Facebook vyráží dech, zisk i tržby meziročně více než dvojnásobné

Provozovatel největší sociální sítě světa Facebook dnes po závěru Wall Street reportoval výsledky za 2Q, jimiž nechává konsensy naprosto s přehledem za sebou. Po očištění firma vydělala v přepočtu na akcii 42 centů a to při tržbách 2,91 miliardy dolarů. 

Očekávání analytiků, které se firmě podařilo překonat, bylo i tak nastaveno vysoko, čehož byl hlavním důvodem příslib rychle rostoucí online reklamy pro mobilní telefony. Analytici v průměru (průzkum Reuters) předpovídali růst tržeb o 55 procent na 2,81 mld. dolarů z 1,81 mld. USD před rokem. Zisk na akcii měl podle očekávání vzrůst na 32 centů (FactSet) z 19 centů před rokem. Celkový čistý zisk dosáhl 791 mil. USD proti 333 mil. USD před rokem.

Právě velká očekávání hnala zřejmě akcie výše již v rámci regulérního obchodování a titul uzavřel se ziskem bezmála 3 %. Po reportu akcie v prodlouženém obchodování rostou dále o další 4 procenta.

Nárůst mobilní reklamy

Dominance webové reklamy je pro Facebook již minulostí. Společnost se dva roky po kontroverzním IPO dokázala stát druhým největším poskytovatelem mobilní reklamy, v závěsu za Googlem. Příjmy z mobilní reklamy nyní tvoří 62 % celkových tržeb Facebooku. V předchozím kvartále to bylo 59 % a v době vstupu firmy na burzu (květen 2012) téměř nula. V současnosti má Facebook 1,32 miliardy aktivních měsíčních uživatelů. 

Strategie CEO Marka Zuckerberga agresivněji tlačit reklamní potenciál sociální sítě směrem k chytrým telefonům a tabletům se evidentně vyplácí – společnost eMarketer odhaduje, že podíl FB na trhu s mobilní reklamou by měl letos dosáhnout 22,3 procenta (proti 5,4 procenta v roce 2012), zatímco podíl Googlu by měl klesnout z 52,6 na 50,2 procenta. Třetí příčku s výrazným odstupem obsazuje Twitter s 2,8 procenta.

Vývoj na domácím trhu s mobilní reklamou ale pro FB již tak jednoznačný není. Na americkém trhu by totiž dle eMarketer měl podíl FB na trhu klesnout z 18,7 procenta letos na 15,1 procenta v roce 2016. Z tohoto důvodu se firma snaží přilákat pozornost uživatelů smartphonů v ostatních zemích. V únoru společnost oznámila akviziciaplikace pro mobilní komunikaci napříč chytrými mobilními telefony WhatsApp za 19 miliard dolarů. Jde o největší internetovou akvizici od prasknutí tzv. dot-com bubliny, čeká ale ještě na schválení evropských úřadů.

Pro Facebook představoval WhatsApp jednu z nejagresivnějších konkurenčních služeb na poli smartphonů. Umožňuje mezi mobily nejrůznějších značek zasílat textové zprávy podobné sms bez poplatků. Služba využívá stejný mobilní internetový tarif, jaký se používá k prohlížení e-mailu a surfování na internetu. Navíc umožňuje zprávy posílat i s fotkami, videozáznamy a zvuky. 

Akcie Facebooku od začátku roku vyšplhaly o 30 procent (dnešní závěrečná cena 71,29 USD), svého rekordu zatím dosáhly v březnu na úrovni 72,59 USD. Mezi zprávy pozitivní pro titul lze bezesporu zařadit i informaci o červnovém přechodu Davida Marcuse, dosavadního šéfa divize PayPal spadající pod eBay Davida Marcuse pod křídla Facebooku, kde se jal řídit oblast produktů mobilních zpráv.

Proč je Facebook „buy“?

EU zkoumá Facebookem oznámenou akvizici WhatsApp. Chce znát názor konkurence

20 minut bez Facebooku. Síť je po celosvětovém výpadku obnovena

Newsletter