Dokud peníze neporostou na stromech, je lepší řídit se radou…

Peníze vám nezaručí šťastný život. Toto tvrzení je milé, populární a s téměř naprostou jistotou špatně. Alespoň to tvrdí harvardský psycholog Daniel Gilbert ve své nedávné studii.

Peníze poskytují „příležitost ke štěstí“, protože bohatí lidé mohou žít déle a zdravěji, užívají si finanční nezávislost a řídí si svůj každodenní program podle svých potřeb. Zároveň však Gilbert a jeho kolegové tvrdí, že si za peníze více štěstí nekoupíte. Psychologický výzkum naznačuje, že po překročení určité hranice – u někoho je to 50.000 dolarů, u někoho až 75.000 dolarů – se korelace mezi příjmy a blahobytem vytrácí. Peníze jsou příležitost, kterou lidé často promarní. Touží po věcech, o kterých jsou přesvědčeni, že je udělají šťastnými. Nakonec tomu tak ve většině případů není. Název této práce je tedy velmi výstižný: „Pokud vás peníze nedělají šťastnými, pravděpodobně je utrácíte špatně.“ Gilbert a jeho kolegové navrhli hned několik rad pro vaše výdaje.

Kupuje zážitky místo věcí

V průzkumu, který zahrnuje více než 1000 Američanů, odpovědělo 57 procent z nich, že měli větší radost z koupě zážitku jako je výlet, nebo koncert, než z investice do materiálních věcí. Zážitky jsou více oblíbené, protože si je pamatujeme a oceníme je delší dobu. Příkladem může být dlouhou dobu plánovaná koupě perfektní dřevěné podlahy v novém bytě. Postupem času se z podlahy stane jen nepozorovaná zem pod nohama. Naopak vidět geparda za úsvitu v africkém safari poskytuje příjemné vzpomínky ještě hodně dlouhou dobu.

Utrácejte peníze za pomoc druhým, ne pro sebe

Naše štěstí je obohacováno díky společenským vztahům. Pěstování těchto vztahů je velmi dobrý způsob útraty vašich peněz. „Pro-sociální výdaje mají překvapivě velký dopad na sociální vztahy,“ tvrdí autoři ve své studii.

Kupujte mnoho malých potěšení, místo jednoho velkého

Jedním z klíčových zjištění tohoto výzkumu je síla adaptace. Na věci, které máme kolem sebe, si zvykáme poměrně lehce. Po nějaké době nám velký nákup připadá naprosto normální. Nový, předražený iPhone se však za nějaký čas stejně nevyhnutelně ukáže být pouze dalším smartphonem. Z tohoto důvodu koupě levnějších, menších a častějších požitků, je lepším způsobem, jak sbírat výbuchy štěstí. Autoři uvádějí, že „tak dlouho, dokud peníze nebudou růst na stromech, můžeme své finanční prostředky využít lépe při častějším nákupu krásných věcí. Spíše než k méně častějšímu nákupu ještě krásnějších věcí. Celkem dobrá výmluva pro latté ve Starbucksu, nemyslíte?

Plaťte nyní, spotřebujte později

Mnoho literatury zaměřené na psychologii ukazuje, že oddalování uspokojení vede ke spokojenějšímu, úspěšnému a šťastnému životu. Ale náš ekonomický systém, plný kreditních karet a slibů na splátky, vytváří pobídku konzumovat hned a platit později. To vede k velmi krátkozrakému jednání, jako je nashromáždění dluhů nebo menšímu spoření na důchod. Nakonec totiž lidé stejně musí zaplatit a v mnoha případech to vede k velkým životním problémům. Takže zaplaťte hned a užívejte si později. Získáte tak i výhody spojené s očekáváním.

Přemýšlejte nad tím, co to opravdu znamená vlastnit vámi tolik chtěnou věc

Když si totiž představujeme, jak úžasné by bylo danou věc vlastnit, často zapomínáme na detaily. A podle autorů se štěstí skrývá právě v detailech. Takže před každým velkým nákupem zvažte případné bolesti hlavy, které vám vlastnictví vámi vysněné věci může přinést. Komáři, kteří vás budou obtěžovat ve vašem srubu v lese, nebo výše dodatečných výdajů za úpravu nově koupeného obleku.

Přestaňte se „srovnávacími nákupy“

Máme zvláštní schopnost, jak sami sebe podvádět srovnávacími nákupy. Srovnávací nákupy mohou spotřebitele odvést od vlastností produktu, které jsou potřebné pro jejich štěstí. Zaměřují se chybně spíše na atributy, jimiž se odlišují od schůdných alternativ.  Například u nemovitostí. Pokud hledáte byt a projdete jich desítky, můžete skončit u koupě prostorného bytu, který je lepší než ostatní zvažované. Vezmete si však na něj doživotní půjčku, místo toho abyste utratili méně za skromnější domov.

Newsletter