Evropské i americké výnosy klesají. Dolar oslabil nad 1,0670 za euro. Koruna ve ztrátě nad 25,25 za euro.

Doručení kamkoli na světě. Skladon od e-shopů plně přebírá starosti s logistikou

Patrik Babinec, šéf marketingu Skladonu, zdroj: Skladon

Logistika neodmyslitelně patří k e-commerce. Provozovatelé e-shopů mají díky ostravskému startupu Skladon možnost tuto část jejich podnikání outsourcovat. Skladon totiž firmám nabízí skladovací prostory a logistické služby. Obchodníci se tak díky tomu můžou plně věnovat jádrovému byznysu, tedy vylepšování produktu, prodeji nebo marketingu.

Skladon i díky pandemii vyrostl o stovky procent. Do budoucna plánuje další růst, k němuž by měla pomoci i zahraniční expanze. Také díky tomu ho Moravskoslezské inovační centrum Ostrava zařadilo do desítky nejlepších startupů letošního roku.

Jak tato služba funguje? Ovlivnila ji nějak válka na Ukrajině? Je v Česku dostatek skladovacích prostorů? Přečtěte si rozhovor s Patrikem Babincem, šéfem marketingu Skladonu.

Skladování, zdroj: Skladon

Jaké služby poskytuje vaše společnost?

Skladon poskytuje obchodníkům kompletní outsourcing logistiky. To znamená, že od chvíle, kdy naskladníme zboží e-shopu v našem distribučním centru, se obchodník již nemusí o nic starat. Po obdržení objednávky vychystáme produkty ze skladových pozic, zásilku zabalíme dle vzájemně dohodnutého postupu s klientem a následně díky spolupráci s více než dvaceti dopravci vyexpedujeme kamkoliv do světa. Díky naší strategické poloze jsme navíc schopni i ekonomickou pozemní dopravou hned do čtyř zemí doručovat do druhého dne. Klientům zajišťujeme také doručení zboží do zemí mimo EU, a to včetně vyhotovení dokumentace potřebné k hladkému průběhu celního řízení. Naše distribuční centrum navíc mohou e-shopy využít zároveň jako celní sklad.

Mezi námi poskytované služby patří také reverzní logistika – vyřizujeme tak za klienty veškeré vratky a reklamace.

Čím se odlišujete od konkurence?

Snažíme se svým klientům poskytovat maximálně individualizované služby. Kromě výše popsaných jim tak zajišťujeme i řadu dalších, které vychází z jejich specifických potřeb. Jde například o kvalitativní a kvantitativní kontrolu zboží na příjmu, kompletaci zboží od více dodavatelů, průběžné inventury, štítkování nebo třeba zajištění zlevněného obalového materiálu. Každý klient má navíc vlastního account managera, který nejlépe zná jeho historii i specifické požadavky, a dokáže tak obratně reagovat na vzniklé situace. Disponujeme také vlastním IT oddělením, díky čemuž můžeme vyvinuté transakce obratem testovat v našem distribučním centru.

Obchodníci, kteří našich služeb využívají, velmi oceňují také naši aplikaci MySkladon, díky které mají o své logistice neustálý přehled. Aplikace jim totiž v reálném čase poskytuje data o veškerých objednávkách, přejímkách, reklamacích, vratkách i skladových zásobách. Veškeré toky se zároveň synchronizují s e-shopem nebo dopravcem, čímž je stále zajištěn aktuální stav napříč jednotlivými systémy. Aplikace dále nabízí pokročilý reporting, který je významným pomocníkem pro optimalizaci skladových zásob nebo při předpovědích poptávky po prodávaných produktech. V aplikaci klient dostává také pravidelné notifikace o jakékoliv nadefinované změně týkající se zboží. Když to trochu odlehčím, díky této aplikaci může majitel e-shopu dělat skvělý byznys klidně z gauče.

Váš obrat loni vyrostl o 157 procent. Plánujete stejně rychlý růst i v příštích letech? Co by ho mohlo ohrozit?

Za dva uplynulé covidové roky se nám povedlo vyrůst o 682 %, do následujících pěti pak plánujeme navýšit obrat na 2,5 miliardy korun. Součástí plánu je i zahraniční expanze, která je nyní ve fázi pečlivé analýzy trhů západní i východní Evropy. V současné situaci, kdy je většina světa ovlivněna válkou na Ukrajině, rekordní inflací i stoupajícími cenami energií a dalších komodit, však nechceme své expanzní plány uspěchat a přistupujeme k nim s dostatečným rozmyslem. Naším cílem je vybudovat evropskou logisticko-technologickou firmu a do roku 2025 postavit síť fulfillmentových center v sedmi zemích světa. Tímto způsobem chceme obsloužit celou Evropu v rámci služby next-day delivery, tedy doručení do druhého dne. Vše se však bude odvíjet od tržní situace, kterou momentálně není snadné predikovat.

Balení, zdroj: Skladon

Proč by měly e-shopy využívat vašich služeb?

Fulfillment přináší obchodníkům možnost věnovat se jiným oblastem podnikání, než je logistika. Mezi výhody patří také efektivnější práce s logistickými náklady. Díky kumulaci velkého množství objednávek jsme totiž schopni zajistit svým klientům citelné množstevní slevy u zasmluvněných dopravců, a to ve výši 5 až 20 % z celkové částky. Obchodníci navíc ušetří i za personální náklady na zaměstnance ve skladu, výdaje za energii, pronájem i pojištění skladu.

Fulfillment zároveň přináší e-shopům možnost přeměnit své fixní náklady na variabilní, tedy platit každý měsíc pouze za tolik prostoru, který reálně využijí. To pro ně ve výsledku znamená lepší optimalizaci celkových nákladů, což je především v době současných výkyvů významný benefit.

Přínosem outsourcingu je také snížení množství administrativy na straně e-shopu. O tu se totiž staráme kompletně my, naši klienti tak nemusí řešit záležitosti spojené s komunikací s jednotlivými dopravci, s vedením účtů u každého z nich atd. Jednoduše mají více času na samotné fungování e-shopu, produktový vývoj, marketing a další věci. Obchodníci jsou totiž odborníci především na to, co sami prodávají, kdežto my jsme zase odborníci na logistiku. Společnými silami tak můžeme úspěch a růst e-shopu maximalizovat.

Stejně tak e-shopům pomáháme s expanzí do zahraničí. Díky vlastnímu know-how ohledně zahraničních trhů totiž dokážeme pro klienta najít ideální řešení, domluvit se s tamními dopravci a zboží následně kvalitně doručit do všech zemí světa.

Jaké typy e-shopů patří mezi vaše hlavní zákazníky? Jak dlouho zhruba trvá přechod k vám?

Od malých e-shopů, kterým jsme se věnovali dříve, jsme se postupně přeorientovali ke středním a větším obchodníkům s minimálním počtem 500, ideálně 1 000+ objednávek měsíčně. Právě ti dnes tvoří jádro našich klientů. Jedná se o různorodě zaměřené e-shopy, spolu s tím souvisí také specifika pro skladování i samotnou expedici. Máme klienty prodávající drobné produkty (např. hardwarové kryptopeněženky, doplňky stravy, kosmetiku), řadu klientů ze segmentu fashion, obuvi i sportovního vybavení, ale i takové, co se specializují na objemnější zboží (od nano lůžkovin až třeba po kancelářské židle). V případě potřeby zajišťujeme také nadrozměrnou/paletovou dopravu.

Implementaci našich služeb vždy vedou naši onboardingoví specialisté. Její délka závisí především na velikosti a komplexitě daného klienta. Pokud však dohoda s obchodníkem probíhá bez problémů a vzájemné představy se setkávají, jsme schopni první zboží e-shopu naskladnit do našeho distribučního centra během pár týdnů. Převoz zboží a nastavení komunikačních kanálů tak lze zařídit do jednoho měsíce.

Skladování, zdroj: Skladon

Ovlivňuje nějak váš byznys válka na Ukrajině?

Nelze říci, že by ukrajinský konflikt naše podnikaní nějak výrazně ovlivnil v rámci každodenního fungování. Mluvit můžeme spíše o doprovodných jevech, které mají vliv na jednotlivé e-shopy. V první řadě je to inflace, která se promítá do zdražování vstupů i samotné výroby, pak také problémy v celém dodavatelském řetězci a do budoucna i menší kupní síla.

Paradoxně však tuto situaci vnímají někteří obchodníci jako příležitost – hledají totiž nové kanály a prostřednictvím diverzifikace se snaží riziku poklesu předejít. To je často vede k expanzi na zahraniční trhy. Polovina produkce našich klientů jde právě do zahraničí, v minulém roce jsme odeslali zboží do 184 zemí světa. V počátku válečného konfliktu bylo možné pozorovat, že jsou firmy opatrné a větší rozhodnutí odkládají na „stabilnější“ časy. Dnes už jsou opět aktivní a začínají se více orientovat na západní trhy. V rámci hledání nových prodejních možností e-shopy také často přecházejí na marketplaces (Amazon, eBay a další), jejichž role je dnes stále významnější, a na které jsme schopni obchodníky propojit za pomoci mnoha vyvinutých integrací.

V současnosti má vaše centrum u ostravského letiště rozlohu 10 tisíc m2. Plánujete ho rozšiřovat? Pokud ano, jaká by byla optimální velikost?

Distribuční centrum jsme nyní rozšiřovali o dalších šest tisíc metrů čtverečních. Navazujeme tak na poslední navýšení kapacity z minulého roku, aktuálně tedy disponujeme skladovou plochou o 16 tisíc m2. Reagujeme tím na zvyšující se poptávku, která stoupá také s ohledem na současnou situaci na trhu průmyslových areálů. Těch je totiž dlouhodobě nedostatek a jejich ceny stále vzrůstají. Momentálně máme původní plochu obsazenou přibližně z 85 %, přičemž nově vystavěný prostor je využíván již od prvního dne svého dokončení.

Vzhledem k tomu, jaké možnosti nám mošnovský areál nabízí, již nyní další rozšíření distribučního centra aktivně plánujeme. Konkrétně chceme využít vertikální zakladače v kombinaci s dopravníkovými systémy a přistoupit ke stavbě mezaninu, tedy mezipatra. Těmito způsoby jsme totiž schopni své prostory navýšit až na několikanásobek stávající plochy.

Ačkoliv to možná není na první pohled patrné, taková přestavba s sebou obnáší řadu dalších prací, jako je například zajištění dostatečné požární ochrany nebo bezpečnosti práce pro zaměstnance. Při letošním rozšíření jsme vzhledem k hygieně práce museli například kompletně přenastavit rozložení světelné infrastruktury i nouzových světel. Zároveň se do výstavby vždy snažíme promítnout i své specifické potřeby, stejně tak jako potřeby našich klientů, a také prostor připravit na možné krizové situace. Proto jsme mimo jiné upravili sprinklerové systémy a vytvořili únikové trasy napříč paletovými regály. Rozšíření tak představuje velmi komplexní záležitost, jejíž realizace si žádá dostatek času a především pečlivé plány.

Dostačují současné skladové kapacity na českém trhu? Jak se na nich projevil nástup pandemie?

Již delší dobu lze pozorovat, že se situace na trhu průmyslových areálů zhoršuje. Jen za loňský rok se hrubý objem poptávky navýšil na rekordních 2,39 milionu metrů čtverečních, přičemž neobsazenost těchto prostorů klesla na historické minimum ve výši 1,63 %. Výstavba areálů tudíž poptávce ani zdaleka nestačí, což se projevuje jak ve zvyšujících se cenách, tak i v celkovém nedostatku skladů. V České republice jsou sice ve výstavbě průmyslové prostory o objemu více než 1 000 mil. metrů čtverečních, i tak však skladů nebude dostatek, většina připravovaných areálů je totiž již předem zasmluvněna. Přičteme-li k tomu rostoucí inflaci, ceny energií i znatelný růst e-commerce (především v době pandemie), dostáváme se do situace, která je pro mnoho obchodníků neúnosná. Pro řadu z nich je tak vzhledem ke kombinaci těchto faktorů téměř nemožné sehnat skladové prostory v preferované lokalitě.

V Praze a okolí mohou obchodníci zaplatit za metr čtvereční měsíčně i 8 euro, v důsledku čehož stále častěji hledají i jiné možnosti uskladnění. I to je důvodem, proč také my ve Skladonu registrujeme za první kvartál letošního roku v porovnání s tím loňským pětinásobnou poptávku po svých službách. Fulfillment totiž umožní obchodníkům mít okamžitý přístup k téměř neomezenému prostoru, zbavit se nákladů za provoz i údržbu samotného skladu a tím pádem efektivně přeměnit své fixní náklady na variabilní.

Období pandemie mělo vliv především na motivaci e-shopů – donutilo je tedy začít o outsourcingu vůbec přemýšlet. V covidové době e-shopy k fulfillmentu vedl především velký růst a neschopnost zvládat takové objemy po vlastní ose. Po pandemii je motivace jiná. Společnost potřebuje zracionalizovat své náklady a zefektivnit svůj provoz. Což je právě to, o co se fulfillment dokáže postarat.

zdroj: Skladon

Pozorujete mezi vašimi zákazníky, e-shopy, známky možného ekonomického zpomalení?

Situace je v tomto ohledu velmi individuální – záleží na konkrétním e-shopu a typu prodávaného zboží. Nedá se však rozporovat, že určitý pokles e-commerce tu je, a ještě nějakou dobu se dá očekávat. Inflace a vysoké ceny služeb i spotřebního zboží, rostoucí ceny bydlení a spolu s tím pokles příjmů. Ačkoliv platy lidí v letošním roce rostou, po započtení inflace jde i tak o největší pokles reálných mezd od roku 1998. Spotřebitelé si tak mohou koupit méně zboží, což se přirozeně začíná projevovat i na obratu e-shopů. Lidé hledají levnější varianty svých oblíbených značek i typu zboží a vítězi se pak stávají ty e-shopy, které jim takové produkty dokážou nabídnout.

Musíme si však uvědomit, že určité tržní výkyvy jsou běžné a je potřeba, aby se na ně obchodník dokázal připravit. Tedy správně a s rozumem si plánovat zásoby, díky čemuž bude v budoucnu schopen obratně reagovat na měnící se poptávku. Perspektiva e-commerce je obrovská a určitě dál poroste, jen to nebude vždy mílovými kroky, jako tomu bylo v době pandemie.

Moravskoslezské inovační centrum vybralo vaši firmu do TOP 10 v kraji. Co podle Vás stojí za tímto úspěchem? Jak se vám ve zdejším kraji podniká?

Řekl bych, že je to především tím, že jsme do podnikání šli od začátku naplno. Po prvotní myšlence na založení fulfillmentové společnosti jsme sepsali byznys plán, přihlásili se do soutěže Brilliant Young Entrepreneurs a finance z výhry jsme obratem investovali do pronájmu skladu a koupi regálů. Velkým milníkem pro nás byl první klient, český výrobce ponožkobot Skinners, který v té době začínal vlastně stejně jako my. Do té doby jsme neodeslali ani jednu objednávku a najednou jich bylo potřeba expedovat desítky tisíc do tehdy 90 zemí světa. Společnými silami jsme to zvládli a začali rychle růst.

Právě kraj nám od počátku byl a je velikým pomocníkem. Byli jsme jednou z prvních firem, která se stala součástí programu na podporu startupů krajem právě zřizovaného Moravskoslezského inovačního centra. Tenkrát za námi přišel expert s 25letou praxí v logistice a řekl nám, co potřebujeme – adekvátní prostory, profesionální warehouse management systém na řízení procesů a pak taky šéfa logistiky. Další zvrat pak nastal s naším přestěhováním do multimodálního logistického centra v Mošnově. Ten nám totiž umožňuje téměř nekonečný růst skladové plochy i odbavených zásilek a zároveň má velmi strategickou polohu. Máme tu napojení na dálnici, kilometr od nás je mezinárodní letiště Leoše Janáčka a na podzim by měl být dokončen i kontejnerový terminál, který bude mít přímé napojení na přístav v belgických Antverpách.

Moravskoslezský kraj se postupně stává atraktivním regionem pro řadu dalších inovativních firem a startupů, a to právě díky tomu, že se nebojí konkrétní projekty a služby dostatečně podpořit. Když jsme v Mošnově začínali, neměli se k nám jak naši pracovníci dostat. Obrátili jsme se proto na kraj, zda by nebylo možné zřídit autobusovou linku. Za dva týdny už k nám autobus jezdil. Myslím, že to o podpoře kraje vypovídá mnohé.

Moravskoslezský startup Skladon (Central Warehouse Solution s.r.o.) si dává za cíl, sejmout ze svých klientů starosti s logistikou a skladováním. Nabízí jim proto komplexní outsourcing těchto služeb. Skladon vznikl v roce 2015 v Ostravě.

Newsletter