S chybně fungujícím spotřebičem se asi setkalo mnoho z nás. Když například pračka odmítne prát a začne zobrazovat nějaký záhadný symbol, nezbývá než otevřít manuál a hledat v něm řešení. Někdo může zkusit vyhledávání na internetu. Často však taková situace skončí telefonátem do opravny, protože uživatel nedohledá použitelnou radu.
Ale co kdyby šlo tento otravný proces nějak obejít? Přesně taková myšlenka napadla Jaroslava Škrabálka z brněnského startupu Hey Wox, který musel řešit podobnou situaci (viz rozhovor). Firmy používají pro svoje fungování software, ale domácnostem se takový pokrok vyhýbá. Co kdyby ale mohly mít všechny nezbytné dokumenty na jednom místě a v případě problémů se jen zeptat přirozeným jazykem na řešení?
Škrabálkův tým proto finišuje s dokončením aplikace WOX, která bude pomáhat domácnostem s takovými občasnými nepříjemnostmi. Ambice Hey Wox jdou ale dále. Vývoj domácích spotřebičů jde stále kupředu a nové dokážou významně ušetřit na energiích. Uživatelé aplikace WOX budou proto mít k dispozici taky poradenství, díky kterému se dozví, jestli by jim nový typ poskytl úsporu. Přineslo by to výhody i pro ekonomiku. Domácnosti se podle Škrabálka podílí na zhruba 30 procentech celkové energetické spotřeby. Kdyby díky efektivnějším zařízením snížily spotřebu o několik procent, objem ušetřené energie by významně vzrostl.
Hey Wox bude nabízet taky tržiště, kde budou spotřebitelé prodávat svoje starší přístroje. Škrabálek totiž fandí konceptu cirkulární ekonomiky, která si klade za cíl snížit zátěž pro životní prostředí. Taky přihlásil svůj projekt do programu Evropské unie na podporu cirkulární ekonomiky Up2Circ, aby si ověřil jeho životaschopnost. Hey Wox nadchl hodnotící komisi a získal díky tomu grant 50 tisíc eur. Na co tento startup použije získané peníze? Jak vlastně bude fungovat aplikace WOX v domácnostech? Jak probíhal program Up2Circ? Přečtěte si rozhovor s Jaroslavem Škrabálkem.

Co je váš „Home Intelligence Assistant“? Jaké jsou jeho výhody pro uživatele?
Tento asistent shromažďuje v digitální podobě všechny dokumenty k vašim spotřebičům jako faktury, manuály, účtenky a další. Už je nemusíte hledat založené v šanonech nebo zásuvkách, případně ztrácet čas vyhledáváním na internetu, když se něco stane. Home Intelligence Assistant bude k dispozici ve formě aplikace WOX, která bude fungovat jako takový centrální bod správy domácnosti.
Inspirovali jsme se konceptem Průmysl 4.0, který ale nemá žádný ekvivalent pro domácnosti. Sice v nich žijeme, ale spoustu věcí zařizujeme složitě. Chceme proto posunout domácnosti z analogové do digitální doby a zároveň tak pomoct životnímu prostředí.
Co všechno může Home Intelligence Assistant zahrnovat?
Usilujeme o vytvoření takzvaného digitálního dvojčete, tedy digitálního profilu domácnosti. Přeneseme všechny informace z různých dokumentů do aplikace WOX. Není to však jen nějaké úložiště, pro takový účel můžete použít Dropbox nebo Evernote. Naše kouzlo spočívá v tom, že dokážeme vytěžit nahrané dokumenty a získat z nich důležité informace. Ale nejen to, dokážeme stáhnout další relevantní informace z internetu.
Jednoduchý příklad – zjistíme z faktury, jak dlouho máte přístroj koupený, nebo jestli je ještě v záruce. Stáhneme k němu manuál nebo energetický štítek a díky tomu vám dokážeme říct, jestli je toto zařízení stále energeticky efektivní, nebo naopak, jestli se ho vyplatí vyměnit za úspornější.
S WOXem můžete komunikovat přirozeným jazykem, protože využíváme velké jazykové modely, stejně jako třeba ChatGPT. Kombinujeme v tomto případě různé pokročilé nástroje strojového učení a umělé inteligence, především autonomních agentů, které jsme si sami vyvinuli nebo upravili pro naše potřeby.
Co je a jak funguje digitální dvojče domácnosti?
Jde o digitální přehled vybavení v domácnosti, který mají k dispozici všichni její členové. Může se například stát, že se rozbije pračka. Manžel pak nemusí volat své ženě, která je třeba na pobytu v lázních, aby zjistil, kde se nachází faktura nebo manuál. Může vše vyřešit sám.
Naše účast v programu Up2Circ se zaměřuje na energetickou efektivitu. Do budoucna proto plánujeme simulaci případné energetické úspory, kdyby se například nahradila stará lednička za novou. I zde bude naše digitální dvojče fungovat jako jeho protějšek v průmyslu – jako simulace optimálního nastavení.

Co vás inspirovalo k vytvoření Home Intelligence Assistant?
Vedla mě k tomu osobní zkušenost, kdy mi při vaření začala blikat indukční deska. Problém je, že se zobrazí jen nějaký kód, jehož význam si pak musíte najít v manuálu. Zkusil jsem proto na internetu hledat „9012 Siemens“, ale nalezené výsledky mi moc nepomohly, protože Siemens má hodně typů indukčních desek. Musel jsem si proto v emailu najít pět let starou fakturu, podle které jsem pak dohledal konkrétní typ indukční desky a pak v manuálu našel, co daná chybová hláška znamená. Toto řešení mi ale nepřišlo jako dobré a chtěl jsem najít nějaké vhodnější, nejlépe digitální, bez nutnosti zásahů uživatele.
Měli jsme už z dřívějších projektů zkušenosti s digitálními řešeními, například jsme monitorovali servisní techniky společnosti E.ON v terénu. Chtěli jsme je proto využít i pro domácnosti.
Vaši zákazníci budou mít k dispozici aplikaci WOX. Co všechno v ní můžou sledovat?
Rozšiřujeme aplikaci postupně, protože na ní pracujeme v malém týmu. Vytvořili jsme dokumentové úložiště, které umíme informačně vytěžit. Díky zapojení jazykových modelů jde o snadnou záležitost. V současnosti napojujeme tato úložiště na tržiště spotřebičů z druhé ruky. Když totiž naše aplikace doporučí výměnu nějakého přístroje, chceme uživatelům rovnou nabídnout možnost ho prodat. Nechceme jen polovičatá řešení, kvůli kterým jen vyrobíme další odpad.
Jaké kroky čekají domácnosti, které se rozhodnou využívat aplikaci WOX?
Snažíme se vymýšlet nejjednodušší způsoby vytvoření digitálního dvojčete. Málokdo má totiž čas a vůli pracně digitalizovat svou zásuvku s dokumenty. Vytvořili jsme postup, kdy uživatel nahraje do digitálního úložiště fakturu, účtenku nebo objednávkový email a my z něj získáme nezbytné informace. Primárně jde o značku a model spotřebiče, protože podle něj pak dohledáváme všechny informace. Z nich dokážeme získat informace, kde to bylo koupeno, za jakou cenu a jestli je stále v záruce.
Uživatelé můžou taky udělat vše manuálně, i když to je časově náročnější varianta. Zvažujeme proto i další způsoby, jak jim udělat tento proces co nejjednodušší. Spotřebiče budou obsahovat prvky chytré domácnosti, díky kterým je naše aplikace zaznamená a stáhne související dokumenty.
Uživatelům v mnoha případech odpadne nutnost volat do servisu. Zjistili jsme, že až 35 % dotazů na servis je zbytečných, protože si lidé sami dokážou velmi jednoduše vyřešit závadu, často však neví jak. Servisy dělají toto poradenství, protože je za něj platí výrobci spotřebičů, ale i proto, že to je jejich vizitka. V některých případech je však pro ně jednodušší poradit uživateli takto na dálku než pak u sebe zbytečně řešit opravu.
I díky tomuto postupu ušetří naši uživatelé peníze, protože si vyřeší daný problém sami. WOX jim poskytne cílenou radu pro jejich konkrétní situaci, nejen nějakou generickou neužitečnou informaci z Googlu.

WOX funguje zatím v beta verzi. Kdy předpokládáte plné spuštění aplikace?
Díky naší účasti v programu Up2Circ máme kapacity na dokončení aplikace, která doteď fungovala v demo verzi. Ve druhém kvartálu 2025, pravděpodobně v dubnu, plánujeme spuštění plné verze. Zatím máme předsmluvněné zhruba 100 domácností, se kterými zahájíme tuto první vlnu. Plánujeme v ní odladit chybky, které se tam můžou během vývoje dostat. Potom už bude aplikace veřejně dostupná pro kohokoli, což bude zhruba na přelomu druhého a třetího kvartálu 2025.
Máte nějakou predikci nebo plán, kolik budete mít uživatelů během jednoho roku?
Náš interní cíl je 1500 domácností. Jde o realistický odhad vzhledem k našim omezeným možnostem. Určitě neplánujeme dávat statisíce měsíčně do různých marketingových kanálů, v první fázi chceme mít osobní kontakt se zapojenými domácnostmi, protože díky němu dostaneme zpětnou vazbu. Získáme tím užitečné informace o způsobu používání aplikace, návrhy na její možná zlepšení nebo vyřazení méně potřebných prvků z ní.
Z čeho má Hey Wox příjmy? Jaká je cena pro vaší aplikace pro uživatele?
Máme B2B a B2C model. Ve druhém případě záleží na počtu záznamů, které chce mít daný uživatel. Do tří by měla být aplikace zdarma, pokud bude chtít neomezený počet záznamů, zaplatí 100 korun měsíčně. Přece jen, provoz nás něco stojí. Nechceme být dalším startupem, který jen nahání zákazníky, ale jinak je permanentně ve ztrátě. Byli bychom proto rádi, kdyby uživatelé vnímali naši hodnotu pro ně, že jim šetříme čas a peníze.
Hlavní část příjmů nám nicméně bude generovat B2B, tedy tržiště. Počítáme s provizí z každého prodeje, který proběhne na této platformě. Nebudeme se však soustředit jen na prodej spotřebičů, chceme v budoucnu přidat taky služby.
Plánujeme taky přidat službu pro malé a střední firmy s názvem WOX Office. Budeme cílit na ordinace, malé kanceláře, školky, kadeřnictví, masážní salóny a další menší společnosti, které mají nějaké vybavení a potřebují ho evidovat a spravovat. Určitě se ale v tomto segmentu nebudeme orientovat na velké firmy, které mají pro tento účel specializovaný software.
Proč jste se přihlásili do programu Evropské unie Up2Circ?
Prvotní impuls přišel přes inovační agenturu JIC, díky které jsme se dozvěděli o jeho existenci. Tato myšlenka mi přišla zajímavá, EU se totiž snaží podporovat udržitelnost. Navíc, náš nápad na pomoc domácnostem se správou zařízení se začal realizovat během energetické krize v roce 2022. Jakákoli rada, jak ušetřit na energiích díky novým efektivnějším spotřebičům, se tedy hodila. Udržitelnost a energetické úspory spolu úzce souvisí. Přihlášení do Up2Circ jsme proto brali jako přirozenou volbu.
Nebudu zastírat, že pro nás hrálo důležitou roli taky financování spojené s programem Up2Circ. EU nám poskytla 50 tisíc eur, které nám pomůžou s rozvojem firmy. Doteď jsme ji financovali z vlastních zdrojů, někteří naši spolupracovníci musí mít další aktivity, aby se uživili.
Jak program probíhá?
Po podání přihlášky jsme měli povinnost se zúčastnit akademie cirkulární ekonomiky. Nešlo o nic složitého, čekalo nás projít si videokurzem, zakončený dotazníkem. Náš projekt potom hodnotila komise, která mu dala nejvyšší možné ocenění.
Po podepsání smlouvy s Up2Circ nám pak přišly peníze. První půlka přijde předem, druhá pak po dokončení projektu. Pro nás to znamená, že do letošního září musíme splnit úkoly specifikované v našem projektu.
Co vám účast v programu přinesla?
Hlavně potvrzení, že jdeme správným směrem. Skutečně vidíme jako důležité se zaměřit na domácnosti, pomoct jim s udržitelností a zároveň jim tím ušetřit peníze a starosti. Peníze z programu nám pomohly urychlit naši práci a díky nim spustíme naši aplikaci dřív. Nehledě na to, že jsme se dostali k mnoha zajímavým kontaktům.
Díky naší účasti v tomto programu jsme se dostali k know-how, které bychom si jinak složitě dohledávali. Hodně nám pomohla například s procesem životního cyklu spotřebiče na našem tržišti. Zahrnuli jsme do něj historii daného zařízení, tzv. digitální produktový passport, od jeho koupě až po například jeho servisních úkonů, aby bylo transparentní pro kupující a omezily se různé podvody, které jsou dnes tak časté.
Brněnská společnost Hey Wox vytvořila inteligentního asistenta pro správu domácnosti. Její aplikace WOX poskytuje komplexní přehled o chodu domácnosti, sleduje celkové energetické zatížení domácími spotřebiči a stav smluvních závazků v reálném čase. Systém využívá pokročilé analytické nástroje k tomu, aby pomáhal domácnostem snižovat provozní náklady. Uživatelé mohou díky aplikaci lépe porozumět svým výdajům a dělat informovaná rozhodnutí vedoucí k úsporám. Hey Wox plánuje díky podpoře z programu Up2Circ rozšířit aplikaci o prvky zaměřené na udržitelnost a integrovat digitální tržiště pro domácí spotřebiče, které podpoří cirkulární ekonomiku.