Generace „Y“ a její přístup k penězům

Generace „Y“, neboli tzv. mileniáni, se hlásí o slovo. Se svou biliónovou kupní silou se z lidí narozených v rozmezí 80. let a začátku nového století stává silná tržní jednotka, která postupně vytlačuje předchozí generaci. Avšak analytici i experti se obávají, zda je, a do budoucna bude, síla této skupiny dostatečně využita.

Letošní kupní síla mileniánů dosahuje dle výzkumu společnosti Youbrand zhruba 2,45 bilionů dolarů. Nicméně, vzhledem k tomu, že tato generace vyrůstala v pozadí skrovnosti a finanční nejistoty, zůstává její celkový potenciál stále plně nevyužit. Výsledek studie totiž ukázal, že lidé ve věku od 18 do 34 let jsou povětšinou zadluženější a z hlediska investování mnohem konzervativnější, než byli jejich rodiče.

Mileniáni a peníze

Výzkumem toho, jak moc jsou mileniáni a jejich kupní síla, důležití pro budoucí spotřebu se zabýval i Sarbjit Nahal, šéf oddělení tematického investování Bank of America Merill Lynch.

„Mohlo by se zdát, že jde především o americký fenomén, avšak z demografického hlediska jsou po celém světě dvě miliardy mileniánů, přičemž 86 % z nich pochází z rozvojových trhů, jako je Brazílie, Čína či Indie. To jsou čísla, která jsou již teď mnohem vyšší než v případě poválečné generace tzv,. baby boombers,“ přepisuje Nahalova slova server CNBC. „Proto je jejich kupní síla maximálně důležitá. Jen ve Spojených státech se z generace „Y“ stala nejdůležitější pracovní síla, která do roku 2018 předežene zmiňované baby boomers. Do roku 2025 pak očekáváme, že se jejich čistý roční příjem vyšplhá až na 8 bilionů dolarů.“

Charakteristickým znakem sledované skupiny je extrémně detailní znalost technologií a silná orientace na ceny. Vědomy si toho jsou i spotřebitelské společnosti, což dokazuje fakt, kterým je přesun „běžného“ prodeje v kamenných obchodech na internet.

„Jakmile mileniáni promýšlí nákup, je to právě cena, která je pro ně rozhodujícím faktorem. Vyrostli totiž v době nelehkých ekonomických časů, což se na nich poměrně výrazně podepsalo. Druhou významnou proměnnou vstupující do spotřebitelského rozhodování je pak pohodlí,“ vysvětlil Nahal.

Generace „Y“ jako spotřebitelé

Mileniáni mohou být rozděleni na dvě skupiny. První se skládá z lidí ve věku 18 až 25 let, kteří buďto studují nebo stále žijí s rodiči. Druhou jsou pak ti ve věku 25 až 34 let. Tato skupina se pak vyznačuje především velkými nákupy, jako je vlastní byt, dům či auto.

Obě skupiny jsou však, co se týče správy vlastních financí, mnohem obezřetnější než předchozí generace. Je tomu tak díky posledním krizím, které silně ovlivnily především rodiče současných mileniánů. Projevuje se to pak především v přístupu k vlastnímu zadlužení, ne však vzhledem k objemu, nýbrž z hlediska jeho správy.

To potvrzuje i Brian Norton, zakladatel britské společnosti Future Finance, která se specializuje především na studentské půjčky. Dle jeho názoru je generace „Y“ v úvěrové oblasti jedna z nejopatrnějších a zároveň nejzvídavějších.

„U mileniánů je vidět, jak doslova touží po tom, stát se odborníky přes veškeré novinky,“ řekl v rozhovoru pro CNBC. „To se pak týká i samotného trhu se studentskými půjčkami. Naše společnost nevytváří žádné rizikové úvěry. Nastavené standardy jsou naopak velice vysoké a generace „Y“ si je toho vědoma.“

Zapálení podnikatelé

Mnoho mileniánů touží po vlastním podnikání. Dle slov Ethana Senturia, vedoucího úvěrového společnosti DealStruck, který poskytuje půjčky menším podnikům až do výše 250 tisíc dolarů, je generace „Y“ generací zapálených podnikatelů.

„Mileniáni jsou podle mého názoru velmi optimističtí a sebejistí. Pomohlo jim k tomu především to, že se mohli poučit z chyb předchozích generací.“ Spíše než o samotná správa dluhu jim povětšinou dělá problém zaběhnutí nového podniku. Většinou se totiž více starají o globální makro vývoj, než o ty problémy, které jsou schopni řešit opravdu sami.

Jak generace „Y“ přetváří dosavadní pojetí luxusu

 

Newsletter