Chuť Čechů nakupovat roste. V čele jsou auta

(Aktualizováno 10:54) Maloobchodní tržby v tuzemském maloobchodě v březnu zrychlily svůj růst, ale zejména díky prodejům aut. Bez nich nakupujeme v obchodech méně, zejména oblečení a obuv. 

Maloobchodní tržby vzrostly v březnu o 8,8 %, rychleji oproti 7,2% růstu za únor. Zrychlení růstu však výhradně táhl prodej automobilů, bez jehož započtení maloobchod vzrostl o 5,9 %. Meziroční růst tak zpomalil z 6,3% tempa v předchozím měsíci.

Útraty klesly jen u oděvů a obuvi, jinak rostly. „Růst tržeb zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny zboží s výjimkou prodeje oděvů a obuvi, kde pokračoval pokles z předchozích měsíců,“ uvedl ČSÚ. Útraty za pohonné hmoty se meziročně zvýšily o 8,2 procenta, za nepotravinářské zboží o 6,4 procenta a za potraviny o 4,5 procenta.     

Internetové a zásilkové obchody utržily o téměř 28 procent meziročně víc, prodejny počítačového a komunikačního zařízení o pětinu. Rostly také tržby obchodů s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím a prodejen s domácími a sportovními potřebami. Víc lidé utráceli také v prodejnách potravin. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, které ČSÚ od ledna do hlavního ukazatele nezahrnuje, vzrostly meziročně o 14,6 procenta.     

Ve srovnání s únorem tržby v maloobchodě po očištění o sezonní vlivy klesly reálně o 0,7 procenta. Za celé první čtvrtletí stouply tržby obchodů o šest procent, nejrychleji od roku 2008. 

Kovanda: Ekonomika oživuje, obchodu pomáhá růst mezd

„Březnové maloobchodní tržby potvrzují sílící nákupní apetit Čechů. Při zahrnutí prodeje motorových vozidel vykazují nejlepší výsledek od září 2008, tedy od doby, než se v ČR plně projevily dopady světové finanční krize. Dobře si ale vede i maloobchod jako takový. Jen nepatrně v meziročním vyjádření zaostává za únorovým výsledkem, který byl nejlepší taktéž od září 2008,“ uvádí hlavní ekonom Roklen Lukáš Kovanda

„Maloobchodu se daří proto, že se schází několik příznivých faktorů. Ekonomika oživuje, což se projevuje obecným růstem mezd. Vláda navíc přidává na platech státním zaměstnancům. A přidávat jim zjevně bude i nadále. To vše je vodou na mlýn nákupnímu optimismu, stejně jako stále velmi nízká úroveň inflace, která způsobuje, že reálný nárůst finančních prostředků, s nimiž domácnosti nakládají, je o to citelnější. Částečně se také projevuje určitý kompenzační efekt, kdy lidé po „hubených“ letech krize a recese – a zvýšené obavy ze ztráty zaměstnání – nyní dohánějí to, co ve spotřebě „zameškali“. Dá se přitom dost dobře očekávat, že popsané příznivé okolnosti jen tak neodeznějí. Inflace bude v blízkosti nuly po celý letošní rok a ani oživení tuzemské ekonomiky neutuchne,“ uvádí Kovanda.

Co říkají další čeští ekonomové a analytici?

„Pokles cen spotřebního zboží je lákavým impulsem pro spotřebitele, aby obnovili vybavení domácností, svůj vozový park a dokonce i více cestovali,“ uvedl ekonom ČSOB Petr Dufek. Proti předchozím měsícům nabraly na tempu tržby z prodeje aut, díky nimž si celkové tržby zapsaly sedmiletý rekord. Za celé první čtvrtletí posílily tržby mimo segment aut o šest procent, což bylo nejvíce od předkrizového prvního čtvrtletí 2008, uvedl ekonom UniCredit Bank Patrik Rožumberský

„Ačkoliv spotřebitelská důvěra v dubnu mírně poklesla, stále se nachází na velmi vysoké hodnotě a lze tak čekat, že i dubnové maloobchodní tržby zůstanou příznivé. Za celý rok 2015 očekáváme zrychlení maloobchodních tržeb bez motoristického segmentu o zhruba pět procent,“ dodal hlavní ekonom ING Bank Jakub Seidler

„Za celé první čtvrtletí si maloobchod bez aut polepšil o slušných 2,5 % mezikvartálně, což bylo dokonce o něco lepší výsledek než v Q4 14 (+2,1 %). Vše nasvědčuje tomu, že by spotřeba domácností v rámci HDP měla za první čtvrtletí zaznamenat vysoký růst obdobný tomu z konce minulého roku,“ řekl ekonom Komerční banky Jiří Škop. Pozitivní trendy v ekonomice by podle něj měly pokračovat. „Navíc v letošním roce pokračuje fiskální politika ve své expanzi s pozitivním dopadem do reálných disponibilních příjmů domácností. V letošním roce by tedy růst maloobchodu měl pokračovat, když očekáváme růst tržeb o 6,0 %. Zrychlí také růst spotřeby domácností, který by měl dosáhnout 2,8 %,“ dodal v komentáři, zaslaném Roklen24.   

Newsletter