Nad očekávání nižší výsledek kvartálního vývoje amerického indexu výdajů na osobní spotřebu podpořil korekci dolarových zisků nad 1,0800 za euro. Z měn regionu je v zisku koruna a zlotý. Domácí měna se dostala pod 25,30 za euro.

Ekonomie lenosti. Jak se na ní dá zbohatnout?

Ekonomové vymysleli pro lidskou lenost spoustu vznešených označení. S termíny jako transakční náklady a užitek z volného času z ní dokázali udělat racionální ekonomické rozhodnutí. Dnešní lidé už jsou natolik racionální, že jsou líní i nakupovat. A jak na tom vydělávají byznysmeni?

Náklady obětované příležitosti

S děláním něčeho se vždycky pojí nějaké náklady. Na dělání něčeho totiž vždycky potřebujete něco. Minimálně čas, který v dnešním světě nekonečných možností představuje jediné zboží, jehož máme nedostatek. Čas, který jsme přitom mohli strávit něčím jiným – třeba děláním ničeho.

A lidé strašně rádi dělají nic. Ekonom by řekl, že mají velký užitek z volného času. Očekáváná hodnota plodů dělání něčeho nepřevýšila újmu, kterou by dělání něčeho přineslo. Čím bohatší člověk je, tím racionálnější je pro něj dělat nic a raději za to zaplatit jiným. A v dnešním zlatém věku pohodlnosti už to zdaleka neplatí jen o práci.

Újma z nakupování

Aby mohla ekonomie vysvětlovat kapitalismus 21. století, potřebuje svůj terminologický slovníček oživit o nové pojmy. Zdá se, že újma z práce zdaleka není jediná újma, kterou zažíváme. Spotřebitelská volba je čím dál nákladnější záležitostí a právě zde se objevují ony pověstné podnikatelské mezery. Zatímco 19. století bylo stoletím důmyslných vynálezů, které lidstvo posunovaly vpřed a motivovaly ho k dalšímu úsilí, dnešní době vládnou ty, které mu umožňují zůstat sedět na zadku.

Nejdříve si lidé on-line objednávali elektroniku, pak oblečení a nakonec i jídlo. Důmyslní podnikatelé, kteří jsou vždy o krok napřed, si však všimli, že i něco si na internetu vybrat a pak si to objednat je poměrně velká dřina, zvlášť když dnešní lidé potřebují čím dál více věcí. Proč byste to tedy měli dělat, když někdo chytřejší může předvídat, které věci budete potřebovat?

Příliš mnoho volby. Rozhodování jako utrpení?

Předplatné ponožek

Jedněmi z oněch podnikatelů, kteří se rozhodli snížit spotřebitelům újmu z nakupování, byli Samuel Lietchi a Marcel Roth. Ti v roce 1999 ve Švýcarsku založili firmu, která se měla postarat o to, aby její zákazníci již nikdy netrpěli nedostatkem ponožek, protože si je zapomněli koupit (anebo byli líní si je koupit). „BlackSocks“ jim totiž každé čtyři měsíce pošle tři páry kvalitních italských ponožek, přičemž jediné, co musí udělat, je zaplatit. „Sockscribers“, ponožkoví předplatitelé, dají za 9 párů ponožek až do domu od 79 eur.

Firma své služby postupně rozšířila i na další zboží a zdá se, že se jí daří. Dnes podobným způsobem kromě ponožek distribuuje i spodní prádlo, trička a košile, a má prý přes 60 tisíc aktivních zákazníků. BlackSocks slaví úspěchy hlavně v domovském Švýcarsku, dále pak v Německu a Francii, v roce 2009 však firma prolomila i brány Spojených států.

Zero-click a transakční náklady

Ačkoli firma BlackSocks svůj sortiment z původně jednoho druhu obyčejných černých ponožek rozšířila i na další střihy a barvy, nabídka je stále dosti limitovaná. V tom však tkví kouzlo celého nápadu. Pro dnešní spotřebitele patrně není – alespoň v některých otázkách – až tak důležitý velký výběr, ale hlavně to, aby toho museli udělat co nejméně, a aby o tom museli co nejméně přemýšlet. A jsou za to ochotni platit.

Na světě je ostatně plno zábavnějších věcí než nakupování ponožek, spodního prádla, oblečení vůbec a tak vlastně možná nakupování obecně. Každý spotřebitel si potrpí na široký výběr v nějaké oblasti, nicméně v jiných nás může spíše otravovat. Určitě se najde spousta lidí, které vůbec nezajímá, co používají za šampón, zubní pastu nebo prostředek na nádobí. Stejně tak by nám každý týden mohl někdo přivézt ten stejný nákup jídla, protože ostatně stále nakupujeme téměř to samé. Už Amazon šel se svým one-click buying modelem pohodlné generaci naproti. Ovšem byznys modelem, který dokáže revolučním způsobem snížit transakční náklady na minimum, je zero-click.

Láska k ekonomii. Spontánní řád či sociální inženýrství ?

Newsletter