FinTech Daily: Banky budoucnosti, blockchain a úspora za elektřinu

Jak budou vypadat banky za pět let? Jak za deset? Co finančnímu sektoru přináší fintech revoluce? HSBC se chystá rozjet biometrické bankovnictví. Jak vám může blockchain pomoci ušetřit za elektřinu? To je dnešní FinTech Daily 

Jak bude vypadat banka budoucnosti?

Bankovní sektor a finanční služby zažívají revoluci. V posledních pěti letech za ní stojí zejména fintech. Proč?

Finanční služby a zejména bankovnictví je především o důvěře. Finanční krize z roku 2008 byla pro dynamiku důvěry v oblasti „klasických“ finančních služeb klíčová. Fintech revoluce by nastala i bez finanční krize, trvala by však mnohem déle. Stejně jako v jiných oblastech, spotřebitelé v současné době očekávají víc – věci, které jsou rychlejší, levnější, pohodlnější… Jsme také zvyklí na velký výběr. Všechno dnes jede na vlně technologií a v porovnání s tím byly finanční služby zaostalé.

Nárůst „milennials“ vytvořil novou demografickou skupinu, jejichž očekávání jsou jiná. Brzy budou představovat největší kupní sílu. Poptávka po inovacích generace „millennials“ je katalyzátor změn. O finančních službách se musí přemýšlet jinak. V době smartphonů máme v podstatě každý v kapse malý superpočítač. Jsme pořád připojeni. I to stojí za změnou očekávání, jak a kde je možno s bankovními službami pracovat.

Finanční sektor je přísně regulován – ochrana spotřebitele musí být vždy prioritou. Regulace však musí zároveň podporovat inovace, ne jim bránit. V některých zemích jsou regulátoři přístupnější, pružnější a reagovali na fintech rychleji. Příkladem může být Velká Británie, kterou následoval Singapur či Austrálie.

Podle výzkumu YouGov očekávají spotřebitelé v průběhu příštích pěti let zásadní posun v jejich vlastním chování. V roce 2015 nepoužilo technologie pro služby jako platby, mezinárodní převody peněz, půjčky, správu majetku, investice do nemovitostí až 68 procent lidí. Za pět let bude již až 48 procent spotřebitelů očekávat, že jednu z těchto služeb používat bude. Až třetina očekává, že technologie bude využívat pro více než 50 procent svých finančních potřeb. Při pohledu do budoucna v horizontu deseti let, jsou změny ještě výraznější: 20 procent spotřebitelů předpokládá, že bude věřit poskytovateli technologie ve všech svých finančních službách.

Nejdůležitějším výsledkem bude demokratizace financí. Současné „svázaný“ model bankovnictví je nespravedlivý. Náklady systému a zisky bank (většinou z poplatků za platby) dopadají nejvíce na nejchudší. Zahraniční platby jsou ukázkovým příkladem. Rozšíření fintechu přinese rozšíření finančních služeb k více lidem, účtované poplatky již nebudou neúměrné poskytovaným službám. Úspory a investice budou přinášet vyšší výnosy.

HSBC se chystá zavést biometrické bankovnictví

HSBC není první bankou ve Velké Británii, která se chystá zavést biometrické bankovnictví. Stane se ale pravděpodobně největší. Finanční gigant oznámil plány zavést technologii rozpoznávání hlasu pro telefonické bankovnictví, což umožní skoncovat více než 15 milionům zákazníků s pamatováním si různých dat. Již žádné další odpovídání na „otravné“ bezpečnostní otázky. „Voice ID“ se bude opírat o Nuance – společnost,  která již spolupracuje a dodává společnostem jako Apple či dalším velkým výrobcům chytrých telefonů. V hlase člověka dokáže rozpoznat až 100 jedinečných identifikátorů.

Blockchain a nižší účty za elektřinu?

Podle výzkumu by mohla technologie schovaná za virtuální měnou bitcoin pomoci snížit účty za elektřinu. Společnosti Accenture vytvořila smart konektor na bázi blockchainu, kterým lze upravit spotřebu energie minutu po minutě. Konektor nakupuje elektřinu od různých dodavatelů, samozřejmě vždy od nejlevnějšího. Společnost Accenture poznamenala, že chytrý konektor by mohl pomoci například lidem s nízkými příjmy

Do archivu článků FinTech Daily se podívejte ZDE

Newsletter