Google nejmocnějším hlasem ve Washingtonu

Společnost Google vybudovala své impérium díky bezkonkurenčnímu vyhledávači. Teď se snaží tuto moc uhájit také vlivem na politiky. Jak uvádí Wall Street Journal, s průměrem jednoho setkání týdně s představitelem Bílého domu po celé funkční období prezidenta Obamy se z Googlu stala jedna z nejsilnějších firemních zájmových skupin ve Washingtonu.

Politická obratnost Googlu začala narůstat již v roce 2012, kdy Federální komise pro obchod (FTC) oznámila antimonopolní šetření tohoto technologického obra. V reakci na tento krok najal Google tucet lobbistů a uspořádal nespočet veřejných akcí, které měly pozvednout veřejné mínění. Uspořádal ale také velké množství setkání na vysoké úrovni jak s FTC, tak s představiteli Bílého domu, uvádějí Business Insider a WSJ. FTC nakonec od vyšetřování upustila a Google přijal potřebná opatření vlastní cestou. Informace o vyšetřování komise vypluly na povrch minulý týden. O schůzkách mezi Googlem a FTC referuje podrobněji Wall Street Journal.

Google možná manipuloval výsledky vyhledávání

Zástupci FTC jakékoli náznaky, že by postupovali pod vlivem Googlu, odmítají. „FTC je nezávislá agentura a my respektujeme její nezávislé rozhodování,“ cituje WSJ mluvčí Bílého domu Jennifer Friedman. „Úředníci Bílého domu se pravidelně setkávají se zástupci firem nad celou řadou problematik. Tyto schůzky pomáhají, aby Bílý dům získal pohled z vnějšku na důležité politické otázky. Naši zaměstnanci jsou si plně vědomi, že není vhodné diskutovat o otázkách týkajících se prosazování regulací,” dodala pro list. Mluvčí Justin Cole za FTC pak WSJ řekl,  že ta je nezávislou agenturou a její rozhodnutí jsou u každého případu vedená platným právem a důkazy. Jon Leibowitz, který byl předsedou FTC v době vyšetřování, pro WSJ uvedl, že „by nikdy neprobíral žádné vyšetřované případy s nikým z Bílého domu, ani vyšetřování společnosti Google.

“Lobbing je nezbytnou součástí podnikání silných nadnárodních firem. V současné době za něj utrácí více než Google nicméně pouze Comcast, který v roce 2014 na snahu ovlivnit zákonodárce vydal přibližně 16,8 miliardy dolarů. Google byl v roce 2012 také druhý nejvyšší přispěvatel na kampaň, která vedla k Obamově znovuzvolení prezidentem. Jen lehce zaostával za společností Microsoft, píše Business Insider.

Když před devíti lety otevřel Google ve Washingtonu svou kancelář, ta měla jednu osobu. Dnes zaujímá 55 tisíc čtverečních stop, které, jak loni poznamenal Washington Post, jsou velikosti Bílého domu. Google dnes disponuje zhruba stovkou lobbistů z 20 firem, které se této činnosti věnují, píše Business Insider.

Lobbing ale není jedinou cestou, kterou si Google posiluje svůj vliv. Společnost podporuje 145 profesních sdružení a další skupiny od kampaní na podporu lidských práv až po oblast legislativy. Vysoko postavení zaměstnanci Googlu již sloužili v řadě případů v Capitolu, od poradních výborů Bílého domu po různé pozice v exekutivě.

„Myslíme si, že je důležité mít silný hlas v debatě a pomáhat politikům pochopit naše podnikání a práci, kterou děláme pro to, aby internet byl a zůstal otevřený,“ uvedla sama společnost pro Wall Street Journal.

Newsletter