Do tahanice o TikTok vstoupí Oracle a Walmart. Mají o co bojovat, i bez prezidenta Trumpa

Tiktok application logo on a smartphone with American flag background. Donald Trump to ban Tiktok in United States. Russia, Kazan - August 08, 2020

Čínská firma ByteDance oznámila, že našla shodu s partnery a převede svou americkou činnost do samostatné firmy TikTok Global. Ta má sídlit v Texasu a pětinový podíl v ní mají získat 2 americké firmy – Oracle jako technologický partner 12,5 %, maloobchodní gigant Walmart jako reklamní a e-commerce partner pak 7,5 %. Ve vedení firmy má usednout CEO TikToku a 4 američtí manažeři. Díky této dohodě nemusí sociální síť postavená na sdílení krátkých humorných videí z amerického trhu odejít, jak jí ještě před pár týdny hrozilo.

Americká administrativa tvrdí, že po započtení kapitálu amerických investičních fondů (Sequoia, General Atlantic a několik dalších), kteří jsou významnými akcionáři ByteDance (drží více než 40% podíl), bude TikTok v USA z 53 % ovládán americkým kapitálem. Data amerických uživatelů budou uložena u Oraclu, ten má také prověřit, jestli je kód aplikace bezpečný. Podle CNBC to však neznamená, že by Američané získali kontrolu nad řízením firmy nebo nad její technologií. Nejdůležitější součást firmy, algoritmus, který uživateli sociální sítě servíruje obsah, totiž zůstává řízen z Číny. Zmíněné kapitálové fondy navíc nespravují jen peníze amerických investorů a rozhodně se nijak významně nepodílejí na každodenním řízení firmy.

Angažování prezidenta

Zajímavým prvkem „dealu“ je silná angažovanost prezidenta Trumpa a jeho administrativy. Právě jeho příkaz o stáhnutí aplikace z AppStore a Google Play byl po ohlášení dohody s Walmartem a Oraclem o týden odsunut. V neděli 27. září jej pak americký soud prohlásil za neplatný. Stále však běží lhůta z dalšího opatření, které má TikToku zakázat provoz, pokud by dohoda nenabrala jasnějších obrysů do 12. listopadu. Jednání o možném IPO TikToku v USA přitom probíhala již před Trumpovým letním zásahem.

Je otázka, nakolik prezidentova angažovanost měla vliv na výběr samotného amerického partnera. Zatímco před prázdninami vedl s firmou ByteDance dlouhá jednání Microsoft, dohody nakonec dosáhl Oracle (nutno dodat, že za značně odlišných podmínek ohledně přístupu k algoritmu, než původně zamýšlel Microsoft). Zakladatel Oraclu Larry Ellison se přitom netají svou podporou k prezidentově politice a je i jeho sponzorem.

Microsoft ale velkou akvizici letos stejně udělá – po ukončení jednání o TikToku oznámil akvizici herního studia Bethesda známého především hity jako Skyrim nebo Fallout. Své „zábavní portfolio“ bude Microsoft nadále rozvíjet pod značkou herní konzole Xbox a přidružené předplacené služby Game Pass pro stolní počítače.

Úspěšné přesídlení aktivit TikToku do USA má pak Trumpově administrativě přinést nové příjmy z daní, celkem 5 miliard dolarů by mělo přitéct do nového vzdělanostního fondu. Je však nejasné, jak se mají peníze, o nichž prezident mluví jako o provizi za zprostředkování, rozdělovat.

Motivace Oraclu a Walmartu

Americkým firmám by se partnerství s TikTokem vyplatilo i bez Trumpova zásahu. TikTok má totiž přístup k něčemu, co oběma tradičním korporacím chybí – jen v USA je na TikToku měsíčně 100 milionů aktivních uživatelů, mezi nimi většina mladší 24 let.

Pro Oracle spočívá výhoda především v získání velkého zákazníka pro své cloudové služby. V Silicon Valley není lídrem ani technologicky, ani co se týče podílu na trhu (tam zaujímá nejvýše páté až šesté místo), zákazník velikosti TikToku by však mohl přinést výborné reference a nastartovat v tomto směru obrat. TikTok by byl letos po Zoomu již druhým takto významným zákazníkem. Zajímavější je ale situace u Walmartu.

Walmart, provozovatel supermarketů a největší nestátní zaměstnavatel na světě (podle letošního žebříčku Fortune Global 500 jich má 2,2 milionu), má totiž typického zákazníka ve věkové skupině 44 let a starší. Během koronakrize však odhalil obrovský potenciál e-commerce (s méně než 6 % amerického trhu je s odstupem druhý za Amazonem, který ovládá bezmála dvě pětiny), a právě TikTok má firmě s rozvojem v internetovém prostředí pomoci.

Nástrojem se mají stát živě přenášené „unboxingy“, kde influenceři rozbalují a testují produkty různých firem před zraky tisícovek až milionů fanoušků. Walmart by ve Spojených státech následně mohl nabídnout nákup promovaného produktu na pár kliknutí přímo z aplikace. Podobně funguje v Číně spolupráce TikToku s e-shopem TaoBao. Ten vlastní Alibaba, jeden z největších světových e-commerce hráčů. Sledování tohoto byznys modelu by mělo Walmartu napomoci stát se na poli e-commerce daleko silnějším hráčem.

Precedens pro další země?

Analytici však varují, že svým zásahem prezident vytvořil nebezpečný precedens – jeho zásah do obchodních jednání mezi technologickými firmami působí totiž značně nekoncepčně. Čínská vláda na jeho exekutivní příkaz již reagovala, když zařadila technologie, zaměřené na personalizované doporučení obsahu, tedy mj. algoritmus TikToku, mezi zakázané exporty ze země. Sice se očekává, že Peking dohodu v současné podobě schválí, ale zneužívání populárních IT firem ke geopolitickým hrátkám se může USA vymstít nejen na čínském trhu.

Klíčový byznys TikToku – analýza uživatelských dat, kterých následně využívá k efektivnímu cílování zábavného obsahu a reklamy – je totiž zároveň byznysem amerických vlajkových lodí v internetovém prostředí – Facebooku a Googlu. Ty jsou třeba na evropském trhu obviňovány z vyvádění tržeb do daňových rájů. Již příští rok by také měla být implementována nová směrnice o autorském právu na digitálním trhu, která má za cíl mj. přesměrovat více příjmů z reklamy od internetových poskytovatelů k samotným tvůrcům obsahu.

Pokud by od nich všechny evropské i světové vlády měly vyžadovat stejné podmínky jako Trump od TikToku – tedy oficiální sídlo podnikání a datová úložiště v zemi působení, ohrozilo by to globální fungování internetových společností. A nejvíc by na tom tratily právě americké firmy.

Institut ekonomického vzdělávání (INEV) vytváří zázemí pro výuku ekonomie a financí na středních školách. Motivuje a sdružuje studenty se zájmem o ekonomii a ekonomická témata a podporuje je v jejich činnosti a dalším studiu. Jedním z hlavních projektů INEV je Ekonomická olympiáda – největší ekonomická soutěž v České republice.
Podívejte se na https://inev.cz pro další informace.
Podpořte nás na https://www.darujme.cz/projekt/1203037

 

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter