Ekonomové k maloobchodu: Domácností sílí

Tržby tuzemských maloobchodníků v září zrychlily meziroční růst na 6,2 % z 2,7 % v předchozím měsíci. Jedná se o lepší než očekávaný údaj (konsensus Bloomberg) na úrovni 5,3 %. Růst táhl především do údaje započítaný motoristický segment.

Po očištění o vliv počtu pracovních dní se maloobchod meziročně zvýšil o 4,5 %. Reálný meziměsíční růst po očištění o sezónní vlivy dosáhl 0,3 %. Tržby rostly v motoristickém segmentu i v samotném maloobchodě, uvedl ČSÚ.

Český maloobchod nabírá na tempu díky automobilovému trhu

„Vývoj maloobchodních tržeb v září potvrdil svoji rostoucí dynamiku. Meziroční neočištěný růst tržeb dosáhl stejné hodnoty jako v červenci, přičemž výrazně překonal srpnovou úroveň. Ta však byla do značné míry dána kalendářními vlivy. Při očištění o vliv počtu pracovních dní je zářijový meziroční nárůst tržeb v porovnání se srpnovým údajem zřejmý, byť nepatrný. Růstový impuls, který je patrný od loňského léta, v trendovém vyjádření však nadále zesiluje. Ekonomické oživení a lepšící se situace na trhu práce podněcují ochotu spotřebitelů utrácet právě i za věci typu automobilů,“ shnuje výsledek měsíční statitiky maloobchodu hlavní ekonom Roklen Lukáš Kovanda a k očekávanému vývoji říká: „Bude-li daný vývoj pokračovat, budeme postupně svědky zesilování inflačních tendencí a pozvolného přibližování se k inflačnímu cíli České národní banky ve výší dvou procent. Platí však i nadále, že intervenční režim, který ČNB zahájila téměř přesně před rokem, nebude ukončen dříve než v roce 2016.“

Podle Pavla Kulhavého, který se na maloobchod zaměřuje v PwC Audit, jeden pracovní den navíc tradičně pomohl k růstu zejména prodejcům, kteří mají přes víkendy a svátky omezenou otevírací dobu. „Jedním z tahounů růstu jsou již tradičně autosalony, jejich dvojciferný meziroční růst tržeb naznačovaly již dříve zveřejněné registrace osobních aut, které se v září zvýšily téměř o pětinu. Dobrou zprávou je alespoň kladná nula prodejců potravin. Tradičně vysoké tempo růstu hlásí internetoví prodejci,“ shrnuje Kulhavý pro Roklen24. S blížícími se Vánocemi, které by letos díky ekonomickému oživení mohly být bohatší než loni, očekává pokračující růst tržeb na internetu.

Růst spotřeby domácností bude letos nejsilnější od roku 2010 podle ekonoma Komerční banky Viktora Zeisela. To se dle něj už nyní ukazuje ve slušné dynamice reálných maloobchodních tržeb. „Ty se za prvních devět měsíců letošního roku zvýšily o 5,2 % (SWDA), a to hlavně díky automobilovému sektoru, kde se prodeje zvedly o 12,6 % (SWDA). Toto číslo je ovšem ovlivněno i nákupy podnikového sektoru. Růst maloobchodu po očištění o prodeje a opravy automobilů činí za leden až září 2,2 %  (SWDA),“ shnuje Zeisel pro Roklen24. Ochotu domácností utrácet podle něj odráží vysoká spotřebitelská důvěra. Ta se drží na relativně vysokých úrovních i přes mírné snížení v srpnu a v září, v jejichž průběhu ukrajinská krize vyvolala ve spotřebitelích mírnou nejistotu. V říjnu však vystoupala zpět na nejvyšší úroveň od dubna 2008. „Důvěra spotřebitelů je podpořena několika faktory: nízkou inflací projevující se v růstu reálných mezd, od počátku roku snižující se mírou nezaměstnanosti a nadcházející fiskální expanzí, která se projeví zejména v roce 2015. Za celý letošní rok očekáváme růst maloobchodních tržeb ve výši 4,8 % po loňských 1,1 %, což se projeví i ve spotřebě domácností, která by podle našeho odhadu měla tento rok stoupnout o 1,5 % po loňských 0,4 %,“ uvádí předpovědí Komerční banky Viktor Zeisel.

I podle Pavla Sobíška, hlavního ekonoma české UniCredit, se v září po srpnovém zaváhání vrátila spotřebitelům chuť k utrácení. „Bližší pohled na čísla ale naznačuje, že značnou část přírůstku obstaraly prodeje a zejména opravy aut, které vypovídají i o investiční náladě podnikové sféry. Maloobchodní tržby bez autosegmentu svým zářijovým růstem neohromily a za celý třetí kvartál zůstaly pod meziročními tempy předchozích dvou období,“ upozorňuje ale pro Roklen24 Sobíšek. Jedinou vysloveně expandující kategorií zboží byla podle něj výpočetní a komunikační technika, která v září zrychlila meziroční růst na 20 %. Spotřebitelé naopak v září šetřili na odívání a obuvi, takže tržby za tuto kategorie letos teprve podruhé meziročně klesly. „Celkově čísla ukazují na pokračující mírnou expanzi soukromé spotřeby, která je nejdůležitější poptávkovou složkou v HDP. Zdá se rovněž, že v růstu pokračovala i tvorba fixními kapitálu, aspoň v kategorii dopravních prostředků. Uvedená kombinace by měla stačit na tvrzení, že růst české ekonomiky pokračuje,“ shnuje Pavel Sobíšek.

Newsletter