Evropské i americké výnosy klesají. Dolar oslabil nad 1,0660 za euro. Koruna včera oslabila zpět nad 25,20 za euro.

Crowdfunding jako známka punku? Ale lidi říkali…

Obyvatelé londýnské „City“ zažili podivný úkaz, podobný scéně z filmu Magnolia – jen tentokrát z nebe nepršely žáby, ale tlusté plyšové kočky s cylindrem, vestičkou a monoklem. Takto provokativní vzkaz se rozhodli poslat ze své helikoptéry londýnským bankéřům dva mladí majitelé skotského pivovaru BrewDog – smrt chamtivým bankéřům, my vás nepotřebujeme!

Konec jedné éry, banky už nepotřebujeme!

Zakladatelé pivovaru James Watt a Martin Dickie se touto „rebélií“ rozhodli velmi přímočaře ukázat – a to jak bankám, tak i ostatním firmám – že zajistit si financování lze i jinak. V jejich případě se vyplatilo vsadit na equity crowdfunding – tedy získání financí od široké veřejnosti výměnou za akcie ve společnosti.

Jejich styl kampaně však ve světě financí nemá obdoby – název kampaně Equity for Punks (Akcie pro pankáče), která vybízí investory k nákupu akcií BrewDog, dává investici punc punku, a firmě image bořiče konvencí. Provokativní akce tento týden přispívá ke vnímání equity crowdfundingu jako „cool“ alternativě získávání financování.  

Touto cestou získala firma finance již třikrát předtím, poprvé v roce 2010, tři roky po jejím založení. V tuto chvíli ji tak vlastní přes 14 500 investorů a milovníků piva, přičemž třičtvrtiny firmy stále zůstává v rukou zakladatelů a skupiny zaměstnanců.

Poslední – čtvrtá – kampaň Equity for Punks – s podtitulem Smrt tlustým kočkám – vyprovokovala investory natolik, že již po necelých třech týdnech od zahájení, které proběhlo 21. dubna, získala prodejem akcií celkem 5 milionů liber (190 mil. Kč) z cílové částky 25 mil. liber (950 mil. Kč). Kampaň má přitom trvat až do dubna příštího roku. Cena jedné akcie byla stanovena na 47,50 liber (1805 Kč), přičemž minimální výše investice je stanovena na 95 liber, tedy dvě akcie. Touto formou pivovar BrewDog plánuje prodat celkem 526 316 akcií, a to napříč Evropou – dostupné jsou tedy i českým investorům. Získaný kapitál chce firma využít mimo jiné na rozšíření výrobních kapacit, otevření nových pivních barů ve Velké Británii, založení pivního hotelu, investice do nových technologií nebo založení pobočky v USA.

Punk, investice, revoluce

Ačkoli je BrewDog v tuto chvíli jednou z nejrychleji se rozvíjejících firem ve svém oboru (tržby loni vzrostly o 64 %, rok předtím o 70 %) a i jeho popularita roste, tato investice nese i zásadní rizika. Jako jedno z nejvyšších je především to, že akcie firmy nemůžete jen tak prodat, kdy se vám zachce, firma není veřejně obchodovatelná a její investoři mají šanci své akcie prodat pouze jednou ročně. Firma zároveň nevyplácí žádné dividendy a všechny prostředky investuje zpět do rozvoje firmy, takže investoři musí sázet na „růstový příběh“, který společnost propaguje, a doufat, že se naplní – a že své akcie prodají časem několikanásobně dráž.

Nechcete promeškat šanci získat „sedadlo v první řadě na pivní revoluci“, jak hlásá sama společnost BrewDog? Analytici nadšení „punkových“ investorů krotí – cenovka 47,5 liber na akcii znamená, že se společnost prodává za 115násobek svého čistého zisku, což opravdu není nejlevnější. Společnost All Street, zabývající se výzkumem ocenění v rámci crowdfundingu, upozorňuje na to, že takovéto ocenění, které znamená celkovou cenu za BrewDog ve výši 305 milionů liber, dělá z BrewDog nejagresivněji oceněný pivovar v celé Evropě. Pro srovnání uvádí hodnoty pro Heineken, jehož akcie se obchodují za 27násobek čistého zisku společnosti, nebo Carlsberg za 21,5násobek čistého zisku společnosti.

Hoši z BrewDog si však stojí z svým – jde o revoluci, při které nesmíte chybět, vrátí se vám to. S týmem, který rozšířili ze dvou lidí a psa až na více než 360 zaměstnanců, dokázali posunout začínající pivovar během osmi let až k oblíbené společnosti vlastnící celosvětově 27 specializovaných barů a exportující své pivo do 55 zemí světa. A chtějí růst dál. Podle obrovského úspěchu, který zatím se svou kampaní Equity for Punks mají, je jasné jedno: „Punk is not dead.“

Newsletter