Co se stane, když se tradiční řemeslo spojí s technologickým lídrem

Vasky

Mladá česká obuvnická značka Vasky má opravdu nabitý podzim. Vůbec poprvé vstoupila s kampaní do televize, má za sebou úspěšnou spolupráci se společností Samsung, znatelné rozšiřování portfolia a navíc se chystá po uvolnění vládních opatření otevřít novou prodejnu na velmi lukrativní adrese, v Praze Na Příkopech. Jak to všechno tento velmi mladý marketingový tým, kde je nejstaršímu členovi 27 let, zvládá? O tom se rozpovídal marketingový ředitel značky Jan Kočenda.

Honzo, i přes nelehkou dobu covidovou se Vasky tento podzim opřely do výrazných marketingových aktivit. Jednou z nich je i navázání spolupráce se společností Samsung. Spojení starého řemesla a světa technologií mi nejde na první dobrou příliš k sobě. Jak tato spolupráce vznikla?

Když nás Samsung poprvé oslovil, kladli jsme si stejnou otázku. Na první pohled jsou to dvě společnosti, které mají odlišné postupy a filozofii. Vasky se drží tradičního obuvnictví a Samsung vyvíjí cutting edge technologie. Přestože jdeme každý svou cestou, cíl máme velmi podobný. Vasky i Samsung se snaží jít naproti zákazníkům a naplnit tak jejich přání a představy. Rád bych však podotkl, že se ve Vaskách snažíme spojovat poctivou ševcovinu s dnešními trendy. Přeci jen jsme mladý tým a máme k inovacím blízko. Důkazem jsou právě naše tenisky nebo třeba 3D konfigurátor na novém webu, který věrně zachycuje navrženou botu ze všech úhlů.

Co koncovým zákazníkům tato akce přinese? Zařadíte speciální barvu tenisek Mint, která vznikla ke kampani se Samsungem, do stálé nabídky Vasek?

Díky spojení obou značek jsme zákazníkům představili nový model Teny Mint, který vznikl u příležitosti odhalení mobilního telefonu Galaxy S20 FE. Jsme z výsledku nadšení, protože mintovou barvu jsme snad nikdy nezvažovali. Tenisky půjdou do prodeje 16. listopadu a jsme zvědaví, jaký o ně bude zájem. Určitě zůstanou ve stálé nabídce jako odkaz naší spolupráce.

Vnímáte, že je toto crosspromo odstartováním nové komunikační linky Vasek a chtěli byste v něm pokračovat i v budoucnu, pokud se naskytne příležitost? S jakou značkou si dokážete spojení představit?

Spolupráce s jinými značkami otevírají nové možnosti. Uvědomili jsme si to zejména v létě, kdy jsme odstartovali kampaň na Hithitu. Jen těžko by se nám podařilo vzbudit takový zájem, kdybychom se do kampaně pustili sami. Chci tím říct, že díky spojení se objevují cesty, které by byly po vlastní ose nemyslitelné. Také proto jsme u spolupráce se Samsungem dlouho neváhali. Odpověď tedy zní rozhodně ano. Jsme otevření spolupráci s ostatními. Do budoucna bychom rádi spojili síly s dalšími obuvnickými značkami, se kterými bychom se mohli pustit do vývoje nových modelů bot.

Vasky jsou vnímány jako silný lovebrand zejména u mladé generace. Je nějaká značka či služba, ať už v ČR nebo zahraničí, jejíž přístup ke komunikaci je vám blízký a je  z marketingového/crosspromového úhlu pohledu inovativní?

V poslední době mě velmi zaujala komunikace spolku Díky, že můžem. Je velmi znát, že se iniciativy chopili mladí lidé, díky kterým se odkaz 17. listopadu nese napříč generacemi. Za zmínku určitě stojí snažení Bageterie Boulevard, která dokázala hbitě reagovat na vyvstalé situace, ať už šlo o vlnu kritiky na Pavlínu z Masterchefa nebo bagetu pro umělce. V celosvětovém měřítku mě baví komunikace Ikei nebo Timberlandu. Udržet konzistentní brand napříč trhy je náročnou disciplínou a myslím, že právě těmto značkám se to daří nad míru.

Koncem října se měla mimo jiné otevírat nová Vasky prodejna, a to na velmi lukrativní adrese Na Příkopech v Praze. Co vás vedlo k přesunu prodejny z Krakovské ulice?

Zejména loni před Vánoci bylo na prodejnách znát, jak rychle zájem o Vasky roste. Nejvýraznější to bylo v Praze, kde máme největší zákaznickou základnu. Už tehdy jsme věděli, že letos budeme zákazníky vítat v novém větším prostoru. Absolvovali jsme mnoho prohlídek a lokalita Na Příkopech nám vyšla jako nejlepší varianta. Můžeme zde zřídit velkou prodejnu, která zájem lidí ustojí. Zároveň tudy denně proudí tisíce a tisíce lidí. Věříme tak, že se nám podaří oslovit nové zákazníky. Aktuální situace nám bohužel nepřeje. Nezbývá nám tedy než čekat a jakmile to bude možné, otevřeme.

Jaký je to pro vás osobně pocit otevírat prodejnu v sousedství renomovaných značek, které jsou na světovém trhu už řadu let?

Je to skvělý pocit. Díky otevření prodejny Na Příkopech nebo zřízení nového logistického centra ve Zlíně si uvědomujeme velikost společnosti. Každý den oslovujeme nové a nové zákazníky a de facto neustále sledujeme čísla. I přesto je však těžké představit si, jak velcí vlastně jsme. Podobné kroky zhmotňují výsledky naší práce. Když vidíte plnou prodejnu nadšených zákazníků nebo sklad s tisíci páry, je to nesrovnatelný pocit naplnění.

V čem bude nová prodejna jiná, proč bychom k vám měli zavítat?

Prodejna je velká a na lukrativním místě. Budeme tak schopni odbavit přání více zákazníků.  To, co však bude dle mého názoru klíčové, je skladovost. Na staré prodejně jsme se trápili s malým skladem a mnoho bot tak chybělo. Na Příkopech je sklad poměrně velký a už nyní tam na zákazníky čeká zhruba tři tisíce bot. Jsme přesvědčení, že to zákazníci ocení. Když si přijdou pro boty, tak si je ve většině případů i odnesou. Odpadne tak čekání několika týdnů, než se jim boty vyrobí.

Když už jsme u otevírání prodejen, chystáte ještě nějaké další nové pobočky? Ať už v České republice nebo třeba i v zahraničí?

V příštím roce bychom se i v dalších městech měli stěhovat do větších prostor. Jak už jsem zmiňoval, Vasky rostou rychle a to, co nám stačilo loni, nebude stačit příští rok. Tak je to ostatně u všeho – rozrůstání týmu, nabídky a samozřejmě zákazníků. Momentálně řešíme možnost nových prodejen třeba v Olomouci nebo Jihočeském kraji. U zahraničí jsme trochu opatrnější a nejprve chceme na trhy vstoupit především v onlinu. Pokud vše půjde, jak máme v plánu, tak se určitě pobočkám v jiných státech nebráníme.   

Když se opět posuneme ke komunikaci, je pro vás jistě velkým krokem první televizní reklama. Pro mladý tým marketérů, který si vše řeší inhouse, se muselo jednat o náročnou aktivitu. Jaký insight reklama nese a jak probíhaly samotné přípravy?

Musím přiznat, že to byla cenná lekce. Přece jen televizní reklama je o dost nákladnější než online a vyžaduje náročnější přípravy. Byla to naše první zkušenost, takže jsme se spoustu věcí učili za běhu – rozpočet, spotlist, cílení, technické parametry a v neposlední řadě kreativní koncept. Všehovšudy nám přípravy zabraly 3 měsíce. V úvodu jsme se s možnostmi televize seznamovali, pak následovalo plánování a rozložení budgetu. Hodiny a hodiny jsme strávili nad koncepcí spotu a samotná produkce nám zabrala také pár týdnů. Výsledky zatím ukazují, že jsme to zvládli obstojně, takže pevně věřím, že nás diváci na obrazovkách neviděli naposledy.

Mnoho značek či služeb od klasické televizní reklamy spíše upouští a budget směřuje do digitální komunikace. Vy jste to udělali vlastně naopak. Není televize vzhledem k vaší cílové skupině spíše „oldschoolovější“ kanál? Co očekáváte, že vám její spuštění přinese?

Máme progresivní mladý tým, který chce zkoušet nové věci a posouvat Vasky kupředu. Crowdfunding, 3D konfigurátor, Vasky výšlap, spolupráce se Samsungem, prodejna Na Příkopech, TV reklama – to jsou všechno aktivity, bez kterých bychom se možná obešli, ale jsou to zároveň přesně ty aktivity, které dělají Vasky Vaskama. Souhlasím s tím, že televize je tu již dlouho a momentálně jsou na vzestupu sociální média. Když se ale podíváme do statistik, televize je stále masové médium, které má obrovský zásah. Je to pro nás nový kanál, který si po skončení kampaně vyhodnotíme a následně se rozhodneme, co dál. Jedním z hlavních důvodů, proč jsme do televize šli, bylo tak vyzkoušení nového média a podpora povědomí o značce zejména u lidí, na které sociální média nedosáhnou.

Vedle výše zmíněných marketingových aktivit nezahálí ani výroba. Tenisky Teny zaznamenaly ohromný úspěch, do toho jste začali vyrábět modely Veny a Veny Duo, zvládáte vše vyrábět a doručovat včas? Museli jste rozšířit výrobní tým?

Vzhledem k rychlému růstu ani výroba nesmí zahálet. Od jara se snažíme rozšiřovat výrobní kapacity, co to jde. Je to velký tlak. Poptávka je obrovská a škálovat kapacity je čím dál náročnější. V tuhletu chvíli se nám však daří vyrábět a doručovat včas. Jestli jsme však dostatečně připraveni ukážou až následující týdny, kdy se bude zájem o Vasky s velkou pravděpodobností stupňovat. Vánoční sezóna je pro náš byznys klíčová a děláme všechno pro to, abychom ji ustáli.

Co všechno mají Vasky v plánu dál? Jaký bude konec roku 2020 a jak plánujete překvapit své příznivce v nadcházejícím roce?

Do konce roku máme připravených ještě spoustu aktivit, o které se brzy podělíme s našimi zákazníky. Určitě ještě odhalíme nové kolekce, na kterých jsme poslední měsíce pracovali. Na příští rok máme plán jasný – rádi bychom Vasky dostali také do zahraničí. Možností a příležitostí je čím dál víc. Jsem přesvědčený, že v roce 2021 čekají Vasky opět zásadní kroky.

Jan Kočenda, marketingový ředitel Vasek (25): Honzova cesta vedla od novinařiny, přes copywriting, analytiku, marketing až k budování samotných značek. Zasadil se o vznik digitální agentury Inhubo starající se o komunikaci značek Bagind, Wuders a Paon. Je bývalým redaktorem Hospodářských novin a Aktuálně.cz. Studoval psychologii, mediální studia, žurnalistiku a práva. V současné době zastává pozici marketingového ředitele společnosti Vasky, která navazuje na zlínskou obuvnickou tradici. Jeho úkolem je tak integrovat jednotlivé marketingové aktivity, aby dohromady tvořily smysluplný celek. Jednou z hlavních aktivit je tvorba a realizace strategie značky, jako je odhalení nových kolekcí, prezentace výroby, pořádání Vasky eventů či nadcházející expanze. Společně se Staňkem určuje tempo a směr dílčích kroků Vasek.

 

Newsletter