Měsíce strávili prací na aplikaci, o kterou nakonec neměli uživatelé zájem. Mladí startupisté – Adam Kalina, Jaroslav Švardala a Martin Cvešpr – se však nenechali neúspěchem odradit. Upravili fungování své aplikace MarketPal a teď, v září 2025, s ní chtějí oslovit retailové investory, kteří se topí v záplavě dat. MarketPal jim ušetří hodiny času filtrováním zpráv a dat relevantních pro jejich portfolio.
MarketPal je pro Adama Kalinu byznysové uchopení oblasti, která je mu velmi blízká – osobní finance a investování. Během studia na liberecké střední škole strávil rok studiem tohoto oboru ve Spojených státech. Díky němu se seznámil s aktivním přístupem Američanů k osobním financím. Jakou roli pro něj měla účast v libereckém inkubátoru Lipo.ink? Co pro tým znamenal vynucený pivot ve vývoji aplikace MarketPal? Přečtěte si rozhovor s Adamem Kalinou.

Kdy jste si poprvé řekl, že to není jen školní projekt, ale skutečný byznys? Jak jste to poznal?
Rozdělil bych to na dvě fáze. V té první jsem se rozhodl, že zkusím udělat z MarketPal veřejně dostupnou aplikaci. Stalo se tak poté, co se moje data o investování v Excelu stala tak komplexní, až mě napadla aplikace pro jejich správu. Druhá fáze nastala po mém návratu z USA na podzim 2023. Tehdy jsem měl velkou touhu založit firmu. Měl jsem nějaké nápady, například doučování angličtiny, ale nakonec jsem do nich nešel. Místo toho jsem se vrátil ke svému nápadu s aplikací.
Startupy často dělají pivot. Vy jste to zažil – co vás k němu přimělo a jak těžké bylo změnit původní koncept?
Začali jsme vyvíjet aplikaci, která se trochu lišila od současné verze. Ta původní se zaměřovala na fundamentální analýzu akcií, ale neměli jsme na ni dobré reakce. Potenciální uživatelé nesdíleli naše nadšení.
Proto přišel moment, kdy jsme museli trošku změnit směr. Nechtěli jsme vzdát náš projekt, a proto jsme se zaměřili na zpětnou vazbu uživatelů. Díky ní jsme zjistili skutečnou bolest investorů. Když totiž mají v portfoliu mnoho akcií, jejich sledování jim snadno zabere několik hodin denně. Potvrdili jsme si tento problém také monitoringem internetových fór, včetně zahraničních. Proto jsme se ve vývoji aplikace vydali tímto novým směrem.
Pro nás to na jaře loňského roku znamenalo doslova zahodit stávající aplikaci a začít vyvíjet novou. Bylo to trochu psychicky náročné, protože jsme strávili několik měsíců zbytečnou prací. Ale bráno zpětně, byla to naše chyba. Pustili jsme se do vývoje něčeho, co jsme neměli zvalidované předem. Měli jsme zvolit jinou cestu, ale to jsme s našimi zkušenostmi netušili.
Váš tým je složený z lidí z různých regionů a funguje remote. Co je nejtěžší na budování důvěry a efektivity na dálku?
Je potřeba hlavně ta důvěra. Mám štěstí, že jsem své současné kolegy poznal už během spolupráce ve startupu Tanganica. Bylo pro mě důležité, když jsem sháněl lidi, kteří do toho půjdou, abych je nejlíp znal. Proto jsem si je vybral za společníky ve firmě.
Kluci do toho šli, za což jsem moc rád. Snažíme se být efektivní, často si volat, když spolupracujeme takto na dálku. Děláme si zápisy z pravidelných schůzek, abychom nezapomínali. Na dalších online schůzkách pak kontrolujeme, jak postupujeme dle těchto zápisů. Teď, v září 2025, máme intenzivní každodenní komunikaci, protože dokončujeme spoustu věcí, testujeme a podobně.
Kdy předpokládáte ostré spuštění vaší aplikace?
V první polovině září. Ještě dolaďujeme poslední věci. Už máme menší komunitu na Discordu a z ní vyjdou první uživatelé. Nechceme si totiž hned platit drahou reklamu, chceme si nejdřív aplikaci otestovat u lidí, které známe. V další fázi aplikaci poskytneme dalším komunitám. Na reklamu se spolehneme, až nám testovací uživatelé dají pozitivní zpětnou vazbu.
Máte zkušenost s prací pro „cizí“ startup Tanganica a svůj vlastní – MarketPal. V čem je podle vás největší rozdíl?
V Tanganice jsem získal naprostou většinu programovacích zkušeností. Kdysi jsem tam přišel na praxi a měl jen školní dovednosti. Díky Tanganice jsem získal spoustu zkušeností, které teď využívám pro MarketPal. Používám spoustu stejných nástrojů, včetně programovacího jazyka, protože jsem se s nimi naučil pracovat. Díky tomu je pro mě všechno rychlejší.
Jinak práce pro vlastní startup spočívá hlavně v zodpovědnosti. Nemám za sebou zkušeného kolegu, který by mě někam nasměroval. Když něco nezvládnu, tak se to prostě neudělá. Musím tedy najít nějaké řešení. Zároveň vás nikdo ve vlastním startupu nepoplácá po zádech, když odvedete nějakou práci. Dokud nejsou uživatelé, tak vlastně neexistuje zpětná vazba. Odměna přijde až se zákazníky, kdy můžete mít dobrý pocit z toho, že někdo využívá naši aplikaci.
Zmínil jste zákazníky. Máte nějaký plán jejich růstu? Kolik by jich mělo být třeba za rok a podobně?
Tento plán jsem dělal několik měsíců zpátky, když jsem se chystal na pitch deck. Zjistili jsme, že je v Česku zhruba 300 tisíc retailových investorů, na které míříme. Došli jsme k tomuto číslu ze statistik brokerů a bank. Jenže ono se stejně složitě určuje, kdo je aktivní investor a kdo naopak investuje konzervativně.
Naším cílem je dosáhnout v příštích třech letech pěti procent z tohoto trhu. Jde o cíl stanovený v našem pitch decku. Uvidíme po vydání, jaká bude reakce veřejnosti a kam budeme aplikaci dál směrovat.

Jakou roli hrál v rozvoji vašeho projektu liberecký inkubátor Lipo.ink?
Velkou, v podstatě i díky němu se z aplikace stal byznys. Poprvé jsem s ním přišel do kontaktu na školní exkurzi v hodině ekonomie. Příjemně mě překvapilo, že Lipo.ink zdarma nabízí poskytnutí zpětné vazby na podnikatelský nápad. Proto jsem této možnosti využil a setkal jsem se tam s tehdejším ředitelem Philippem Rodenem. Ten mě od začátku podporoval a dal mi mnoho rad, jak zvalidovat byznysovou myšlenku, jak získat první zákazníky a podobně.
Později jsme vstoupili do jejich akceleračního programu. Měli jsme v něm workshopy na různá témata, například o tom, jak prezentovat pitch deck, základy práva nebo jak identifikovat zákazníka. Dostali jsme také mentorku, skvělou koučku Lenku Pechrovou. Účast v programu nás přiměla přemýšlet byznysově, aby z našeho projektu skutečně něco vzešlo. Popostrčila nás, abychom k němu přistoupili seriózněji a začali si klást správné otázky.
Studoval jste v USA osobní finance. Jak se díváte na případný rozdíl mezi českým a americkým přístupem k osobním financím a investování? Který z těchto přístupů je vám bližší?
Obecně bych řekl, že v Americe má tento způsob zacházení s vlastními financemi delší tradici. Spousta lidí v USA investuje, je tam také rozšířenější nakupovat na splátky a víc riskovat než konzervativně šetřit a neutrácet, což bych řekl, že spíš byla vždy taková tradice tady.
Ale i v Česku už přibývá investorů, i mezi mladými lidmi. Dnes je mnohem jednodušší si založit investiční účet a poslat na něj pár korun. Spíš mi je tedy bližší americký přístup, ale rozdíly se zmenšují.
Jakým způsobem budete monetizovat MarketPal?
Půjdeme vyzkoušeným byznys modelem, který spočívá v předplatném. Dokážeme díky němu nabídnout výhodnou cenu pro naše zákazníky. Je to oblíbený model také proto, že se dobře předpovídá cashflow firmy. Nemusíte každý měsíc nahánět nové zákazníky, abyste získali peníze. Lépe se pak takový model prezentuje investorům.
Jakou roli bude hrát v investování umělá inteligence?
Myslím si, že ve financích bude její nástup o něco pomalejší než jinde, protože lidé jsou opatrnější, když jde o peníze. Zpočátku se asi budou zdráhat nechat rozhodování o konkrétních investicích na AI.
Ale jinak AI může být super na filtrování dat a jejich analýzu. Umělá inteligence díky tomu poskytne lepší informaci a výsledné rozhodnutí bude na investorovi.
MarketPal funguje na podobném principu. My pouze analyzujeme, ale konečné rozhodnutí je na člověku. Určitě nepočítáme s konkrétními doporučeními, aby investoval do nějakého aktiva. Nejsme finanční poradci, takže něco takového ani nemůžeme poskytovat. Ale i tak si myslím, že naši zákazníci nemají o takovou službu zájem.
Jakou roli hraje AI ve vývoji vašeho produktu?
Částečně ji používáme na analýzu článků, které dostáváme od našich poskytovatelů. AI pomáhá zjistit, jaký dopad by ten článek mohl mít na uživatelovo portfolio. Tento proces funguje ve dvou fázích. Nejdříve zjistíme, jak je ten článek relevantní. Mnoho z nich totiž obsahuje informace, které nemají potenciál pohnout trhem. Pokud se ale takový článek objeví, AI analyzuje případný dopad na uživatelovo portfolio. Pošleme mu notifikaci a uživatel se na jejím základě může rozhodnout o konkrétní investiční akci.
AI má důležitou úlohu také v programování. Kódovací prostředí dnes už standardně nabízejí AI asistenta, který se trénuje na vašich datech a napovídá konkrétní řešení. AI takto usnadňuje a urychluje spoustu věcí, například návrh designu aplikace. Všechny naše nápady konzultujeme s umělou inteligencí, abychom viděli, jak by mohly vypadat v reálu. Díky tomuto postupu pak dostáváme další nápady.
Stanete se regulovaným subjektem spadajícím pod Českou národní banku, u které byste prošli nějakou certifikací?
Nepočítáme s ní. My pouze poskytujeme data a nemáme zodpovědnost za způsob, jak naši zákazníci investují své peníze. Přes nás totiž ani žádné nepůjdou, investoři budou provádět investice přes svého brokera, který je regulovaným subjektem.
Každý začínající podnikatel naráží na vlastní limity. Co byla vaše největší slabina a jak jste ji musel řešit?
Největší výzvou pro mě bylo najít stejně naivní a motivované lidi jako jsem já. Ze začátku totiž z takového projektu nic nemáte. Naopak, museli jsme dát do MarketPal vlastní finance, abychom se rozjeli. Naštěstí se mi tento krok povedl a ani netrval dlouho.
Musel jsem se také potýkat s nedostatkem vědomostí. Nikdo z nás nikdy neměl vlastní startup, všechno pro nás bylo nové. Zpětně bych určitě udělal spoustu věcí jinak, například abychom neztratili několik měsíců vyvíjením předchozí verze.
Na druhou stranu si myslím, že mi moje mládí a nedostatek zkušeností otevřely další možnosti. Naše aplikace zaujala hodně potenciálních uživatelů a poznal jsem v Lipo.ink zajímavé lidi. Měl jsem také nedávno možnost se zúčastnit startupového summitu v Arménii, kde jsem získal spoustu kontaktů a zkušeností.
Nedostatek zkušeností je slabina, ale člověk se musí nějak naučit, jak dělat věci správně.
Jaký je váš dlouhodobý osobní cíl? Vidíte se spíš jako sériový podnikatel, investor nebo technologický lídr? Máte nějakou takovou osobní vizi?
Teď chci právě nabrat zkušenosti s vlastním startupem. Chtěl bych se naučit, jak funguje startupové prostředí. Později bych si určitě chtěl zkusit práci i ve větší firmě, klidně v nějaké korporaci, protože to bude něco úplně jiného. Rád bych poznal fungování malé i velké společnosti. Později bych tyto pracovní zkušenosti využil k dalším byznysovým nápadům.
V delší budoucnosti se vidím jako investor. Rád bych investoval do menších firem a působil i jako mentor.
Adam Kalina je letošním absolventem liberecké průmyslovky, který ještě před nástupem na střední neměl vlastní počítač. Dnes programuje a vyvíjí aplikaci MarketPal – nástroj, který investorům šetří hodiny času filtrováním zpráv a dat důležitých pro jejich portfolio. Zkušenosti sbíral mimo jiné ve startupu Tanganica, na ročním pobytu v USA i při účasti v inkubačním programu Výkop, který pravidelně pořádá Liberecký podnikatelský inkubátor.