Dva Tomášové – Izaiáš a Kruczek – založili projekt ČistéDřevo v roce 2013. Tehdy chtěli zákazníkům poskytnout dřevěné výrobky ze své dílny. Následovalo vytvoření e-shopu a postupné přidávání dalších produktů.
ČistéDřevo dnes poskytuje celou řadu výrobků – od kuchyňských potřeb, přes nábytek až po různé dárkové výrobky. V roce 2021 se týmu dostalo ocenění jejich práce, e-shop ČistéDřevo dostal cenu Heureka ShopRoku, kterou obhájil i v letech 2022 a 2023. Firma se navíc v roce 2023 rozhodla pro založení chráněné dílny Dřevěný anděl, mimoto expanduje také do zahraničí.
O neobvyklé cestě ČistéhoDřeva jsme si popovídali s jedním ze zakladatelů – Tomášem Izaiášem. Jaké výzvy přináší práce se dřevem? Proč ČistéDřevo spolupracuje i s menšími truhláři? Které produkty jsou nejoblíbenější? Přečtěte si rozhovor s Tomášem Izaiášem.

Jak dnes Češi vnímají dřevo a dřevěné výrobky?
Nejen v České republice mají lidé ke dřevu velmi blízký, řekl bych až nostalgický vztah, což se samozřejmě projevuje i v oblibě dřevěných výrobků v jejich každodenním životě. Tento sentiment je ale patrný i na zahraničních trzích, proto nás přesvědčil nakonec i k expanzím mimo ČR. U naší firemní klientely zase hraje významnou roli ekologie a udržitelnost materiálu.
Co podle vás čeká trh s dřevěnými výrobky v příštích letech? Jaké trendy můžeme očekávat?
Dřevo a výrobky z něj se těší velké oblibě po celá desetiletí. V online prostředí to sami intenzivně pozorujeme v podstatě již 10 let a ten trend je více než jasný. Použití dřeva v interiéru, ale i na zahradách se jen tak něčím nahradit nedá a navíc v podstatě jako materiál nepodléhá módním trendům. Hřejivý dotek a atmosféra tohoto přírodního materiálu se neomrzí. I proto jsme se rozhodli v zahraničí zkusit prorazit pod brandem ATMOWOOD. Stále více pociťujeme také zájem o personalizaci – například gravírování dárků nebo sestavení dárkových sad z krabiček a bedýnek.

Jaké jsou největší výzvy při práci se dřevem jako materiálem?
Dřevo je nádherný, voňavý a živý materiál. Poslední zmíněná vlastnost je obzvlášť důležitá, protože to přináší své specifické výzvy. Každý kus masivu je trochu jiný, liší se jeho kresba, tvrdost i chování při opracování, takže to chce i individuální přístup ke každému kusu. Další důležitou roli hraje i sušení dřeva, protože pokud není dostatečně vyzrálé, tak může praskat, kroutit se anebo jinak pracovat i po dokončení výrobku. Velkou výzvou je samotné zajištění kvalitního materiálu za rozumných finančních podmínek, ceny dřeva v posledních letech dost kolísají a pociťují to větší, ale hlavně menší firmy. Shrnuto a podtrženo, vyrábět ze dřeva je úplně něco jiného než z jiných materiálů a konkurovat například plastům se cenově samozřejmě nedá, takže jednou z posledních výzev je určitě cenotvorba. Zákazník musí pochopit, že si s produktem kupuje i kus příběhu a ruční práce a nesnažit se porovnávat pouze cenu.
Spolupracujete i s menšími truhláři. Podle čeho si je vybíráte?
Ano, spolupráce s menšími truhláři a řemeslníky je pro nás klíčová – nejen z hlediska kvality výroby, ale i kvůli sdíleným hodnotám a vztahu k materiálu. Navíc tak dokážeme mít v sortimentu produkty, které zákazník jinde nenajde a nepůsobíme tak tuctově a ohraně. Důležitá je pro nás především spolehlivost, pečlivost a hlavně komunikace – jakmile jednou produkt zalistujeme, tak jeho skladovost chceme mít stabilně vyřešenou. Zajímá nás také, jestli mají chuť se dál rozvíjet a zkoušet s námi nové typy výrobků. V ideálním případě je to dlouhodobý vztah postavený na důvěře, a právě v tom vidíme smysl – růst společně s lidmi, kteří mají ke dřevu stejně blízko jako my.
Které produkty jsou nejoblíbenější a co zákazníky nejvíce láká?
Zákazníci u nás nejvíce oceňují produkty, které spojují funkčnost a zároveň krásný vzhled. Mezi stálice patří například kuchyňská prkénka a hračky. Nejvíce je láká přírodní vzhled dřeva a například u těch hraček výše zmíněná možnost personalizace. Třeba gravírování jména na letadlo nebo autíčko je něco, co lidé rádi využívají. Zaznamenáváme zvýšený zájem i o produkty, které přinášejí domů kus přírody, například dřevěné špalky.

Vyrábíte také různé výrobky pro B2B klientelu. O co je nejčastěji zájem?
Spolupráce s firemní klientelou je pro nás důležitou součástí činnosti. Firmy u nás nejčastěji poptávají dárkové předměty na míru – tady bych rád byl konkrétní, ale je to opravdu různorodé. Od vybavení gastro prodejen po sety do kanceláří nebo dárkové balíčky. Velký zájem je hlavně o firemní předměty s gravírováním – firemní loga, poděkování nebo QR kódy. Dřevo působí reprezentativně a firmy tím vyjadřují podporu českému řemeslu a udržitelnosti.
Můžete srovnat, jak se liší, nebo co mají společného trhy, na kterých aktuálně působíte?
Z pohledu e-commerce vidíme, že každý trh má svá specifika, a právě to nás na mezinárodní expanzi baví. V Česku každopádně stavíme hlavně na osobním přístupu a rychlé komunikaci. V zahraničí se ze začátku snažíme získat hlavně důvěru zákazníka, takže jsou důležité kvalitní překlady a důvěryhodná platební brána. Mile nás překvapilo Slovinsko.
Znáte se s Tomášem Kruczkem už od školky. Jak podnikání ovlivňuje vaše přátelství?
Naše přátelství je pevný základ, na kterém celé podnikání stojí. Samozřejmě, že podnikání přináší i napětí a stresové situace. Ale naučili jsme se, že je důležité mluvit otevřeně, rozdělovat si zodpovědnosti a hlavně si zachovat nadhled. Když je to potřeba, tak vypneme notebooky a jdeme na pivo – prostě jako kamarádi.

Co bylo v začátcích podnikání nejnáročnější?
Otázka, na kterou nemám úplně jednoduchou a krátkou odpověď. Nicméně nejnáročnější bylo asi zvládnout úplně všechno najednou – výrobu, logistiku, marketing, zákaznickou podporu, účetnictví… Byli jsme v podstatě „one-man show“, kdy každá objednávka pro nás byla svátek. Další nelehkou disciplínou na začátku každého podnikání jsou finance. Šli jsme ale krůček po krůčku a postupem času jsme si vyšlapali cestičku a naučili se dost věcí i delegovat.
Provozujete také chráněnou dílnu. Jaké výrobky v ní vznikají?
Chráněná dílna je pro nás velmi důležitou součástí celého projektu. Dáváme v ní příležitost lidem se zdravotním omezením, kteří by jinak v našem kraji na běžném trhu práce hledali uplatnění velmi složitě. Vlastně jsme ji založili na přání našich zákazníků a uchazečů o práci. V naší chráněné dílně Dřevěný anděl vznikají především drobnější výrobky, případně se podílí na kompletaci a balení objednávek. Chtěli jsme být společensky odpovědní a zároveň ukázat, že mohou fungovat i chráněné dílny, které produkují funkční výrobky, o které je na trhu opravdu zájem.
Jaké máte s podnikáním další plány či sny do budoucna?
Naším hlavním cílem je dál růst, ale zároveň zůstat věrní tomu, co nás od začátku definuje – poctivá práce a lidský přístup k zákazníkům. V budoucnu bychom rádi nabídli ještě širší sortiment a posílili naši pozici na dřevěném trhu. Chceme být místem, kde se lidé budou za vůní a atmosférou dřeva rádi vracet.
O e-shopu ČistéDřevo.cz
Kamarádi už od školky, Tomáš Izaiáš a Tomáš Kruczek, začali podnikat na prahu dospělosti. Od stánků na řemeslných trzích a přes podnikání z garáže v podhůří Beskyd se vypracovali k úspěšnému e-shopu ČistéDřevo.cz. Objevují talentované truhláře a výrobce z Česka i celého světa, kteří tvoří originální dřevěné produkty pro každou příležitost. Bez předchozích zkušeností vybudovali největší tuzemský e-shop se dřevěnými výrobky, který se už rozrostl na Slovensko (ČistéDrevo.sk) či do Maďarska, Německa, Rakouska, Chorvatska a Slovinska (ATMOWOOD). Založili také chráněnou dílnu Dřevěný anděl, kde lidé se zdravotním hendikepem balí, kompletují, skládají a dokončují výrobky.