Hollywood se cenzury nebojí, nahání investory v Číně

Hollywoodská studia se snaží získat čínské investory a tím i přístup k nejlidnatějšímu státu. Zatím ovšem berou na lehkou váhu fakt, že se jejich noví partneři s největší pravděpodobností budou další generaci filmů a televizních pořadů snažit cenzurovat.

Nejaktuálnějším potvrzením rostoucího zájmu je například společnost Dalian Wanda Group se sídlem v Pekingu, která je momentálně v jednání ohledně získání podílu v tvůrci filmů The Hunger Games, společnosti Lions Gate Entertainment. Předseda Wanda Group, Wanga Jianlina však potvrdil, že zábavní společnost Lions Gate je ochotna prodat pouze minoritní podíl. Bude tedy záležet na tom, jak dopadne vyjednávání těchto dvou bezesporu úspěšných firem. Dohoda s Wanda Group by pravděpodobně přinesla vyplacení investorů Lions Gate, včetně předsedy Marka Racheskyho, který je v současné době majitelem 37 procent akcií. Akcie společnosti si od počátku roku 2012 vedly dobře a zaznamenaly více než čtyřnásobný nárůst.

Ani předseda společnosti Alibaba, Jack Ma, nezahálí a v říjnu se údajně poohlížel v Hollywoodu po adeptech na spojenectví. Další asijská firma, tentokrát se sídlem v Šanghaji – Fosun International, která tvoří filmy i pro Sony Corp., potvrdila nedávno své spojenectví a investici do Studia 8. Výkonným ředitelem Studia 8 je bývalý šéf Warner Bros Jeff Robinov, který společně s ředitelkou Fosun Group získal na americko-čínském filmovém summitu cenu za „filmové partnerství tohoto roku.“

Hollywood se snaží získat čínské investory i přesto, že země je známa svou cenzurou filmů a televizních pořadů. Studia od Walta Disneyho až po Goldwyn-Mayer tak mění dějové linie, pozměňují národní totožnosti a odstraňují sexuální scény, jen aby uspokojily vládní dohled. Hollywood dokonce spolupracoval s čínskými státními společnostmi na filmech jako je Kung Fu Panda 3 od DreamWorks Animation SKG. Situaci okomentoval hostující profesor University of California Tom Nuan, který uvedl, že „každé mainstreamové studio si dává velký pozor, aby nikoho na čínském trhu neurazilo, protože ten se stává velmi důležitým zdrojem příjmů.“

Růst čínské značky

V loňském roce Wanda Group oznámila výstavbu největšího filmového studia na světě ve východním přístavu Čching-tao. Studio by mělo být součástí komplexu v hodnotě 8 miliard dolarů, který bude zahrnovat 20 studií, jachtařský klub, kino, hotely a muzeum voskových figurín. Tento projekt pomůže podle státní agentury Xinhua News společnosti vybudovat čínskou kulturní značku.

Rozšíření zábavního průmyslu díky společnostem jako Wanda je v souladu se snahou prezidenta Xi Jinpinga, který tlačí na zvýšení čínské „měkké síly“ rozšířením domácího obsahu a čínského jazyka. Podle prezidenta společnosti Pacific Bridge Pictures, Xi Jinping skutečně předložil novou vizi pro Čínu ve světě.

Vládní cenzura

Čína, jakožto druhý největší filmový trh po USA, patří podle Motion Pictures Association of America také mezi nejrychleji rostoucí. Vytváří tak pro hollywoodská studia významnou příležitost pro expanzi. Podle údajů Motion Picture Association of America, vzrostla čínská návštěvnost v minulém roce až o 27 procent a to na 3,6 miliardy dolarů, zatímco prodej vstupenek v USA vzrostl pouze o 1 procento na 10,9 miliardy dolarů. Společně s očekávaným růstem zábavního průmyslu dle „pětiletky“, čínská vláda údajně také pracuje na zlepšování ochrany autorských práv. Generální tajemník Xi Jinping dohlíží přísněji na největší světové internetové publikum a vyzval umělce k tvorbě především morálních děl, místo přikládání důrazu na obchodní hodnotu. Doma proto Wanda pracuje pod přísnou cenzurou a má tedy určeno, jaké filmy může produkovat a ukazovat ve svých kinech.

Místní vkus

Aby se zavděčili čínským cenzorům a někdy i uspokojili místní chutě publika, provádějí studia určité změny. Disney dokonce nabídl samostatnou verzi Iron Mana 3, s čínskými herci a bonusovými záběry. A tento krok se studiu vyplatil, protože prodeje se na čínském trhu vyšplhaly až na 121,2 milionu dolarů. Další úprava se podle Los Angeles Times týkala v roce 2012 filmu Red Dawn, kdy MGM údajně zaměnilo nepřátelskou armádu z čínské na severokorejskou. Jedním z poupraveným filmů pro asijský trh byl v roce 2012 i Atlas mraků od Warner Bros. Film byl sestříhán a podle Reporter Hollywood bylo vynecháno až 40 minut, především kvůli sexuálním scénám.

Zábavní parky

Disney na příští rok plánuje otevření zábavního parku v Šanghaji, zatímco Universal Studios ze skupiny Comcast Corp. podle svého vyjádření 14. října investuje až 20 miliard jüanů do výstavby parku v Pekingu. I to je potvrzením zájmu amerických studií o asijský trh.

Mezinárodní návštěvnost je nyní dvakrát tak velká jako v USA a Kanadě a tento nárůst zájmu povzbudil studia, aby se zaměřovala na co nejširší publikum. To jim může ušetřit mnoho starostí s následnou cenzurou. Příkladem mohou být filmy o superhrdinech. Tyto filmy se podle profesora na UCLA univerzitě a producenta filmu Crash, Toma Nunana, snáze přizpůsobují čínskému vkusu „pokud jde o filmy o superhrdinech, není opravdu tak těžké se zavděčit.“ 

Newsletter