Pouliční umění se pomalu ale jistě stává byznysem. To, co bylo dříve považováno za vandalismus a společensky nepřijatelnou zábavu, se stává mainstreamem. A investoři? Ti na to poměrně intenzivně slyší.
Hlavním důvodem této změny jsou podle televize CNBC nízké počáteční náklady investice. Steve Lazarides je muž, který přivedl světoznámého pouličního umělce Banksyho do světa byznysu a komerce a který tvrdí, že zisky z investic do sprejerů a různých typů pouličního umění nasedají na silnou vlnu dalšího růstu.
„Pokud jste před deseti lety vzali jednu z těch uměleckých prací a prodali ji za 150 liber, dnes by její hodnota dosahovala možná 300 až 400 tisíc. To je podle mě velmi dobrá investice,“ uvedl Lazarides, který vlastní londýnskou galerii zabývající se prodejem děl z oblasti street art.
Ačkoliv má street art původ v graffiti na zdech a veřejné dopravě, investoři zaměřující se na umění našli cestu, jak do tohoto segmentu zainvestovat. Nejznámějším případem je asi zeď, kam britský umělec Banksy namaloval „Dívku s balonem“. Ta byla odvezena a vydražena za více než 73 tisíc britských liber. Nejde ale pouze o umělecká díla, která zažívají boom. Dokonce i ceny nemovitostí v londýnském Shoreditch, které „obsahují“ street art, začaly prudce růst.
Jak digitální kryptoměny flirtují s trhem umění
V galeriích prodávají umělci plátna, fotografie a další druhy umění na všechny možné způsoby. Stal se z toho doslova milionový trh. Ti nejlepší z nich ale pro galerii dělají něco jiného, než jsou zvyklí na ulicích. Co jsem za mých patnáct let v oboru viděl, tak odvětví stále sílí, vysvětlil dále Lazarides.
Není to navíc příběh pouze jednoho britského génia Banksyho. Jeho milionové práce nejsou ničím neobvyklým stejně jako jeho původ. Mnoho dalších umělců se dostane z ulice až do galerií. Jako příklad lze uvést Keitha Haringa a Jean-Michela Basquiata. Druhý jmenovaný prodal letos v newyorské aukci Sotheby‘s malbu za rekordních 110,5 milionu dolarů.
Češi: Akcie jim nevoní, ale umění milují
„Když jsme ve sprejerském byznysu před 15 až 20 lety začínali, tak nás od každé budovy vyháněli. Dnes nás naopak vítají s otevřenou náručí,“ řekl Lazarides. Celé odvětví se taktéž hýbe určitým směrem. Kolumbijský umělec Didier Jaba Mathieu se nedávno vydal v podstatě na světové turné a předváděl své umění například v Singapuru. Ještě v 70. letech bylo graffiti považováno pouze za trend, teď už uplynulo 40 let a jako umění tu stále je, a to silnější než kdy dříve.
Na druhou stranu, milovníci street artu se bojí, že přílišná komercializace by mu mohla uškodit. Strach panuje například z účelového brandingu a dalších typických znacích výdělečných činností.
Osvěžte portfolio: Osm podivných, avšak profitabilních investic
„Street Art je pouze slovo, které lépe prodává. Zní to lépe než graffiti, které je spojeno s revoltou proti společnosti. Pouliční umění zná každý, ale graffiti je to, co sprejeři dělají na ulicích. To je základ našeho umění,“ uvedl kolumbijský umělec Mathieu.
Apple zřejmě brzy nakousne první bilion. Jak s tím teď naložit? – Roklen24.cz https://t.co/DIzTvA3lgT prostřednictvím @roklen24 #Apple pic.twitter.com/8VFpbbaHew
— Roklen24.cz (@roklen24) 24. srpna 2017