eBay slaví 25 let. Marketplace ve stínu své minulé slávy

V těchto dnech eBay slaví 25. narozeniny. Začal v roce 1995 jako čistě aukční portál. Ve své době byl fenoménem a průkopníkem internetového obchodování. Na poli globální e-commerce neměl tehdy v podstatě konkurenci. Situace se začala měnit až s vývojem technologií a se vstupem velkých hráčů na globální trhy. Doslova tragédií byl pro něj rok 2000, kdy Amazon vstoupil na trh a otevřel svou platformu prodeji třetích stran. eBay postupně na tento vývoj reagoval zapojením profesionálních prodejců. To ovšem jeho úpadek nepomohlo zastavit. V posledních letech již eBay stagnuje a zůstává ve stínu portálů jako Amazon či Alibaba, přes které se dnes prodá mnohonásobně více zboží.

Dnešní platformy pro online nakupování totiž fungují hlavně díky takzvaným marketplaces. Jsou to jakési multiplikátory nabídek prodejců, přičemž garanci za kvalitu a bezpečnost služeb drží provozovatel platformy. Oproti jiným platformám se musí každá položka na eBay listovat zvlášť, což je nepohodlné pro prodejce a nepřehledné pro nakupující. I to je jeden z důvodů, proč eBay prohrává souboj o globální e-commerce.

Největší překážkou růstu eBaye se ale paradoxně staly technologie. Tady měl eBay přitom obrovskou výhodu. Právě kvůli garanci bezpečného prodeje a dostupnosti služby v globálním měřítku, vyvinul službu PayPal, kterou ale postupně vyčlenil a přidává další způsoby platby.

Jaká je situace dnes?

Na eBay se prodá 80 % nového zboží. Není již tedy vyloženě sběratelskou platformou a online bazarem. V mnohém se ale eBay nemění. Od doby svého založení si zachovává konstantní provizi 11 % z objednávek, ovšem v posledních letech stagnují i jeho prodeje. V posledním kvartálu roku 2019 dokonce zaznamenal i 3% propad oproti předchozímu kvartálu. Koronakrize mu paradoxně pomohla v Q2 roku 2020, po 4 kvartálech poklesů, předvedl meziroční růst 30%. Lockdown světových ekonomik obecně e-commerce zásadně pomohl, některé velké hráče posunul o několik let dopředu. Naopak eBay zopakoval kvartál, jaký neměl za posledních 15 let.

eBay často překvapí i kuriozitami. Co vše se přes eBay prodalo? Loď, duch, tchýně, babička, sendvič s podobiznou Panny Marie… iPhony s nainstalovanou hrou Fortnite, v době kdy Apple vyřadil aplikaci z app store se na eBay prodávaly i několik tisíc EUR za kus. To je jen pár příkladů.

Budoucnost eBay?

eBay je lidmi vnímána především jako aukční platforma, která je stále silná v úzkých segmentech jako poštovní známky nebo auto díly. Nedívejme se ale na eBay jako na trpaslíka. Stále se zde prodá více než 20 krát více zboží než v ČR! Je tedy bez diskuse, že se eBay nehodlá vzdát. Průbězně se snaží dotáhnout, po vzoru Amazonu, služby jako externí sklady, garance pro zákazníky či prodej zboží bez ohledu na fyzickou hranici. Bohužel je vše ale realizováno jen tak nějak napůl. Problém není ani tak v tom, co eBay zkouší. Ale spíše v tom, jak rychle a důsledně aplikuje inovace.

Paradoxně koronakrize ukázala, že to jde. Jen za druhý kvartál 2020 na eBay nakoupilo 182 milionů lidí. Je to pro ně poslední šance, jak znovu naskočit do rychle jedoucího vlaku globální e- commerce?

Newsletter