Drony nad hlavou. Bude teď (nejen) na silnicích bezpečněji?

Jak vyzrát na neukázněné řidiče, kteří se v mnoha případech řítí širokými ulicemi Soulu nebo přilehlými městskými obchvaty, vědí jihokorejští policisté. V uplynulých jarních měsících se stále častěji začínají nejen nad silnicemi a dálnicemi objevovat policií řízené drony, které rychle a efektivně identifikují nebezpečná individua na silnicích, ale také na velkých společenských akcích.

Mnoho asijských zemí vítá technologii dronů s otevřenou náručí. Mekka bezdrátových inovací Jižní Korea není výjimkou. Liberální zákony v této oblasti umožňují létat s dronem prakticky komukoliv, pokud se řídí několika základními pravidly o výšce nebo počasí. Využití dronů bezpečnostními složkami tak bylo spíše jen otázkou času.

Poslední dubnový den nasadila jihokorejská policie drony na 103 kilometrů dlouhý úsek z města Gwangju do města Nonsan. Posádka pěti dronů, pěti policejních hlídek a jedné helikoptéry zadržela za jediný den 113 řidičů, kteří překročili hranici zákona. Živý obraz z dronů, který byl přenášen operátorům do Korea Highway centra, pomohl detekovat výtržníky, kteří byli zpravidla o tři kilometry dále zastaveni jednou z hlídek, informoval deník Korea Times.

Jižní Korea zná bitcoin. Předběhla Japonsko i USA

Ačkoliv se v Jižní Koreji od dubna objevují novinové články a televizní reportáže o policií řízenými drony, hlas místní populace, zejména v jihokorejské metropoli Soulu, vyznívá pozitivně. Témata jako nedostatek soukromí či faktor „velkého bratra“, který by v Evropě byl pravděpodobně velmi diskutovaným jevem, zdá se, vůbec nehraje roli. Kamery CCTV jsou v Soulu téměř na každém rohu, takže pár létajících kamer nad hlavami místních obyvatel je nikterak významně nevzurušuje.

 

„Drony nám poskytují lepší náhled na dopravní situaci a jsou přirozeně velmi mobilní. Neřídí je ale běžný policejní strážník. Jedná se o profesionálního pilota,“ uvedl pro Korea Times zástupce Korea Expressway, firmy, která jihokorejské policii pronajímá dva drony a piloty.

Před měsícem se v korejských médiích objevila fotografie agentury Yonhap, na které dron přelétá nebezpečně blízko nad auty tříproudové dálnice. Na obranu pilota uvedla firma Korea Expressway, že fotografie byla pořízená z helikoptéry, a tudíž je vzdálenost dronu od projíždějících aut zkreslená.

Na co Korejci používají drony?

Typ modelu, který jihokorejská policie v tomto případě využila, byla oktokoptéra DJI‘s Spreading Wings S1000, která váží 4 kilogramy a má maximální vzletovou váhu 11 kilogramů. A právě kvůli své váze a vzdálenosti od lidí má podobný stroj v Koreji své odpůrce. Profesor Oh Seung-hwan z Kyungsung University pro Korea Times uvedl, že by policie měla raději používat vzducholodě, které jsou mnohem bezpečnější. Deník citoval jeho obavu z volného pádu dronu, který by mohl způsobit i ztrátu na životech.

Drony jsou ale z principu používané právě proti potenciálním hrozbám a pro zachování bezpečnosti, ať už okolo důležitých vládních objektů nebo na společenských událostech, kterých se účastní desetitisíce lidí. Stále častěji jsou využívané i pro rekreaci nebo sporty. Pokud navštívíte některý z rozlehlých parků v Soulu, zcela jistě potkáte dav pozorující přelétající oktokoptéru řízenou jedním z nadšenců této technologie.

Jak budeme platit v nadcházející éře internetu věcí

Výčet využití dronů v Jižní Koreji je k dnešnímu datu již velmi pestrý. Na zimních olympijských hrách v Pchjongčchangu je dokonce využili jako ukázku určitého druhu „umění“. V provincii Gangwon pomocí nich zase monitorovali situaci lesního požáru na počátku května. I díky této technologii byly záchranné složky schopné uvést situaci pod kontrolu už po 11 hodinách.

Jihokorejská vláda uvedla, že by v blízké budoucnosti mohla minimalizovat ztráty způsobené lesními požáry nasazením 120 dronů a 154 helikoptér právě v této provincii, kde jsou velké požáry koncem jarní sezony velmi časté, uvedl deník Korea Times.

Dohled nad vzdušným prostorem

Jihokorejské ministerstvo průmyslu a energie uvedlo, že vývijí platformu K-drone a hodlá do ní investovat na 49 miliard wonů, tedy zhruba 50 milionů dolarů. Tento projekt by měl zajistit kontrolu nad veškerou bezpilotní leteckou dopravou v zemi, přičemž fungovat by měl od roku 2021. Ministerstvo si také slibuje rozšíření trhu s drony ze současných 70 miliard wonů na 4,4 bilionu do roku 2026. To vše je součástí vládního plánu, jak se do pěti let dostat do pětice největších trhů s drony na světě.

„Veřejné povědomí o dronech v Jižní Koreji rapidně vzrostlo. Navíc se místní regulace a normy rychle přizpůsobují nedávnému vývoji,” zhodnotila situaci mluvčí DJI Korea Monica Suk.

Autor text vytvořil během svého pobytu v Jižní Koreji.

Newsletter