Číšník jako freelancer. Nejistota příjmů vede k depresi

V určitém momentu pracovní kariéry řeší řada lidí klíčové dilema, a sice to, zda volit zaměstnání, anebo sebe-zaměstnání, často schované pod modernějším pojmem freelancing čili „práce na volné noze“. První obvykle nabízí relativní jistotu práce a pravidelného příjmu. Druhé pak naději na vyšší výdělky a možnost být pánem svého času; to je ovšem často vykoupeno nejistotou, co bude zítra či za měsíc.

Je zřejmé, že každá z možností bude lépe sedět jinému typu osobnosti člověka. Vzhledem k nejistotě ohledně budoucích příjmů se v souvislosti s vlastním podnikáním či „prací na vlastní triko“ ovšem často hovoří o stresu a úzkosti. A server Fast Company přináší hned několik důvodů, proč by freelanceři měli trpět depresí více než „normální“ zaměstnanci.

Na volné noze: Jak zvýšit šance na úspěch a čeho se vyvarovat

Mezi potenciální hrozby pro psychiku freelancerů patří například vyšší riziko neschopnosti oddělit pracovní a soukromý život, s tím souvisí sociální izolace a v neposlední řadě nejistota práce, kdy nevíte, zda budete mít zítra či za týden co dělat a zda vyděláte dost, abyste mohli zaplatit účty. A i když máte práce nad hlavu, může se stát, že za ni nedostanete zaplaceno. Takovou zkušenost má podle studie provedené společností PayPal, kterou citoval server Forbes, 58 % freelancerů.

Obyčejnému zaměstnanci se samozřejmě také může stát, že za svou práci nedostane mzdu (zejména, když například pracuje načerno), nicméně lze předpokládat, že se to děje v menším měřítku. Avšak stále přibývá zaměstnanců, kteří jsou – z části či zcela – placeni formou provize a výši svého výdělku podobně jako fleelanceři dopředu neznají. Tito pracovníci pak mohou trpět i stejnými negativními pocity.

Zvláštní skupinou v rámci sumy těchto zaměstnanců jsou přitom pracovníci v sektoru stravovacích služeb, kteří jsou sice obvykle placeni fixní částkou, případně navíc procenty z tržby, avšak předpokládá se, že značnou část jejich výdělku budou tvořit „dýška“, typicky tedy spropitné v restauraci, které dostávají číšníci a servírky od zákazníků. To by ostatně mělo motivovat obsluhu k tomu, aby se k hostům chovala co nejlépe.

 

Nicméně jak odhalila nová studie z Oregon Health & Science University, toto motivující prostředí není pro zaměstnance nijak příjemnou záležitostí. Podle jejích závěrů vyplývajících z amerických dat jsou pracovníci, kteří se musí spoléhat na „dýška“, náchylnější k duševním onemocněním, jako je stres, úzkosti a deprese. To je přitom způsobeno nejen nestabilními příjmy, ale i nestálým harmonogramem, jakož i nedostatkem pracovních benefitů.

Tento závěr je pak platný zejména v případě žen, které ve Spojených státech čítají zhruba 56 % pracovníků ve službách a 67 % v rámci těch, kteří se spoléhají na „dýška. Ženy tak podle výsledku studie trpí zmiňovanými nevýhodami psychicky mnohem více než muži. Studie dále odhadla, že u pracovníků spoléhajících na „dýška“, jako jsou typicky číšnici a servírky v restauracích, je ve srovnání s ostatními pracovníky dvakrát vyšší pravděpodobnost, že budou žít v chudobě.

I když lze namítat, že kromě spropitného mají číšníci a servírky v restauracích i normální fixní plat, autoři studie upozorňují, že tento bývá často velmi nízký, a to právě vzhledem k očekávání, že si zaměstnanci přijdou na značné částky právě ve formě spropitného. Ty však jdou dolů nejen se špatným chováním obsluhy, ale i s ekonomickým poklesem ústícím v úbytku hostů, což je něco, co mohou zaměstnanci jen stěží ovlivnit. Jak navíc ukazuje server Bloomberg pomocí studie CreditCards.com, nastupující mladé generace dávají „dýška“ čím dál neochotněji. 

Ekonomie smutku. Deprese stojí ekonomiku stovky miliard

Newsletter