Evropské i americké výnosy rostou. Dolar oslabila nad 1,0700 za euro, pomohla nad očekávání horší data amerického indexu PMI. Koruna krátce zpevnila pod 25,20 za euro. Aktuálně část zisků odevzdává nad tuto hranici.

Covid efekt stále působí. E-shopy se radují

Zdroj: Depositphotos

Na internetu dnes nakupuje téměř každý. Online nakupování rekordně nakopla pandemie koronaviru, kdy se zákazníci kvůli zavřeným prodejnám přesunuli na internet. Online prodejcům rekordně rostly obraty a jen v Česku vznikly tisíce nových e-shopů. Nejvyšší tempo růstu v posledních šesti letech zaznamenalo nejen Česko, ale i Maďarsko, Slovensko, Rumunsko, Chorvatsko či Slovinsko. Zákazníci změnili chování, chtějí nakupovat pohodlně a e-shopům neodpouštějí ani drobné přešlapy.

I když nakupující mohou kombinovat kamenné prodejny s e-shopy, je i letošní rok pro internetové obchodníky nadále úspěšný. Původní predikce na letošní rok předčily i investice do reklamy a digitálního marketingu. E-shopy kladou větší důraz na péči o klienta, skvělé a rychlé služby. Došlo také k urychlení digitalizace v oblasti logistiky, intuitivnějšího ovládání webů nebo využití chatbotů.

Nárůst oblasti e-commerce je podle našich údajů o investicích do reklamy od více než 240 středoevropských a východoevropských internetových obchodů patrný i v prvních osmi měsících letošního roku, zejména v České republice, Slovensku, Rumunsku a Maďarsku.

V České republice rostly výdaje na reklamu v e-commerce během prvních osmi měsíců letošního roku meziročně o 53 procent. V regionu střední a východní Evropy to bylo 57 procent. V minulém roce došlo k rychlému růstu a zvýšení příjmů e-shopů, které byly investovány do dalších inovací a expanze internetových obchodníků na zahraniční trhy. Tento trend pokračuje i letos. I když budou zákazníci vždy dávat přednost výběru určitého zboží osobně, některé druhy zboží, jako jsou hračky nebo elektronika, budou nakupovat online. Investice do reklamy vzrostly letos zejména v měsících únoru a březnu. Expanzi českých e-shopů se letos nejvíce dařilo na Slovensku, Maďarsku, Polsku a Rumunsku.

V prvních měsících letošního roku došlo i na Slovensku k výraznému navýšení investic do reklamy. Jen letos v únoru bylo počet zobrazení, kliknutí a výdajů na reklamy Google na Slovensku dvaapůlkrát vyšší než o rok dříve. Slovenské e-shopy i letos expandovaly do dalších zemí.

Zdroj: Growww Digital
Zdroj: Growww Digital

Z našich údajů o reklamě středoevropských a východoevropských e-shopů vyplývá, že maďarský e-commerce trh zaznamenal rekordní meziroční nárůst o 45 procent, zatímco v předchozích letech rostl o 16 – 18 procent. Na maďarském trhu se také projevil zvýšený zájem o expanzi na další trhy, zejména do Chorvatska a Slovinska. Ačkoliv v Rumunsku se původně očekávalo, že trh elektronického obchodování dosáhne obratu 5 miliard eur, ve skutečnosti je to 7 miliard.

Do konce roku nás čeká zajímavé období, zejména vánoční sezóna v kombinaci s možným covid efektem. Očekáváme, že boj o zákazníky se zvýší. Vzhledem ke zkušenostem z loňského roku, který mají e-commerce hráči za sebou, jsou  více připraveni na nápor. Svoje reklamní kampaně a výkonnostní marketing potlačí do dosud nevídaných výšin. Výhodu budou mít e-shopy, které jsou zaměřeny na více trhů, právě zahraniční trhy budou centrem růstu. Právě pandemické období podpořilo uvažování firem o expanzi na další trhy, které bude dále pokračovat. Letos expandují české e-shopy nejvíce do Maďarska, Rumunska a Slovinska. Mezi zeměmi regionu se dostává do popředí zájmu Chorvatsko nebo Ukrajina.

Firmy budou také vylepšovat nabídky produktů a služeb. Zákazníkům jde především o pohodlné nakupování. I když  se nákupní chování v jednotlivých zemích střední a východní Evropy liší, řadu věcí už zákazníci považují za standard. Pomalu načítající web, špatná orientace na webu nebo dodací lhůty 3 – 5 dnů jsou minulostí a tyto “přešlapy” už před zákazníky neobstojí. Konkurence je velká. Nízká úroveň tolerance je také patrná při vracení zboží či peněz. Nutností jsou bezproblémové platby kartou, které se meziročně zvýšily o 89 procent v zemích střední a východní Evropy.

 

Newsletter