Halloween indikátor: „Sell in May and go away“

V současnosti se pohybujeme v prostředí nových maxim a obrovské spokojenosti obchodníků, jakou jsme v Saxo Bank nezažili od roku 2000. Počasí bylo sice poslední dny příšerné, ale i do Dánska v posledních dnech pomalu přichází jaro připomínající, že je květen. A společně s květnem se začíná často skloňovat termín „Halloween indikátor“, také známý jako strategie „sell in May and go away“ („prodej v květnu a zmiz“).

Tato strategie vychází z principu nadměrných výnosů v zimním období (listopad až duben) a naprostého opaku v období od května do října. Nejznámější analýzu tohoto fenoménu najdete v práci Svena Boumana a Bena Jacobsena z roku 2002 v publikaci The American Economic Review. Studie uvádí, že výnosy v zimě jsou výrazně vyšší než v létě ve 36 z 37 zemí!

Nyní se objevila novější práce Jacobsena a Cherry Y. Zhanga, která zkoumá Halloween indikátor v širším i hlubším kontextu (zde najdete plné znění: The Halloween indicator, “sell in May and go away“). Autoři studie opět potvrzují, že tato strategie skutečně funguje.

Autoři zabývající se tímto fenoménem uzavírají diskuzi tím, že obchodní strategie „prodej v květnu“ na trhu vítězí ve více než 90 % případů pro delší než desetileté horizonty a návratnost je v průměru třikrát vyšší než průměr trhu.

Možná vám toto načasování přijde zvláštní vzhledem k tomu, že zisky za první čtvrtletí roku 2017 jsou v nedávné historii vůbec nejvyšší, ale výnosy jsou opožděný indikátor. Přesto bylo příjemné vidět, že se naše důvěra v evropské firmy a společnosti kotované na evropských burzách vyplatila.

Jeden velký problém však přetrvává – mé pravidlo devítiměsíčního úvěru stanovující, že úvěrový impuls předchází ekonomiku (a tedy výnosy) o devět měsíců. To by znamenalo, že skvělé výsledky prvního čtvrtletí roku 2017 byly započaty úvěrovou aktivitou před devíti měsíci. Co se tedy vlastně stalo ve druhém a třetím čtvrtletí roku 2016?

Nejde o „stroj na peníze“, ale i přes snahu shodit koncepci Halloween indikátoru, práce Jacobsena a Zhanga stejně jako předchozí studie potvrzují, že se zde skutečně projevuje sezónnost, kterou je možné při obchodování využít.

Proto se loučím následujícím citátem: „Mluvíme-li o obchodních strategiích s různými obchodními horizonty, britský příklad nám ukazuje, že dlouhodobí investoři budou mít vysokou pravděpodobnost, že trh porazí. Například pokud jde o investiční horizont pěti let, existuje šance asi 80 %, že strategie Halloween indikátoru zapůsobí a vyjde. Pravděpodobnost se zvyšuje na 90 %, prodlouží-li se období na 10 let.“ A komu by se taková šance nelíbila?

 

Newsletter