Důvěra spotřebitelů v Německu je nejvýš za 13 let

Nálada německých spotřebitelů se dále zlepšuje a vystoupila na nejlepší úroveň za více než 13 let. Přispívají k tomu mimo jiné nízké ceny ropy, díky kterým zůstává spotřebitelům v peněženkách více peněz na další utrácení. Ukázal to dnešní index důvěry, který sestavuje výzkumná společnost GfK.

Index důvěry na březen stoupl o 0,4 bodu na 9,7 bodu, což byl nejvyšší údaj od října 2001. Analytici v anketách agentur Reuters i Bloomberg v průměru očekávali růst indexu pouze na 9,5 bodu.

Soukromá spotřeba překonala vývoz a stala se hlavním pohonem ekonomického růstu Německa. Očekává se, že by mohla podporovat ekonomiku i nadále, protože odborový svaz IG Metall se dohodl na zvýšení mezd pro 3,7 milionu zaměstnanců v kovoprůmyslu o 3,4 procenta.

Podle GfK spotřebitelé nereagovali na napětí mezi západními zeměmi a Ruskem kvůli Ukrajině, ani na napětí kvůli záchranného programu pro Řecko. „(Spotřebitelé) jsou stále více optimističtí,“ uvedl analytik GfK Rolf Bürkl. „Kolaps cen energií zvyšuje kupní sílu domácností a poskytuje prostor pro nákup dalších věcí,“ dodal.

Spotřebitelé rovněž očekávají, že ekonomika bude pokračovat v růstu za pomoci nízké inflace a slabého eura, což podporuje vývoz, a nízkých cen energií. Optimističtí jsou spotřebitelé také ve výhledu svých budoucích příjmů, částečně díky příznivé situaci na trhu práce. Ochota spotřebitelů k nákupům je nejvyšší od prosince 2006, tedy těsně předtím, než německá vláda zvýšila daň z obratu.

Newsletter