Hypotéky s nízkými úrokovými sazbami a nemovitost považovaná za bezpečný tip investice. Nejen to jsou faktory, které posílily poptávku na realitním trhu a tlačily v posledním roce ceny nemovitostí ještě výš. Jak je to v případě developerských projektů? Jak pandemie proměnila situaci developerů, jejich potřeby a možnosti financování? Nejen o tom byl rozhovor se zakladateli NIDO Investment a.s. Lukášem Tvrdým a Petrem Susíkem – dlouholetými kamarády, kteří si v roce 2016 založili investiční skupinu specializující se na investice do developerských projektů.
Vaše investiční skupina NIDO Investment a. s. se specializuje především na rezidenční development, aktuálně připravujete rezidenční projekt v pražské Hostivaři. Jak vnímáte současnou situaci na realitním trhu?
Lukáš: Co se aktuálního stavu trhu týká, potíž vnímáme v tom, že lidé jsou ochotni koupit leccos. My si ale zakládáme na špičkové kvalitě, ovšem neprodáváme pak dráž než ti, kteří jsou kvalitativně níž. Dám příklad. Je firma, která postaví dům srovnatelné kategorie s naším, třeba i hned v sousedství. Ale ošidí kvalitu, všechny materiály jsou z výprodeje, dům má malá okna a není ani hezký. A řekne: oni prodávají za dvanáct milionů, já ho prodám za jedenáct a půl. A kupce si najde – vždy, každý dům. A právě to je důvod, proč ceny pozemků i staveb u nás tak neuvěřitelně rostou. Ono se to totiž rozkřikne a další soused, který bude prodávat pozemek, už cenu jaksepatří nastřelí. Je to řetězová reakce.
Na jakých developerských projektech nyní pracujete a jak se vám daří?
Petr: Jedním z našich projektů je zmiňovaná moderní Villa Organic v pražské Hostivaři nabízející čtrnáct bytů, dále chystáme rodinné domy severně od Prahy, v Lobkovicích u Neratovic, Líbeznicích a Předboji. Jenom ve zmíněných Lobkovicích u Neratovic postavíme ve dvou etapách devatednáct domů v celkové hodnotě přes 120 milionů korun.
Lukáš: Specializujeme se také na výstavbu nízkoenergetických domů jak zděných, tak dřevěných prostřednictvím naší firmy NIDO WOOD s.r.o. Největší objem však představují rezidenční projekty, těch jsme za pět let naší existence zrealizovali v objemu zhruba 400 milionů korun. Nyní pracujeme na dalších čtyřech projektech v hodnotě asi 360 milionů korun a další pozemky máme v zásobě.
Ředitel Komerční banky Jan Juchelka v jednom z nedávných rozhovorů řekl, že Češi našli svůj Wall Street v cihle českého domu nebo ve stavbě nového domu. Narážel tak na hypoteční investiční boom, který pandemie ještě zesílila. Jak je to v tomto ohledu s poptávkou po nízkoenergetických domech a všeobecně po developerských projektech, které zaštiťuje vaše skupina?
Lukáš: Je to tak. Podle mě to na svědomí nemá covid ani hypoteční boom. Platí to už notnou řadu let. Nemovitosti totiž jsou tou absolutně nejrozšířenější investicí běžných rodin. Lidé nekupují akcie, neinvestují do startupů a podobně. Běžná česká rodina – lhostejno, z které vrstvy či třídy, chcete-li – si pořizuje nemovitosti. Na bydlení, k rekreaci, podnikání, pronájmu, jako dlouhodobou investici nebo třeba pouze ke spekulování. Hypoteční boom nemá na svědomí pandemie, nýbrž to, že na vrchol se dostávají silné ročníky, nebo i to, že čím dál méně existuje dříve běžný model bydlení rodičů a dětí pod jednou střechou, případně ve vícegeneračních domech. Je to touha lidí po novém, větším, lepším.
Petr: Další věc je, že od roku 2020 už nic jiného než nízkoenergetické domy postavit nelze – můžeme to tedy pro další roky nazývat standardem. A v neposlední řadě poptávka převyšuje nabídku. Ovšem nejen v kvantitativním smyslu: poptávka po kvalitě převyšuje nabídku toho, co je na trhu k mání, ať už se to jako kvalitní pouze prezentuje, nebo je to kvalitně skutečně postavené.
Vstupujete poprvé za své čtyřleté působení na pražský trh, což je kapitálově náročné. Jakým způsobem řešíte financování vašich aktivit na tomto trhu?
Petr: Financování je pro nás jedním ze zásadních témat, které nám paradoxně někdy zabírá i více času než samotná práce na projektech. To je samozřejmě nadsázka, ovšem v pozici menšího developera, alespoň z naší zkušenosti, to není úplně procházka růžovým sadem. Banky v poslední době utahují kohoutky a razantně zpřísňují pravidla a my nemůžeme spoléhat pouze na tento typ financování.
Lukáš: Vydali jsme se proto cestou kombinace úvěrů a dluhopisů, spolupracujeme s řadou dlouhodobých partnerů, kteří své peníze s důvěrou vkládají do našich projektů. Nebráníme se ale ani jiným formám financování a spolupráce s investory či fondy, které neustále hledáme. Máme celou řadu zajímavých obchodních příležitostí a dobrých nápadů, které, jak věříme, k nám investory přilákají.
Jak proměnila potřeby financování malých a středních podniků, jako je NIDO, pandemie?
Lukáš: Situace se spíše zhoršila. A to v obou rovinách, v bankovním i dluhopisovém financování. Jak říkal Petr, banky – a je to asi z jejich pohledu logické – výrazně zpřísnily podmínky pro poskytování úvěrů. Bohužel až do stavu, kdy skoro abychom měli prodané nemovitosti ještě před tím, než vůbec začneme výstavbu připravovat. Je nám jasné, že se musejí chránit, že mají obavy, ale jde to až do extrémů, kdy se v průběhu jednání zásadně mění nabízené podmínky.
Petr: Proto, jak už jsme zmínili, v NIDO sázíme na kombinaci bankovního a dluhopisového financování. Pandemie, respektive problémy některých více viditelných podnikatelů a investičních fondů vrhly na dluhopisy negativní světlo. My naštěstí máme desítky investorů, kteří nám důvěřují a kteří s námi nadále spolupracují.
Jak se naopak změnily možnosti financování vzhledem k pandemii a současné krizi?
Lukáš: Nás dodnes nepřestává překvapovat hlad po nemovitostech. Vynechme investory, kteří kupují nemovitosti spekulativně. My se ale zaměřujeme především na prodej bytů a domů koncovým zákazníkům, typicky jde o rodiny. Kupní síla je tu opravdu veliká. Přesto si víc a víc uvědomujeme, že jak ceny rostou a porostou, lidé začnou narážet na své finanční mantinely, na to, kam je banky pustí. Už dnes banky říkají, že zhruba třetina Čechů pro ně není financovatelných.
Od roku 2016, kdy jste začali rozvíjet myšlenku společné investiční skupiny, působíte v oblasti realit a v gastru, konkrétně uzenářství. Máte do budoucna v plánu proniknout i do jiných oblastí? Kde vidíte v současné době podnikatelské příležitosti?
Petr: Stěžejním pro nás vždy budou reality. K uzenářství – dnes sdruženým pod uzenarstvi.cz – jsme se dostali spíš náhodou, dá se říct. Před vznikem NIDO jsem se mimo financování firem věnoval také restrukturalizaci firem a právě v roce 2016 přišla možnost vstoupit a vzkřísit dvě tradiční firmy vyrábějící uzeniny a lahůdky. A upřímně, nadchlo nás to.
Lukáš: Jedná se o uzenářství v Bylanech a výrobnu lahůdek v Seči. Ač máme oba provozy pod sebou, dodnes v nich působí většina původních zaměstnanců, v případě Bylanský uzenin i původní majitelé. V Seči to bylo trochu jinak, předchozí majitelé odešli do důchodu a my jsme se rozhodli navázat na jejich tradici – se stejnými zaměstnanci i recepturami.
Petr: Nedávno jsme otevřeli ještě prodejnu v Klíčanech, která si hned po startu získala pravidelné zákazníky. Koncem května jsme pak otevřeli první prodejnu v Praze, na Jižním Městě. Jsme rádi, že se nám daří i v tomto oboru. Loni se jenom samotné uzenářství s lahůdkářstvím vyšplhalo na tržby přesahující třicet milionů korun. Přispívá tomu i partnerství s maloobchodním řetězcem COOP, do jehož provozoven v Pardubickém kraji a na Vysočině tyto výrobky dodáváme.
Lukáš: Jsme ale stále na začátku. Před pár týdny jsme otevřeli zmiňovanou prodejnu v Praze, v OC Signál na Jižním Městě, druhá prodejna pak bude v nákupním centru Šestka. Vstup do jiných oborů ovšem v tuto chvíli neplánujeme, chceme se soustředit na oblasti, v nichž už působíme, a tam se rozvíjet, zlepšovat a růst. To platí především pro naše developerské rezidenční projekty.
Lukáš Tvrdý
Lukáš Tvrdý je zapálený nadšenec do stavebnictví, domů, pozemků a všeho, co s tím souvisí. Svou první investiční nemovitost prodal, když mu bylo 21 let, a svět investic a developmentu od té doby neopustil. Lukáš vymýšlí developerské projekty a je stavitelským motorem skupiny NIDO. S Petrem Susíkem se dělí o vedení firem po stránce obchodní, developerské, investiční a ekonomické. Delší čas působil v zahraničí, stavěl domy například v Dominikánské republice. Žije v Předboji, je ženatý a má tři děti. Volný čas rád tráví s rodinou, provozováním vodních sportů, jako je kiting nebo plachtění, či thajským boxem.
Petr Susík
Petr Susík je administrativním mozkem skupiny NIDO a společně s Lukášem Tvrdým se stará o veškerou agendu: jednání s úřady či právníky nebo o smluvní i jinou dokumentaci. Už na střední škole se zajímal o výpočetní a informační techniku, přivydělával si tvorbou webových stránek nebo internetových reklam. Na vysoké škole se k těmto zájmům přidaly i finance a investice do nemovitostí a Petr už během studií realizoval své první menší investice. Po ukončení školy vystudovaný obor víceméně opustil, nadále však hledal cesty, jak informatiku propojit s obchodováním. Postupně se začal orientovat na investování do společností a nemovitostí. Po spojení se svým společníkem začal pronikat i do stavebnictví a developmentu. Žije v Líbeznicích, je ženatý a má tři děti. Ve volném čase se vedle rodiny věnuje horské cyklistice a rybaření. Dosáhl vyššího stupně v sebeobranném systému Wing Tsun, a pokud mu zbyde čas, rád se projede na motorce.