Bank of Japan ponechala sazby beze změny, kurz jenu oslabil nad 156,00 USDJPY. Dolar odevzdal včerejší zisky po nad očekávání vyšší inflaci a obchoduje se zpět nad 1,0700 za euro. Koruna dnes krátce zpevnila pod 25,10 za euro.

Evropské aerolinky aneb víte, s kým (v tom) létáte?

Souboj aerolinek o podíl na trhu a vyšší zisky ztížily boje v Iráku a riziko výraznějšího nárůstu ceny paliv. A to bohužel zrovna v období, které by mělo být jedním z nejvýnosnějších v roce. Akcie leteckých společností tak odepsaly již necelých 18 % a to i přesto, že v posledních dnech cena ropy opět klesá. Jak se aktuálně jeví investice do tohoto sektoru? Přinášíme přehled nejdůležitějších ukazatelů a zajímavostí – prohlédněte si je v naší galerii i s komentářem.

První tabulka přináší přehled hlavních evropských aerolinek spolu s nejdůležitějšími finančními ukazateli. O podíl na trhu se perou velcí hráči s nízkonákladovými společnostmi, přičemž k nejvýznamějším nízkonákladovým společnostem patří irská Ryanair, britská EasyJet a norská Norwegian Air Shuttle.

Přehled hlavním evropských aerolinek s hlavními finančními ukazateli

Je zřejmé, že udržet růst provozního zisku a zároveň čistého zisku je v tomto sektoru relativně náročné. Podle posledních hodnot se to daří nejlépe společnosti EasyJet, která těží z přesunu části korporátní klientely od dražších přepravců od dob recese a zároveň se dále soustředí na upravení své nabídky produktů tak, aby rozšířila spektrum zákazníků. 

Zároveň si  v rámci sektoru drží vysokou návratnost kapitálu (ROE). Je to ovšem za cenu relativně vysokého zadlužení.

Co se týče schopnosti proměnit tržby v provozní zisk, jedním z nejšikovnějších je v tomto směru Ryanair. Provozní zisk činí 20 % celkových tržeb.

Z pohledu ocenění jednotlivých společností na trhu (druhá tabulka), Ryanair i EasyJet se oproti mediánu sektoru podle aktuálního P/E zdají být relativně levní. Při pohledu na očekávané P/E, které by mělo být při investičním rozhodování důležitějším kritériem, se však jako výhodnější investice jeví EasyJet. Tento titul přitom za rok hlásí oproti konkurenci vysoký výnos včetně dividend na úrovni 24,79 %. Jeho ukazatel PEG menší než 1 indikuje přitom podhodnocenou akcii. 

Ocenění jednotlivých společností na trhu

Velmi zajímavé je porovnání vysokého P/E u nadnárodního holdingu International Consolidated Airlines Group s velmi nízkým očekávaným P/E pro následujících 12 měsíců, což indikuje výraznější nárůst očekávaného zisku.

Konečně třetí graf poví něco k současným obavám z případných vysokých cen ropy a paliv, které by ukrojily z plánovaných zisků jednotlivých společností. Boje v Iráku ukázaly hodnotu zajištění proti cenovým výkyvům klíčové suroviny – prezentovaný přehled shrnuje procentuální zajištění celkového objemu spotřebovaných paliv a o kolik procent by rostoucí ceny snížily provozní zisk jednotlivých společností. Jednoznačným výhercem je v tomto případě společnost Ryanair, která se poučila ze svých chyb z roku 2008, kdy ji špatná strategie zajištění stála 102 mil. eur.

Ropa, ceny paliv a zisky

V současnosti je však těžké určit, jak moc reálný je další skokový nárůst cen ropy a paliv, aktuálně se zdá, že se situace uklidňuje a ceny ropy i paliv se opět stabilizují.

Newsletter