Britská nízkonákladová aerolinka easyJet, soupeřící s irskou jedničkou na trhu Ryanair, se už nějakou dobu snaží lovit korporátní klienty konkurenčních aerolinek. Po zavedení nových služeb typu flexibilní letenka spolu s novými kampaněmi zaměřenými na náročnější business klienty jí ale během září do klína spadlo něco daleko lepšího – stávka pilotů Air France – KLM.
Čtrnáctidenní stávka, která měla být reakcí na snahy francouzské aerolinky rozšířit svou nízkonákladovou divizi Transavia po celé Evropě, trvala 14 dní a Air France – KLM stála více než 180 mil. eur. Konkurenčním aerolinkám se však výborně hodila – konkrétně EasyJet na ní vydělala 5 milionů liber.
Za celý finanční rok, končící 30. zářím, tak EasyJet dle dnešního prohlášení očekává zisk v rozmezí od 575 mil. do 580 mil. liber, což je oproti loňskému zisku o zhruba 20 % výš. Původní předpoklad se pohyboval v rozmezí od 545 – 570 mil. liber, trhy počítaly s výsledkem 566 milionů liber. Tržby na sedadlo za poslední čtvrtletí mají vzrůst o zhruba 1,5 %.
„Silný konec finančního roku umožnil EasyJetu vykázat rekordní zisk již čtvrtým rokem v řadě,“ okomentovala předběžné výsledky šéfka společnosti Carolyn McCall. Společnost již dříve oznámila, že plánuje navýšit výplatní poměr zisku z 33 % na 40 %, což v kombinaci s očekávaným ziskem za tento finanční rok znamená rekordní dividendu a zároveň poukazuje na optimismus společnosti co do budoucích výsledků.
Společnost má na polovinu nadcházejícího finančního roku prodanou více než čtvrtinu kapacity, což je mírně výše, než v loňském roce. Společnost dále plánuje od 1. října vyčlenit 20 % marketingových výdajů na kampaně zaměřené na business klientelu. Zároveň pro tuto skupinu představila nové služby. Chce se tak posunout dále a změnit dosavadní nálepku „nízkonákladová“ aerolinka.
O snížení vlastních nákladů se však samozřejmě také snaží – co se týče nákladů na palivo, ty by podle odhadů EasyJet měly v následujícím finančním roce, končícím 30. září 2015, klesnout o 50 milionů liber. Easyjet má na toto období zajištěných 78 % plánované spotřeby paliv za cenu 948 dolarů za metrickou tunu. Proti těmto úsporám bude naopak podle odhadů společnosti působit pohyb měnových kurzů, které ukrojí z těchto úspor zhruba 20 mil. liber.
Společnost zároveň plánuje nakoupit 27 nových letounů značky Airbus. Nové letouny mají pomoci udržet nízké náklady provozu a zároveň v příštím roce navýší kapacitu o více než 5 %.
Akcie aktuálně letí o 6,6 % výš, v průběhu dne však vykazovaly až více než 7% růst. Částečně tak umazávají předchozí ztrátu způsobenou zprávou o prvním případu eboly v USA, která zasáhla celý sektor aerolinek.
EasyJet se tak v současnosti jeví jako zajímavá investice – jako jedna z mála aerolinek vykazuje pravidelný dvouciferný nárůst provozního i čistého zisku a vyplácí zajímavou dividendu. Ukazatel P/E 14,6 je pod průměrem sektoru na úrovni 22,3 (podle dat Bloomberg) a i lehce pod mediánem sektoru na úrovni 15,6. Ukazatel PEG, tedy očekávané P/E vydělené předpokládaným růstem, je na úrovni 0,48, což indikuje podhodnocenou akcii. Co se týče konsensu trhu dle agentury Bloomberg, doporučení „koupit“ vydává 69,2 % analytiků, 19,23 % analytiků pak radí držet s průměrnou cílovou cenou 16,87 liber. Následující tabulka shrnuje vybrané ukazatele pro některé rivaly z evropského sektoru aerolinek.
EasyJet |
International Consolidated Airlines Group |
Ryanair Holdings
|
Air France – KLM |
Deutsche Lufthansa |
Aer Lingus Group |
Průměr sektoru
|
|
EBITDA (1Y, % změna) |
39,40% |
20,60% |
-3,60%
|
28,80% |
-13,40% |
-3,50% |
9,80%
|
EV/EBITDA (12M) |
8,94x |
6,08x |
8,57x
|
4,50x |
3,06x |
2,08x |
8,9x
|
P/E |
14,58x |
14,54x |
16,68x
|
– |
12,63x |
13,58x |
22,3x
|
Oček. P/E (FY+1) |
12,82x |
11,65x |
15,51x
|
65,60x |
9,08x |
13,92x |
20,9x
|
Beta |
1,14 |
1,35 |
1,09
|
1,42 |
1,02 |
0,96 |
–
|
Roční výnos včetně dividend |
0,25 |
– |
-0,02
|
– |
0,07 |
-0,07 |
–
|
Výkon akcie od začátku roku |
-0,05 |
-0,11 |
0,20
|
-0,07 |
-0,22 |
0,11 |
0,01 |
Je ovšem nutné podotknout, že pro akcie EasyJet stále platí externí rizika jako geopolitické napětí, cyklický charakter sektoru a v poslední době i obavy z šířící se nákazy eboly, která se již dostala až za hranice Spojených států. Tyto obavy mohou dočasně dostat akcie pod tlak, a to bohužel bez ohledu na fundament společnosti.