiegel v pátek informoval, že podle řady členů dozorčí rady působí tato snaha firmě značné škody a že Piëch už je ve funkci předsedy dozorčí rady neúnosný. 

Řídící výbor dnes Piëchův odchod zdůvodnil nedostatkem vzájemné důvěry. „Členové řídícího výboru dospěli k jednomyslnému závěru, že vzhledem k vývoji v uplynulých týdnech přestala existovat vzájemná důvěra nutná pro úspěšnou spolupráci,“ uvedl výbor, mezi jehož členy až dosud patřil i Piëch. 

Premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil prohlásil, že Piëchův odchod byl nezbytný k vyjasnění situace kolem vedení Volkswagenu. Dodal, že řídící výbor dozorčí rady nebude spěchat s hledáním Piëchova nástupce. Dolní Sasko vlastní v automobilce zhruba pětinový podíl a premiér je jedním z členů řídícího výboru. 

„Lituji rezignace Ferdinanda Piëcha, ve finále však byla nevyhnutelná,“ řekl podle agentury DPA Weil. Piëchovy povinnosti bude prozatím zastávat jeho dosavadní zástupce Berthold Huber. 

Podle některých médií považoval Piëch za vhodnou náhradu za Winterkorna šéfa divize Porsche Matthiase Müllera nebo šéfa divize Škoda Auto Winfrieda Vahlanda. Samotný Piëch nicméně ve čtvrtečním rozhovoru s listem Bild snahu o Winterkornovo odvolání popřel. 

Osmasedmdesátiletý Piëch je vnukem zakladatele značek Porsche a Volkswagen Ferdinanda Porscheho a v současnosti je patriarchou rodinného klanu, který ve Volkswagenu ovládá 50,7 procenta hlasovacích práv. Ve vedení podniku strávil téměř 22 let, z toho osm let jako generální ředitel. Winterkorn je šéfem Volkswagenu od ledna 2007, současný kontrakt mu vyprší na konci příštího roku. 

Holdingová společnost Porsche SE, která je největším akcionářem Volkswagenu, dnes Winterkorna podpořila. „Máme naprostou důvěru v řízení Volkswagenu a litujeme vývoje z posledních dnů,“ řekl předseda společnosti Wolfgang Porsche, který je Piëchovým bratrancem. 

Volkswagen je největší automobilkou v Evropě a nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. Loni firma zvýšila prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu aut, a poprvé tak překonala desetimilionovou hranici. Jedničkou na světovém trhu zůstal japonský rival Toyota Motor, jemuž odbyt loni vzrostl o tři procenta na 10,23 milionu vozidel. 

Kdo je Ferdinand Piëch (78), který odstoupil z funkce předsedy dozorčí rady německé automobilky Volkswagen:

 – Ferdinand Karl Piëch se narodil 17. dubna 1937 ve Vídni, je vnukem legendárního automobilového konstruktéra Ferdinanda Porscheho. Právě „lidový vůz“, původně zkonstruovaný Porschem podle požadavku Adolfa Hitlera, dal po druhé světové válce vzniknout automobilce Volkswagen.

    – Piëch vystudoval strojní inženýrství na prestižní curyšské polytechnice a kariéru zahájil v automobilce Porsche jako konstruktér. Podílel se na vývoji okruhových speciálů 906 a 917, z nichž druhý se stal legendou motosportu, když v letech 1970 a 1971 zvítězil ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans.

    – Po osmi letech (1963-1971) u Porsche zamířil Ferdinand Piëch do automobilky Audi, která se stala už v polovině 60. let majetkem Volkswagenu. Koupě někdejšího Auto Unionu dodala chřadnoucímu VW nový impuls, poskytla firmě například know-how k výrobě vozů s pohonem přední nápravy a motorem vpředu.

    – V ingolstadtské továrně strávil Piëch více než 20 let. Byl mimo jiné šéfem technického vývoje stěžejních modelů Audi 80 a Audo 100, v roce 1983 se stal viceprezidentem firmy a v lednu 1988 se stal nejvyšším šéfem Audi. Za jeho působení se tato automobilka stala významným producentem vozů prémiového segmentu a vážným konkurentem tradičnějších značek Mercedes a BMW. Do výroby se tehdy dostal třeba systém pohonu všech kol quattro nebo později typické řadové pětiválce.

    – Do čela mateřské společnosti celého koncernu přišel Ferdinand Piëch v lednu 1993, kdy se Volkswagen zmítal v krizi a výrazně prodělával. Piechovi se i díky kontroverzním krokům (mimo jiné přetáhl z General Motors uznávaného odborníka na snižování nákladů Josého Ignazia Lopeze, což vyvolalo soudní spory mezi oběma firmami) podařilo VW nejen stabilizovat, ale obrátit jej i na cestu na vrchol automobilového průmyslu.

    – Za Piëchova vedení se koncern, do kterého na počátku 90. let patřily značky VW, Audi, Seat a Škoda, rozrostl o luxusní Bentley a výrobce supersportů Lamborghini a Bugatti. Volkswagen také vstoupil na pole výroby nákladních vozů, když v roce 2000 koupil první akcie švédské automobilky Scania a Piëch usedl do jejího vedení. Dnes pod Volkswagen spadá i výrobce motocyklů Ducati a má kontrolní podíl ve výrobci tahačů MAN.

    – V roce 2002, tedy v 65 letech, opustil Ferdinand Piëch místo výkonného ředitele Volkswagenu a zamířil do čela dozorčí rady, i nadále ale výrazně zasahoval do běžného chodu firmy. Už v roce 2006 se tak dostal do sporu s výkonným šéfem Volkswagenu, svým bezprostředním nástupcem Berndem Pischetsriederem. Rozdílné názory na další rozvoj firmy pak vedly k Pischetsriederově rezignaci. V čele VW jej nahradil Martin Winterkorn, který se s Piëchem neshodl nyní.

    – Piëchova kariéra v automobilovém průmyslu je z celkového pohledu úspěšná, Volkswagen dnes bojuje o post největšího výrobce automobilů na světě s japonskou Toyotou, ani jemu se však nevyhnuly omyly. Například když koncem 90. let VW koupil vedle továrny Bentley i Rolls-Royce – ovšem bez práva na užívání značky R-R, která nakonec skončila v rukou rivala BMW. Stále se také čeká na skutečný průlom značky VW ve Spojených státech.

    – Piëch přitom nikdy nebyl ve Volkswagenu jen najatý manažer. Spolu s dalšími členy rodiny mu totiž patří firma Porsche Automobil Holding SE, která nyní drží 32,2 procenta akcií koncernu Volkswagen (a 50,73 procenta hlasovacích práv), a je tak jeho největším podílníkem.

    – Ferdinand Piëch je počtvrté ženatý, má 12 dětí.

Newsletter