Evropské i americké výnosy klesají. Dolar ve ztrátě nad 1,0700 za euro. Měny regionu v zisku. Koruna zpět pod 25,20 za euro.

Další finanční bublina na obzoru?

Prasknutí bubliny rizikových hypotečních úvěrů nese na svých bedrech vinu za poslední finanční krizi. Nyní narůstají obavy, že zárodkem pro další rozpad trhů a nárůst další z nebezpečných bublin je nedávný vzestup půjček na pořízení auta. Podle Fedu se od roku 2009 téměř zdvojnásobil počet rizikových žadatelů o půjčky na nákup auta. To je vzestup, který neregistruje žádný další trh s půjčkami, což potvrzují i další studie.

Povede tento vývoj k dalšímu krachu na burzách? Experti tvrdí, že ne, ale stále jsou zde důvody k tomu být opatrný.

Nejde jen o velké množství půjček rizikovým žadatelům, které je dle analytiků na hraně, jde také o obvinění prodejců z nevhodného chování a o zapojení těchto rizikových půjček do obchodování na akciovém trhu. „Ne všechny tyto rizikové půjčky lze hodnotit jako nežádoucí, ale věřitel nesmí žádnému dlužníkovi poskytnout úvěr, který si nemůže dovolit,“ říká Lawrence White, profesor ekonomie na newyorské Stern School of Business.

Obrovský nárůst exekucí

Chris Kukla, viceprezident Centra pro odpovědné půjčování, upozorňuje na další znepokojivé trendy. „Mezi druhým čtvrtletím loňského roku a druhým čtvrtletí tohoto roku Experian oznámilo 70% nárůst exekucí,“ řekl například Kukla.

Rizikové auto úvěry se staly podkladovým aktivem pro sekundární cenné papíry tak, jak byly přidávány hypoteční úvěry v letech před krizí. Jsme tedy v další finanční bublině? Odborníci, analytici, ekonomové zatím s „ano“ váhají.

 „Celková velikost trhu s auto úvěry je méně než jedna desetina celkové velikosti hypotečního trhu,“ řekl White s tím, že si nedovede představit analogické ekonomické důsledky těm, které znamenal kolaps rizikových hypotečních úvěrů.

„Je to jiné, než na trhu hypotečních úvěrů v absolutních dolarových částkách, ale mluvíme o obrovském množství lidí,“ oponuje ale názoru například John Van Alst z americké National Consumer Law Center. Více než polovina spotřebitelů ve většině států USA má status rizikového žadatele, upozorňuje.

Predátorské půjčky

Kukla upozorňuje na cílené agresívní úvěry, které dostávají dlužníci s nízkými příjmy s velkým rizikem exekuce, což ohrožuje jejich schopnost dostat práci. Rovněž působí tlak na další části dlužníkova rozpočtu. „Můžeme zaregistrovat i úmyslnou trestnou činnost,“ řekl Kukla. Na rozpuk nelegálních aktivit u autopůjček upozorňuje také Mailini Mithal z americké komise Federal Trade Commission. Už loni v lednu udělala agentura zátah na skupinu prodejců, u kterých bylo zjištěno, že zkreslují měsíční platby zákazníka. V dalších případech umožňovali distributoři zákazníkům obchodovat s auty, která ještě nebyla splacena, nebo požadovali splacení starého a nového vozu ve shodnou chvíli.

Jednou z otázek je také prodejcem nabízená úroková sazba. Věřitelé často umožní prodejci, aby si něco přidal k jím poskytnuté, tedy „nákupní“ úrokové sazbě. Kukla odhaduje, že lidé, kteří si koupili auto v roce 2009, zaplatili celkem 25,8 miliard dolarů právě na těchto přirážkách.

Kukla poukazuje na to, že tato praxe je v oblasti hypotečních úvěrů už zakázána a doufá, že totéž se stane i s auto úvěry. „Je tu poměrně mnoho způsobů, jak můžete prodejce kompenzovat bez reálného úvěrového rizika. Mohlo by to mít obrovský dopad na spotřebitele,“ řekl.

 „Žádná krize na obzoru není“

Na téma neuškodí pohled na delší období. Zatímco úvěry nerizikovým dlužníkům se vrátily k maximům z dob  před recesí, půjčování rizikovým dlužníkům je stále asi 25 % pod svým vrcholem z roku 2006.

Jedením z indikátorů možných problémů by bylo, kdyby rizikoví dlužníci představovali rostoucí podíl na celkových úvěrech. Zatím tomu tak, podle zpráv například od Equifax, není. Protože se podíl rizikových úvěrů v roce 2009 prudce snížil, máme zde prostor pro mohutný odraz. Podíl úvěrů rizikovým dlužníkům představuje přibližně třetinu auto úvěrů v roce 2012, 2013 a 2014.

Úvěrové delikty nabízí další možné výstražné znamení. Ve své zprávě ale Equifax uvádí, že není žádný důkaz o tom, že by zde byla vyšší míra delikvence. Auto úvěry poskytnuté letos vykazují méně časné úpadky, než ty z roku 2013, a míra úpadků je výrazně nižší než v letech 2006-2008.

Auta nejsou domy!

Ceny domů v letech před finanční krizí neudržitelně rostly tak, jak spekulanti kupovali, díky snadným půjčkám, více a více domů a ty pak prodávali dalším kupujícím. Nakonec, když došli kupující a když přestaly růst ceny, dlužníci přestali splácet úvěry, které si mohli sotva dovolit, je jedním ze scénářů rozpuku realitní krize. Může se to samé stát automobilům?

Prodej aut se vrátil na svá dlouhodobá maxima. V srpnu dosahovalo roční tempo 17,2 milionů. Ekonomové poukazují na těžce zadržovanou poptávku po automobilech s tím, jak větší část Američanů odkládala nákupy nebo tlumila jejich rozsah během recese. Průměrný věk registrovaného auta na amerických silnicích je tak dnes 11,4 let oproti 9,8 v roce 2005 a 8,9 v roce 2000.

„Lidé si auta drží stále déle,“ říká Amy Crews Cutts, hlavní ekonomka Equifax. „Nedochází tedy k takovému překupování, jako tomu bylo u nemovitostí,“ dodává. Míní, že teď na trhu žádná bublina nehrozí. „Kdyby vše pokračovalo stejným tempem, zvažovala bych svá slova tak za rok až dva,“ říká. Fed v New Yorku dle svých zveřejněných analýz také zatím není znepokojen.

Jako jeden z motivů pro oživení prodejů aut vidí ekonomka nástroj, jak získat a udržet si práci. „Koupě auta prostě pomáhá lidem vydělávat na živobytí. Pokud si člověk může koupit auto, může se dostat do práce. Pokud se může dostat do práce, může si ji také udržet, „říká s tím, že bez auta ve Spojených státech práci nedostanete.

Tak jak tedy?

Kampaň Fedu, zaměřená na snížení sazeb nakupováním státních dluhopisů a cenných papírů, snížila náklady na půjčky pro americké spotřebitele a poslala investory hledat lepší výnosová aktiva. Rizikové auto úvěry byly atraktivní třídou aktiv, protože někteří dlužníci platili velmi vysoko. Byly to také nízké úrokové sazby, které pomohly zvýšit prodeje aut, protože snížily měsíční náklady na pořízená auta. Pro ekonomiku dobře. Mají se tedy regulátoři obávat?

„Ano“ zní u těchto faktů: Je zde mnoho problematických příkladů, kdy (zejména rizikovější) dlužníci nedostáli svým drahým půjčkám. Růst auto úvěrů se také odehrával nejvýrazněji u nebankovních finančních společností, včetně těch, které jsou dceřinými společnostmi prodejců aut. Pokud s růstem úrokových sazeb neporostou adekvátně příjmy dlužníků, zhorší se situace věřitelů. Když přesně toto nastalo v roce 2004, poskytovatelé hypoték rozvolnili své úvěrové standardy ve snaze udržet objemy poskytovaných hypoték. A přesně to vedlo ke zkáze. Bude tedy třeba pozorně sledovat, co se bude dít nyní. QE má skončit za pár hodin, sazby Fedu růst možná už od poloviny příštího roku.

(S podporou Bloomberg, USA Today a WSJ)

Newsletter