Ďábel jménem fast food: Investovat? Jak?

předchozím díle o fastfoodovém průmyslu jsme se seznámili s odvětvím a podívali se na finanční ukazatele, které jsou poměrně rozmanité, za čímž stojí převážně nové veřejně obchodovatelné společnosti. Během let 2014 a 2015 přibylo oproti pokrizovým rokům, kdy žádné nové IPO neproběhly, šest, resp. tři nové veřejně obchodovatelné společnosti. Tyto IPO společnosti stojí za jistým boomem fast foodů v USA a zároveň jsou také jedním z důvodů strádání dvou fast foodových kolosů, na které se nyní podívám detailněji. Tedy: investovat, nebo ne? Jak? 

Představíme si společně společnost McDonald‘s Corp. a Yum! Brands, Inc. (KFC, Pizza Hut, Burger King a další).

Společnost

McDonald‘s Corp.

Yum! Brands, Inc.

Kapitalizace

105 050

31 300

Cena akcie

114,23

76,26

Earnings per share

4,63

2,09

Price to earnings

24,71

34,73

Price to sell

4,10

2,38

Price to book

12,81

17,32

Dividendy

3,11 %

2,53 %

Gross margin

38,00 %

27,70 %

Gross profit

17,20 %

7,10 %

ROE

41,00 %

56,10 %

ROA

13,20 %

11,20 %

Zdroj: FinViz screener ke konci listopadu 2015

Společnost McDonald je na první pohled daleko větší než Yum! Brands, Inc. Je to obr mezi obry s kapitalizací 105,5 miliardy USD s 36 tisíci restauracemi ve více než 119 zemích světa a s 420 tisíci zaměstnanci. Více jak 80% restaurací jsou franchízy. Ačkoliv provozují přímo pouze 20% restaurací, generují z nich tržby v hodnotě 4,282 miliardy USD oproti příjmům z franchizových restaurací o velikosti 2,332 miliardy USD. Vyšší operační příjem však společnost generuje z provozu franchíz, což je způsobeno větší marží o velikosti 82,2 % proti 15,8 % z přímo provozovaných restaurací (podrobnosti první graf ve fotogalerii k článku).

Yum! Brands, Inc. se od společnosti McDonald liší na prvním místě záběrem svých restauračních značek. Není specializovaná pouze na jednu značku, ale má jich hned několik. Jsou jimi KFC, Pizza Hut, Taco Bell a WingStreet. Tyto jednotlivé značky diverzifikují portfolio zaměřením se na jiný druh občerstvení. Yum! Brands, Inc. může svým zákazníkům nabídnout smažená kuřata, pizzu nebo texaskomexickou kuchyni. Společnost provozuje 41 tisíc restaurací, výše zmiňovaných značek, ve 125 zemích světa. Poměr přímo řízených restaurací je 23 % ku 77 % franchizovaných. Rozdíl mezi hrubou marží z přímých restaurací a franchíz je podobný jako u McDonaldu.

Díky portofliu různých značek mohou mít Yum! Brands více svých restaurací na jedné lokaci. Na druhou stranu mezi těmito restauracemi funguje jistý kanibalistický efekt, kdy jedna bere zákazníky druhé restauraci, také tyto provozovny na jediném místě nemají tak výrazný synergický efekt, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Nejvíce společnost zastupují KFC a Pizza Hut. Taco Bell má přibližně poloviční zastoupení. Společnost operuje zvláště dvě divize, v Číně a Indii. Obrovský nepoměr tržeb generovaný z Číny je zapříčiněn, že zde společnost provozuje velké množství restaurací napřímo kvůli vyšší kontrole. Mimo Čínu a Indii má společnost 91 % franchíz (podrobnosti druhý graf ve fotogalerii k článku).

Obě společnosti generují velké množství volných peněz, které používají na udržení business modelu a ve velké míře je vracejí akcionářům. Společnosti mají podobnou dividendovou politiku, kdy vyplácejí 73,5 % (McDonald) a 76,5 % (Yum! Brands) ze svých ročních zisků. McDonald přitom zvedl výši dividendy každý rok od roku 1976. Kromě dividend obě společnosti mají schválený program na odkup akcií.

Obě společnosti se poslední dva roky potýkaly s poklesem tržeb po rekordním roce 2013. Negativní vývoj takových kolosů není zcela lehké zvrátit. McDonald v letošním roce poprvé za 40 let v USA zavřel více restaurací, než otevřel. Z výše zmiňovaným boomem IPO ve fast food odvětví také budou obě společnosti čelit možnému odlivu zákazníků k nové konkurenci.

Proti negativnímu vývoji se McDonald snaží bojovat zjednodušením menu, zavedla snídaně celý den. V některých testovacích restauracích zavádí domácí rozvoz, popřípadě testuje nové prémiové burgery. V třetím čtvrtletí 2015 McDonald ukázal, že aspoň část zafungovala. McDonald překonal očekávání analytiků a reportoval 1,40 USD proti odhadovaným 1,09 USD, přes další pokles tržeb o 5 % z 6,99 na 6,62 miliardy dolarů za čtvrtletí. Prodeje mimo US vzrostly o 1,9% po vice jak dvou letech poklesů.

Same store sales je indikátor, který se využívá pro retail industry. U obchodů, které jsou otevřeny déle než rok, indikuje, jestli zde je zvýšení nebo pokles tržeb. Tento indikátor pomáhá rozlišit, jestli zvýšení tržeb je na základě nově otevřených prodejen nebo zvýšení poptávky po daném zboží ve starých prodejnách. Ty se zvýšili v po dvou letech v US o 0,9 % a celosvětově o výborné 4 % v porovnání s 2 % u Yum! Brands.

Na základě těchto výsledků cena akcie povyskočila o vice jak 10 % a pro letošní rok se akcie zhodnotili o 21,91 % což je úctyhodný výkon u takto velké korporace o to více v porovnání s jedna půl procentním zhodnocením indexu S&P 500. Momentálně PE je 24,71, což je pod průměrem odvětví, ale pro takový kolos, který má omezenější prostor k rozšiřování než konkurence, je to přesto vysoké číslo. Navíc tento výsledek stále není předurčením dlouhodobějšího obratu.

Výše jsem zatím zmiňoval převážně společné charakteristiky obou společností. Jejich velký rozdíl je v operační marži (McDonald 27,40%, Yum! Brands 10,90%).  PE ratio je 24,71 u McDonald proti 34,73 u Yum! Brands. Price to book ratia jsou u obou společností poměrně vysoké, což je zapříčiněno jejich business modelem. Price to sales je „rozumnější“ u Yum! Brands 2,38 vs. 4,10 u McDonalda, což je zapříčiněno lepší marží McDonaldu. Obě společnosti stále otevírají nové provozovny, přičemž v množství vede díky portfoliu více značek Yum! Brands (1300 vs. 800). Obě společnosti jsou rozumně zadluženy, což prospívá Yum! Brands, které stále mají větší prostor pro své jednotlivé značky k rozšíření.

Přestože obě společnosti jsou dobře zavedené, tak se mi shodně zdají poměrně předraženy. Akcie McDonaldu se odchýlila od svého dlouhodobého PE ratia 20. Navíc obratu vývoje není zcela potvrzen a značka může v Americe stále slábnout s příchodem nové konkurence. Další vývoj akcii McDonaldu převážně záleží na tom, jak se mu povede zamezit úbytku prodejů v USA a zároveň se rozšiřovat v Asii. Yum! Brands na druhou stranu mají tu výhodu, že jejich jednotlivé značky nejsou po světě zavedeny v takové míře a mohou se více soustředit na jejich rozšiřování, což také mají v plánu, převážně v Číně a Indii. Tento předpoklad je v ceně akcie započítán jejím větším oceněním.

Momentálně se mi jeví jako vítěz dlouhodobý investor, které tyto tituly má již ve svém portfoliu. Z tohoto důvodu se také podíváme na další možnost investice do Fast food industry (podrobnosti třetí graf ve fotogalerii k článku).

Oblíbenost ETF u investorů stále stoupá, neopomenu také zmínku o těchto instrumentech. Fast food společnosti můžeme najít ve větším zastoupení ve třech ETF. V každém z těchto ETF je však restaurační sektor reprezentován jen několika společnostmi a nejedná se vždy pouze o fast foody, což přispívá k lehké diverzifikaci, přestože restaurační odvětví je společně úzce spojeno. Název každého ETF nám také napoví, na jaké další odvětví je ETF zaměřeno. Dále uvádím vždy název ETF, název společnosti a její procento zastoupení v daném fondu.

  • PowerShares Dynamic Food & Beverage Portfol (PBJ)

SBUX  Starbucks Corp.

5,36 %

 PZZA  Papa John‘s International Inc.

2,22 %

Celkové zastoupení restauračního odvětví

7,58 %

ETF je dále doplněno o výrobce nápojů jako je Coca – Cola, Pepsi přes Kraft Heinz (kečup, fazole) až Cal-Maine Food výrobce vajec.

  • PowerShares Dynamic Leisure and Entertainme (PEJ)

SBUX  Starbucks Corp.

5,28 %

 SONC  Sonic Corp.

2,68 %

 DRI  Darden Restaurants Inc .

2,38 %

 JACK  Jack in the Box Inc .

2,36 %

 CAKE  Cheesecake Factory Inc. 

2,23 %

 PZZA  Papa John‘s International Inc .

2,19 %

Celkové zastoupení restauračního odvětví

17,12 %

Kromě restaurací v ETF také naleznete společnosti zaměřené na zábavní průmysl včetně zábavních center, kasin a hotelů a také zábavních show jako je  Wrestling až po filmová a televizní společnosti jako Time Warner, Walt Disney, AMC Network.

  • Vanguard Consumer Discretionary Fund (VCR)

McDonald‘s Corp.

8,47 %

Starbucks Corp.

7,39 %

Yum! Brands Inc.

2,42 %

Chipotle Mexican Grill Inc. Class A

1,57 %

Celkové zastoupení restauračního odvětví

19,58 %

ETF je dále doplněno o další akciové tituly, jež jsou závislé na poptávce spotřebitelů, jako jsou hoteliéři, prodejci auto dílů, cestovné kanceláře a další.

Další rozvoj fast food industry je do jisté míry výzvou a dá se předpokládat spíše v Asii, svítící cedule na dlouhých tyčích v blízkosti dálnic se žlutými oblouky, hamburgery nebo kuřaty rozhodně nezmizí, stejně tak jako další podniky nacházející se v centrech turistického ruchu, proč tedy nediverzifikovat dlouhodobé portfolio některou z těchto společností.

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Fin a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter