Historická lekce od nakousnutého jablka

Zdroj: Depositphotos

Zrovna jsem dočetl zajímavou knihu The Big Money od Fredericka Kobricka. Zmiňuje tam investiční lekci, kterou si odnesl z akcií Apple. Píše tam mimo jiné toto:

„Apple nikdy nedosáhl velikosti… I když Apple neustále vytvářel, vyvíjel a prodával nejlepší technologie a nejlepší produkty v oboru, nemohl se stát velkou společností a velkou akcií, protože jeho vedení nikdy nezformulovalo velký obchodní plán. Společnost Apple měla i nadále problémy, které si vyžádaly další výměny generálních ředitelů, a to až do nedávné doby, kdy se vrátil Steve Jobs.“

Pokud se vám tento úryvek zdá divný nebo nepochopitelný, je potřeba dodat, že kniha vyšla v roce 2006. Frederick Kobrick není ani hloupý, ani slepý. Je to jedna z velmi úspěšných investičních legend. Jeho názor v podstatě říká to, co si většina investorů v roce 2006 myslela. I když v té době Apple měl na trhu své první inovativní produkty a do uvedení prvního iphonu zbývaly jen měsíce, nikdo neměl nejmenší ponětí o tom, jak diametrálně odlišná od minulosti bude budoucnost Apple. Apple do té doby byla firma se spíše podprůměrnými hospodářskými výsledky, s nevalným managementem a občas balancující na pokraji existence. Ještě v roce 2007 vyšel ve Forbes článek „Can Anyone Catch the Cell Phone King?“. Tím králem byla myšlena Nokia a přitom dnes víme, že Nokia už to tenkrát měla spočítané.

Investiční lekce, kterou si z toho beru já, je jiná, než kterou popisuje v knize Koberick. Můj závěr je takový, že pokud se někdo domnívá, že žijeme v době zrychlujícího se technologického pokroku (já si to nemyslím, ale o tom až někdy příště), potom je asi dobré očekávat, že životní cyklus technologických firem se zkracuje. Zatím to vždy bývalo tak, že čas od času přišla nová generace technologických firem a ta smetla předchozí generaci technologických lídrů. A pak znovu a znovu. Pokud tyto výměny budou probíhat díky zrychlujícímu se technologickému pokroku čím dál tím častěji, potom je to argument pro mnohem nižší ocenění technologických firem, než jaké se jim historicky dostává.

Druhá lekce, kterou si z toho pro sebe beru, je ta, že je extrémně těžké rozpoznat, kdy přijde nová generace technologických firem a které z nich budou novými lídry. Historie velmi přesvědčivě ukazuje i řadu příkladů, kdy to absolutně netušili ani zakladatelé těchto firem. Je všeobecně známá věc, že Page a Brin se pár let po založení Google pokoušeli celý ho prodat za milión dolarů. Z obchodu nakonec sešlo, protože se to kupujícímu zdálo moc peněz. Evidentně ani samotní zakladatelé Google neměli nejmenší tušení, jakou hodnotu může někdy jejich firma mít. Pěkné memento.

Investujte opatrně!

 

Zdroj: Daniel Gladiš, Frederick Kobrick, Apple, Forbes

Disclaimer: Tento článek má pouze informativní charakter a neslouží jako investiční doporučení dle zákona č. 256/2004 Sb. o podnikání na kapitálovém trhu. Při zpracování tohoto článku autor vycházel z veřejně dostupných zdrojů. Za případné chyby v textu nebo v datech nenesou společnosti Roklen Holding a.s. ani Roklen360 a.s. zodpovědnost.

Newsletter