Ekonomika sdílení über alles. Co na to Uber?

Americké i evropské firmy mají nového soupeře, se kterým se musí prát o svůj kus koláče. Tedy, zas až tak nový tenhle soupeř není, jen během posledního roku přibral na váze i významnosti. Jde o takzvanou ekonomiku sdílení. V češtině podivně vyznívající koncept, v originále nazývaný sharing economy, je postaven na vzájemném pronajímání, výměně nebo půjčování produktů. Někteří tento systém definují jako opak vlastnictví – lidé nebo organizace vzájemně sdílejí své zdroje nebo služby, které mají k dispozici a které plně nevyužívají – ať už jde o volný pokoj, automobil, pračku, gauč…Pronájmem si může jedna strana přivydělat a druhá ušetřit.

Fenomén sdílení

Ne, že by tyto principy neexistovaly již dříve. S rozvojem technologie je však najednou daleko jednodušší nabízející a poptávající uživatele propojit, a s aplikacemi, které tohle umí, se roztrhl pytel. Tím ekonomika sdílení sílí – časopis Forbes odhadl, že příjmy, které z těchto aktivit letos poputují do peněženek jednotlivců, přesáhnou 3,5 miliardy dolarů, což znamená oproti loňsku nárůst o více než 25 %.

Některé firmy tak tento trend pozorují přinejmenším s obavami. Aplikace typu Airbnb, přes které můžete krátkodobě pronajmout volný pokoj nebo byt, pijí krev provozovatelům hotelů. Aplikace jako Blablacar, Lyft nebo Sidecar, pomáhající propojit řidiče a zájemce o spolujízdu, zvedají ze židle půjčovny aut i taxi služby. Uživatelé jsou však nadšeni – náklady se zefektivňují a ve sdílení padají hranice.

Nové technologie, souboj firem

Naposledy se mediální humbuk rozjel v souvislosti s příchodem americké aplikace Uber – další platformy pro chytré telefony, propojující volné řidiče s těmi, kteří se chtějí svézt. Ta před dvěma týdny zavítala i do Prahy.

Uber, úspěšný start-up pocházející ze San Franciska, nese německý název (ano, nečekaně se vyslovuje jako „űbr” a je to něco tak mimořádného nebo super, že se toto slovo proloktičkovalo až do hovorové angličtiny) a je zajímavý z více perspektiv.

Uber – jedno tlačítko, mnoho povyku 

Tou první je odpor, který tato aplikace vyvolala napříč několika nejen evropskými státy. Rozvířila totiž stojaté vody taxi služeb a vysloužila si již pár žalob a zákazů v některých metropolích. Nabízí dvě úrovně služeb – jednu definovanou jako spolujízdu, kdy se do platformy může zaregistrovat prakticky kdokoli s automobilem a pomocí zmáčknutí jediného tlačítka se spojí s žadatelem o svezení, Uber Black je pak v podstatě taxi službou, kdy registrovaní řidiči musí splnit určité nároky– ať už na automobil samotný, tak na pojištění či licenci (v Praze společnost zahájila pouze tuto službu). Po mohutných demonstracích taxikářů v evropských metropolích, kteří vnímají Uber jako nelegální konkurenci, která ignoruje poplatky za koncesi, nepodléhá místní regulaci a ukusuje jejich díl koláče, tak města jako Hamburk, Brusel nebo Soul tuto aplikaci zakázala.

Mediální zájem kvůli takovémuto rozruchu je něco, co se málokteré začínající firmě povede. Uber na sebe navíc dokázal navázat některé americké hvězdy, které aplikaci využívají. I díky tomu se služba dostala velmi rychle do povědomí – ačkoli sama firma samozřejmě tvrdí, že raketový úspěch je především dílem šířící se chvály mezi uživateli.

Kromě přesvědčení novinářů, že i start-up může být dostatečně důležitý, aby se o něm psalo, je zajímavá ještě jedna perspektiva – příběh start-upu v oblasti technologie, do kterého zainvestoval i takový velikán, jakým je Google. Kromě Googlu vložilo do Uberu dalších 31 investorů, celkem za 1,5 miliard dolarů. V červnu přitom byla cena společnosti, čtyři roky po zahájení činnosti, během nichž se rozšířila do více než 170 měst ve 43 zemích, odhadnuta na více než desetinásobek této počáteční investice. Při odhadnuté ceně 17 miliard dolarů se tak stal Uber jedním z nejvýše oceněných nováčků v Silicon Valley. Technologie a inovace zřejmě táhnou, přestože motivy jednotlivých investorů se můžou lišit. Jestli je pro Google důležitější účastnit se na vývoji nových technologií nebo mít přístup k detailním informacím o uživatelích Uberu, je otázkou.

My jsme se na pár otázek zeptali Patricka Studenera, šéfa expanze Uberu pro střední Evropu.

Jste součástí fenoménu ekonomiky sdílených služeb, propojujete individuální nabídku s poptávkou. Jak Vy vnímáte tento fenomén, je to budoucnost businessu?

Technologie umožňuje lidem se okamžitě spojit a spousta sektorů dnes hledá způsob, jak pomocí technologií své aktivity zefektivnit. V poslední době se to aplikacemi zaměřenými na propojení jednotlivých uživatelů jen hemží, je to zjevně něco, co lidé chtějí používat. Vzniká tak spousta skvělých nápadů. Já to vnímám jako super koncept a inovativní způsob, jak vytěžit ze svých aktiv co nejvíce a být efektivní. Proč si například kupovat žebřík, když ho potřebujete na pět minut? Proč si raději pomocí jednoho tlačítka nepronajmout žebřík od souseda? V tomhle vidím jasnou budoucnost.

Máte na starosti expanzi Uberu, a to včetně střední Evropy. Tvrdíte, že nejste taxi služba, ale technologická společnost. Co tedy všechno vnímáte jako svoji konkurenci a jaké ukazatele sledujete předtím, než vstoupíte na nový trh?

Naší aplikací zvyšujeme efektivitu přepravy – ať už se to týká veřejné dopravy, taxi služeb, půjčoven aut, přepravy vlastním automobilem, Uber je další možnost. Proto nás před vstupem na nový trh zajímá systém dopravy jako celek. Díváme se také, jak často se v daném místě platí kreditními kartami, jestli lidé používají platby pomocí systémů typu PayPal, jaké jsou jejich preference, do jaké míry využívají chytré telefony, atd. Zajímá nás i přímá konkurence – jaké další aplikace jsou k dispozici. Ale konkurenci vnímáme pozitivně, je to síla, která nás nutí vytvářet čím dál lepší produkty a to je pozitivní.

Jak vnímáte Prahu a místní konkurenci typu služby Tick Tack Radima Jančury nebo podobné aplikace Liftago?

Praha má jeden z nejefektivnějších systémů veřejné dopravy, vnímáme i konkurenci v taxi službách. I přesto věřím, že tu bude Uber úspěšný. Za prvé Pražané milují své smartphony, to nám nahrává. A za druhé, služby v rámci naší aplikace jako to, že přesně víte, s kým jedete, jaké má daný řidič ohodnocení, transparentní cena, bezhotovostní platba, možnost přes aplikaci sdílet náklady na cestu s kamarády – to je něco navíc, co můžeme na vašem trhu nabídnout. Aplikace je přeložena do všech možných světových jazyků, můžete s ní objednávat službu ať už jste v jakémkoli městě, kde působíme, přesto jde vždy o velmi lokální záležitost, protože propojujeme místní řidiče s místními uživateli. Ještě jsem se nesetkal s městem, které by z Uberu nemělo žádnou přidanou hodnotu.

Zatím se Vám velmi daří, ačkoli v USA již zaznamenáváte i negativní vlnu emocí. Za prvé kvůli konceptu dynamického ocenění, kdy základní sazba může vyskočit během výraznějšího převisu poptávky o několikanásobek. Jak funguje Vaše cenová politika?

V každém místě musíme najít cenovou rovnováhu, aby byla sazba přijatelná jak pro cestující, tak pro řidiče. V každém městě se tak cena liší, vždy ale trváme na konzistentnosti a transparentnosti. V naší aplikaci vždy dopředu vidíte odhad ceny, kterou můžete očekávat. Navíc máte vždy možnost jízdu odmítnout.

Co se týče dynamických cen, to je koncept, který může někoho zezačátku zaskočit, ale je to skvělý způsob, jak zajistit odvoz bez ohledu na čas nebo událost. Ano, byli jsme kritizováni za skokový nárůst cen během například silvestrovské noci na Manhattanu, kdy se ceny navýšily na několikanásobek běžné sazby – ale lidé měli možnost odvoz sehnat, u jiných poskytovatelů vám na dispečinku řekli, ať zavoláte za pět hodin. Konceptem dynamických cen chceme zajistit, aby žadatelé o jízdu měli vždy ideálně do pěti minut přistavený vůz, bez ohledu na čas a událost. A zvýšením ceny při výrazném převisu poptávky motivujeme i řidiče.

Kdo a jak určuje, v jakém momentě bude jaká cena?

Na to jsme vyvinuli algoritmus, který cenu vyhodnocuje podle převisu poptávky nad nabídkou. Jedná se ale o případy opravdu výrazného převisu poptávky, v běžné dny by měla být cena standardní. V případě Prahy, stejně jako ve všech městech, kde teprve začínáme, tento koncept nějakou dobu nepoběží.

Jak funguje Váš byznys model, jakou máte jako Uber na této službě marži?

Liší se to město od města, ale naše marže je zhruba 20 %. Zbytek připadne řidičům.

Druhá vlna kritiky se spustila kvůli údajnému agresivnímu přetahávání řidičů na svou stranu. Aktuálně proti Vám na americkém trhu silně brojí rival Lyft. Jsou tyto negativní aspekty důvodem, proč jste si najali bývalého poradce v kampani prezidenta Obamy Davida Plouffa? Plánujete nějakou obdobu i v Evropě?

Ano, je pravdou, že jsme do týmu nedávno přijali Davida Plouffa. Do té doby jsme žádný zásadnější marketing nebo kampaň nedělali. Jsme noví a vstupujeme na mnoho různých trhů, navíc do segmentu, který dlouho nezažil žádnou výraznější změnu. Je na nás, abychom si obhájili, co za benefity přinášíme, jaké nové možnosti nabízíme a abychom co nejlépe uměli prezentovat naši přidanou hodnotu. S růstem společnosti budeme postupně nabírat lidi, kteří nám s tím budou pomáhat.

Nedávno byla cena Uberu odhadnuta na 17 miliard dolarů, což je více než desetinásobek původní investice. Co je podle Vás na aktivitě Uberu to nejcennější, co podle analytiků přináší tak vysokou přidanou hodnotu? Je to tím, že jste součástí technologického sektoru, kde jsou valuace obecně vysoké?

Samozřejmě s tím, jak roste naše společnost, se množí i odhady týkající se valuace Uberu. Stále platí, že jsme soukromou společností, takže tyto odhady jsou pouze názory lidí zvenku. Já ze své pozice tak nemohu nic takového komentovat. V čem však vidím nejvyšší hodnotu, je zaručeně kvalitní tým lidí, který vyvíjí kvalitní produkt. Zaměřujeme se na neustálou inovaci naší aplikace, plus v každém městě zkoumáme, co dalšího můžeme nabídnout. V některých městech jsme zahájili aplikaci Uber Rush, která nabízí rychlou kurýrní službu, v jiných městech, kde je součástí běžné dopravy i přeprava lodí, nabízíme službu Uber Boat. Stále je co objevovat a inovovat.

Po čtyřech letech fungování je na toto možná příliš brzy, ale přesto – máte do budoucna v plánu vstoupit na burzu nebo máte nějakou jinou „exit strategii“?

Jsem si jist, že představenstvo Uberu má nějaký plán, jak v budoucnosti se společností naložit, zatím je na toto téma však brzy. Zatím stále expandujeme a rozšiřujeme nabídku služeb. Náš hlavní zájem je v tuto chvíli rozvíjet technologii a soustředit se na inovace. 

Newsletter