Facebook: Mocnější, než se zdá

Když se řekne Facebook, většinu z nás napadne pojem „sociální síť“. Jenže Facebook je mnohem víc…

Grafika, kterou na svých stránkách zveřejnil server Statista.com, ukazuje, že firma vlastní čtyři z největších sociální sítí a aplikací na posílání zpráv na světě. Kromě samotného Facebooku k nim patří ještě WhatsApp, Messenger a Instagram.

Jen samotný Facebook již dokázal získat 2 miliardy aktivních uživatelů a jeho WhatsApp i Messenger nedávno překročily miliardovou hranici. Čínská společnost Tencent, která stojí za WeChat a Qzone, se rovněž může chlubit celkovým počtem miliardy uživatelů, nicméně stále se ani zdaleka nepřibližuje celosvětovému dosahu firmy Facebook.

Obrázek také ukazuje, jak omezená je různorodost sociálních médií. Dominantní postavení Facebooku na trhu je zvláště alarmující, uvědomíme-li si fakt, že může cíleně řídit na síti zveřejňované informace. Uživatelům se na obrazovce objeví jen to, co určí Facebook. Výsledkem pak může být selektivní vnímání určitých událostí, a tudíž nemalý vliv firmy Marka Zuckerberga na veřejné mínění.

Zakladatel Facebooku na (ne)prezidentském turné?

Všechny sociální média a aplikace, které jsou na obrázku zastoupeny, mají jedno společné – jsou atraktivním reklamním prostorem. Nejenže mohou inzerentům nabídnout stovky milionů uživatelů, ale navíc jsou schopny cíleně oslovit specifické skupiny podle toho, co mají či nemají rády a podle předchozího chování na síti.

Díky tomu reklama v sociálních médiích v posledních několika letech roste obrovským tempem. Jen v USA by podle odhadů měly její výnosy v letošním roce dosáhnout 17,8 miliardy dolarů a jejich růst by měl pokračovat i v následujícím roce.

Facebook hlásí vyšší zisky. Měsíční počet uživatelů na rekordu

Newsletter