Tuzemští spotřebitelé mají neoptimističtější náladu, co se stavu ekonomiky týče, od roku 1998, od kdy se jejich sentiment sleduje. To se pochopitelně zrcadlí i v číslech ke spotřebitelských tržbám, které si udržují solidní úroveň.
Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy klesly v listopadu reálně meziměsíčně o 0,4 procenta. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní zvýšily o 5,6 procenta, bez očištění o 6,8 procenta.
Maloobchodní tržby v listopadu zrychlily růst na 6,8 %
Značný optimismus spotřebitelů zapříčiňuje poměrně vzácná kombinace faktorů, která se ovšem dříve či později stane minulostí. Jde o kombinaci levných a dále zlevňujících pohonných hmot, v podstatě nulové inflace a zrychlujícího růstu mezd, jenž má navíc ještě nabrat na obrátkách.
Ekonomika jako celek se navíc „nadechuje“ po letech poznamenaných krizí a recesí. Tato výjimečně příznivá souhra faktorů, které spotřebě nahrávají, má tak silný efekt, že náladu zatím spotřebitelům nekazí – a ani jejich reálné výdaje nesnižuje – žádná z možných hrozeb, ať už jde o návrat deflace do eurozóny, „tvrdé přistání“ v Číně či eskalaci geopolitických tenzí a související imigrantskou krizi.