Fintech není jen módní slovo

Slovo fintech se pomalu stává součástí slovníku běžných lidí. Jde ale o nový trend v oblasti financí, který významně mění způsob poskytování finančních služeb, nebo jen o bublinu, která praskne dřív, než stihne cokoliv ovlivnit?

Čemu čelí finanční segment

Světové finančnictví formuje několik vlivů. Prvním z nich je tzv. komoditizace bankovního sektoru. Ta vedla k růstu poskytovatelů služeb v průmyslovém měřítku. Jde například o poskytovatele likvidity na forexovém trhu, globální správce majetku či velké makléře. Druhým trendem je příchod nových technologií, díky kterým narostl trh nebankovních poskytovatelů likvidity. Ti zaplnili díru na trhu způsobenou tím, že banky přestaly alokovat kapitál původně určený na obchodování. Sledovat můžeme i rozmach velkých burz, které se staly globálními hráči se širším spektrem služeb. Také inovace v oblasti hardware i výměny zkušeností mezi uživateli změnily způsob, jakým se poskytují finanční služby.

V neposlední řadě pak dochází k intenzivnější spolupráci účastníků finančního ekosystému. Nové technologie totiž otevřely nové platformy jako SWIFT platby a OpenAPI, které umožnily větší kooperaci při obchodování s finančními instrumenty nebo v bankovnictví. V současnosti také vidíme rozvoj umělé inteligence (AI), především u domácností. I ve finančních službách už se ale AI používá, jde však zejména o pohled do vnitřku firmy. Jedná se například o zefektivnění back office systémů, kde je hlavní důraz kladen na efektivnost a úspory.

Budoucnost patří umělé inteligenci

Právě AI má pro finanční služby obrovský potenciál. Třeba pro rozvoj digitálních mluvčí. Zatímco Amazon má Alexu a Apple Siri, banky zatím nemají svou AI tvář či hlas. Co není, může být a v dohledné době jistě i bude. Navíc inovace vedené technologiemi umožňují i středně velkým bankám vytvářet nové obchodní modely, přičemž si zachovají agilitu. Budou tak moci rychleji reagovat na změny v poptávce, což umožní středně velkým bankám nejen přežít, ale i prosperovat.

Uchopení této příležitosti si ale vyžaduje radikální změnu v bankovních modelech a hlavně v myslích představitelů bank. Očekávám, že vytváření nových hodnot bude méně rigidní a bude víc založené na sdílení, které zpřístupní interní bankovní služby zákazníkům, zaměstnancům, vývojářům třetích stran, firmám, dodavatelům a partnerům. Rozdíl mezi digitálními a tradičními finančními službami se tak časem zmenší. A ty společnosti, které nevyužijí nové technologie, budou mít problém s růstem a rozvojem.

Velký krok pro banky i klienty

Věřím, že změna sociálně-ekonomického myšlení lidí, stejně jako ekonomické tlaky, povzbudí banky, aby udělaly krok do neznáma. Nedávné inovace digitálních technologií totiž změnily očekávání navždy.  Lidé si zvykli na pohotové reakce a pohodlí, které jim už teď přináší aplikace ve smartphonech.  A budou je vyžadovat stále více. Nacházíme se tak v období, kdy přecházíme z ekonomiky založené na službách, ve kterých firmy včetně bank rozvíjejí vztahy se zákazníkem přidáváním dalších služeb, na takovou, pro kterou budou uživatelské zkušenosti na prvním místě.

Co nám přinese fintech?

Již brzy proto díky fintech můžeme očekávat konec tradičních, pomalých a drahých mezinárodních plateb. Tradiční finanční nástroje ustoupí do pozadí. Třetí strany dostanou možnost zúčastnit se kromě hlavních činností i vedlejších aktivit, což umožní finančním institucím rozšiřovat svoji hlavní nabídku. Současné finanční instituce mohou soustředit svou vlastní energii na zlepšení a udržování důležitých vztahů se zákazníky.

Navíc poskytovatelé platebních služeb umožní obchodníkům rozšiřovat se na mezinárodní úrovni.  Množství překážek v mezinárodním obchodě se zmenšuje a při platbách ty nákladové a časové zmizí úplně. Je ovšem třeba intenzivněji pracovat na nových globálních platebních metodách splňujících potřeby zákazníka, jako jsou rychlé platby, nízké poplatky, dobré výměnné kurzy měn, transparentnost a v neposlední řadě bezpečnost. V opačném případě budou obchodníci hledat jiné alternativy.

Do bankovnictví se začnou přesouvat technologičtí giganti. Současné vertikální oddělení hodnotového řetězce ve finančním sektoru vytvořilo příležitost pro velké společnosti, které tak mohou zpeněžit svoji uživatelskou základnu poskytováním finančních služeb. To je důvod, kvůli kterému někteří analytici označují rok 2018 za rok Bank of Amazon nebo Google Bank. Tyto důvěryhodné značky jsou na takovou expanzi dokonale připravené – mají dostatek finančních prostředků i ambice na rychlé rozšíření a vstup na pole bankovních služeb. Kromě toho mají dosah na mezinárodní trhy a obrovskou uživatelskou základnu, která už obsahuje mnoho soukromých dat jejich uživatelů. Viděno obchodníma očima není takový vývoj ve skutečnosti až tak velkým krokem do neznáma.

Autor: Christopher Truce, vedoucí oddělení Fintech, Saxo Bank

Newsletter