Facebook se stává mocným zpravodajským portálem

Dlouho projednávaný plán sociální sítě Facebook ohledně zobrazování článků různých zpravodajských serverů přímo na své „zdi“ by se měl spustit již dnes (viz oficiální zpráva zde). Této akci však předcházelo několik měsíců zdlouhavých a delikátních vyjednávání mezi internetovým gigantem Facebookem a vydavateli, kteří prahnou po jeho obrovském publiku, ale zároveň se obávají jeho stále rostoucí moci.

Devět mediálních společností, včetně NBC News a The New York Times, se však s Facebookem dohodlo navzdory obavám, že jejich účast na tomto projektu by nakonec mohla ohrozit jejich vlastní podnikání.

Spolupráce zatím začne pouze s několika články týdně, ale předpokládá se její rychlé rozšíření. Pro uživatele smartphonů je zajisté velmi pozitivní zpráva, že se články budou načítat až desetkrát rychleji díky tomu, že čtenář stále zůstává na Facebooku a nenásleduje odkaz na jinou stránku.

Reklama

Vydavatelé zpráv mohou reklamy prodávat sami a ukotvit je přímo ve svém článku a veškeré příjmy půjdou pouze jim. Další možná varianta je, že povolí Facebooku prodávat reklamy s tím, že Facebook z tohoto procesu utrží 30 procent z výnosů.

Velkou výhodou je také zpřístupnění zpravodajským společnostem dat shromážděných o lidech, kteří si přečtou jejich články díky stejnému nástroji, který Facebook používá ke sledování svých vlastních návštěvníků.

Podle bývalé manažerky NBC, The New York Times and Twitteru Vivian Schiller, která se nyní zabývá poradenstvím mediálním společnostem a značkám, vydavatelé nemají příliš na výběr a spolupráce s Facebookem je nevyhnutelná. „Sociální síť je místo, kde je nyní největší publikum a je příliš obrovské na to, aby bylo ignorováno.“

Facebook zklamal tržbami, jinak potěšil. V čem předstihl Čínu?

Role Facebooku, jakožto mocného distributora zpráv, však zároveň vzbuzuje i velké obavy. Strach je především z možnosti, že se Facebook stane konečnou destinací při čtení článků vyprodukovaných zpravodajskými portály, které tak přijdou o své čtenáře a reklamy. Bude to totiž znamenat ztrátu určité kontroly nad prostředky jejich distribuce. Na druhou stranu tyto zprávy, příběhy a celkový obsah produkují především pro lidi a díky Facebooku tak budou moci oslovit větší publikum. Sociální síť, která má více než 1,4 miliardy aktivních uživatelů po celém světě, dokáže totiž zachytit mnohem větší pozornost uživatelů mobilních telefonů – a povzbudí větší návštěvnost zpravodajských serverů – než jakákoliv jiná online služba.

Uživatelé na prvním místě

Facebook má poměrně dlouhou historii měnících se algoritmů, které určují, co lidé uvidí a neuvidí, v rámci výběru nejnovějších zpráv nejen od jejich přátel a oblíbených stránek. Je tedy naprosto v režii této nejmocnější sociální sítě, co nám umožní vidět. Na to doplatila i mobilní herní společnost Zynga, která postavila své podnikání na Facebooku a vzápětí ztratila značnou část své návštěvnosti, když Facebook změnil pravidla tak, aby herní činnost uživatelů byla méně viditelná pro jeho přátele.

Minulý rok se zase Facebook rozhodl snížit kvalitu méně důležitých virálních videí jako jsou například videa roztomilých kočiček a začal prosazovat obsahově „vysoce kvalitní“ videa. Před měsícem pak přišla další změna a to v podobě zdůraznění osobních příspěvků od uživatelovy rodiny a přátel.

Produktový ředitel Facebooku Chris Cox si však stál pevně za svým rozhodnutím o nových pravidlech řízení. Během rozhovoru v sídle společnosti v Sillicon Valley řekl, že hlavním posláním společnosti je dát svým uživatelům to, co chtějí nejvíce. „Poslání naší společnosti je zaprvé pomoci lidem spojit se se svou rodinou a přáteli a zadruhé pomáhat lidem k informacím o světě kolem nich.“

Kdo jde do toho

Do projektu je zapojeno celkem pět amerických společností, které pro začátek každá ve středu zveřejní pouze jeden článek v novém formátu. Jedná se o BuzzFeed, National Geographic, Atlantic, NBC News a The Times. Zapojí se i čtyři evropské a to The Guardian, BBC News, Bild a Spiegel Online.

Časem se očekává nárůst počtu vydavatelů zapojených do tohoto projektu, který je zatím oficiálně zkušební, a rozšířit působení i mimo verzi pro iPhone.

Zatím tedy vydavatelé nemají v plánu zveřejnit v novém formátu více než pár článků týdně. Facebook tvrdí, že chce být především dobrým partnerem pro zpravodajské organizace a tak když poprvé v srpnu přednesl tento návrh přibližně dvaceti různým vydavatelům, snažil se vzápětí především řešit obavy a připomínky, které toto setkání vyvolalo.

„Začali jsme s něčím, co si myslíme, že bude vyhovovat jen některým vydavatelům, jen některým článkům a jen některým obchodním modelům,“ uvedl Cox. „Nesnažíme se pohltit za každou cenu všechno.“ 

Newsletter