Google se snaží porazit Facebook v oblasti virtuální reality

Facebook loni v březnu šokoval Tech svět „ponořením se“ do světa virtuální reality a to díky akvizici start up projektu s názvem Oculus VR v hodnotě 200 miliard dolarů. Oculus zpočátku financovaný kampaní  Kickstarter 2012 vytvořil propracovanou headset soupravu s názvem Rift, která umožnila herním vývojářům a zakladateli Facebooku Marku Zuckerbergovi pohlcující pohled, který ještě nezažili. I přes humbuk se ale zatím herní zařízení od Oculus ke spotřebitelům nedostalo. Až se dostane, bude pravděpodobně stát stovky dolarů a k provozu bude vyžadovat určité technické know-how.

Google mezitím z oblasti virtuální reality vysílá jiné zprávy: Je to připravené, je to cenově dostupné a je to pro každého. Produkt, který Google představil v červnu na své vývojářské konferenci, se nazývá Carboard. Koncept je překvapivě jednoduchý. S telefonem s Androidem pár babkami na materiál (lepenka, objektiv, magnet, gumičku a suchý zip) je virtuální realita k dispozici masám a hned.

„Kde jsme v oblasti virtuální reality? Spotřebitelé potřebují Model T Ford, nepotřebují Lamborghini,“ řekl Patrick Buckley, spoluzakladatel DODOcase, společnosti, která se rozjela na výrobě iPadu v roce 2010 a nyní prodává Carboard. „Na světe jsou dvě miliardy smartphonů, které jsou také v podstatě zařízení virtuální reality. Spotřebitelé si to ovšem neuvědomují,“ uvádí své východisko Buckley.

Od nastavitelné stereoskopické panoramatické kamery a řízení pohybu na straně hardwaru až po vývojáře aplikací pro virtuální sledování koncertů, návštěvy muzeí, výuky na dálku, vyprávění a dalších technologií, to vše se spojuje okolo Cardboard. Na rozdíl od Google Glass, které nikdy opravdu nevzlétly a minulý týden byly staženy (byť dočasně) ze spotřebitelského trhu, Cardboard získává na síle.

Posuneme-li věci dál, Google zveřejnil hardwarové specifikace pro stavbu headsetu, stejně jako software specifikaci pro tvůrce aplikací. Společnost Mountain View vytvořila vlastní služby, tykající se prohlížení virtuální reality. Například populární videa YouTube můžete sledovat jako v kině, Google Earth dává pocit létání ve vesmíru a Photo Sphere umožňuje uživatelům podívat se na obrázek z telefonu z 360 stupňů.

V prosinci, tedy šest měsíců po zavedení, Google uvedl, že je již v oběhu více jak 500 000 Cardboardů.

Mimochodem, Google není hlavním výrobcem. Nechal tento úkol ostatním. Společnost DODOcase, jenž vyrábí pouzdra na mobilní zařízení, se příležitosti chytla hned a prodala již více než 125 tisíc headsetů za cenu 25 dolarů za kus. Další výrobce Knoxlabs vytváří Cardboard v podobné cenové kategorii a prodal jich okolo 10 tisíc kusů. Knoxlabs má také hliníkový set, který se začíná prodávat v tomto týdnu za 45 dolarů.

V porovnání s Gear VR od Samsungu, který se začal prodávat minulý měsíc, se headset se softwarem od Oculus prodává za 200 dolarů a může být použit pouze se Samsung Galaxy Note 4. S jiným Androrid smarphonem pak pouze v případě zakoupení licence v hodnotě 700 – 800 dolarů.

Pro zdůraznění toho, jak bere Google projekt vážně, a také bereme-li v úvahu cíl mířit k obyčejným lidem: někteří zaměstnanci společnosti Google v Paříži považují Cardboard za součást jejich pracovního času v rámci jednoho dne v týdnu, během kterého se mohou libovolně věnovat vlastním projektům a pracovat na nich.

Android má ve svém app storu více jak 200 aplikací, týkajících se virtuální reality. Ty více populární jdou snadno vyhledat prostřednictvím zkratky Cardboard. Jaunt, vývojář z Palo Alto, například v srpnu nahrál koncert Paul McCartneyho a vytvořil aplikaci pro píseň „Live and Let Die.“ Představte si, jak před vámi sedí Paul McCartney za pianem, s kapelou před sebou a kolem vás jsou tisíce zpívajících fanoušků. Jaunt vytvořil mimo jiné i aplikaci, která staví diváka doslova doprostřed scény krátkého hororu nebo jinou, ve které se stanete součástí speciální zásahové jednotky v druhé světové válce.

V tomto týdnu také Microsoft nečekaně představil virtuální brýle s názvem HoloLens, umožňující sledování třírozměrných obrazů, generovaných počítačem. Microsoft také oznámil podporu virtuální reality, která bude rovněž součástí systému Windows 10.

Desítky od Microsoftu a s nimi brýle do virtuálního světa (uvnitř video)

Newsletter