Dnes v 18:40 vystoupí guvernér Fedu Powell. Střední a delší výnosy US bondů klesají. Dolar v zisku krátce otestoval úroveň 1,0700 za euro. Měny regionu včera oslabily. Koruna se posunula nad 23,85 za euro, dnes mírně sílí pod tuto hranici.

Jak překonat bažení po cigaretě?

Daniel Novák, zdroj: Adiquit

„Přestanu kouřit“ často bývá jedním z bohulibých cílů, které si dáváme. Mnoho lidí však v tomto selhává, někteří i opakovaně. Nestačí jen zahodit cigarety a prostě nekouřit. Psychická a fyzická závislost na tabáku s sebou přinášejí neodolatelnou chuť si zapálit, nervozitu, nesoustředěnost a další negativní příznaky.

Startup Adiquit chce proto kuřákům jejich boj usnadnit. Tato aplikace připraví každému uživateli plán na míru, ale především, nenutí skončit s kouřením ze dne na den. Adiquit se loni na podzim dokonce zúčastnil programu CzechMatch agentury CzechInvest, ve kterém hledal nové trhy v USA. Jak aplikace funguje? Jaké poznatky si Adiquit z Ameriky přivezl? Přečtěte si rozhovor s Danielem Novákem z Adiquit.

Aplikace Adiquit, zdroj: Adiquit

Jaké jsou nejčastější důvody pro skončení s kouřením?

Kuřáci mají jeden nebo více z těchto důvodů – zdraví, rodina a peníze.

Proč se jim to obvykle nepovede?

Je třeba si uvědomit, že závislost na nikotinu je třetí nejzávažnější, po tvrdých drogách a alkoholu.

Odvykací pokus nejčastěji selže proto, že se kuřák na odvykání nijak nepřipraví. Nemá informace o průběhu abstinenčních příznaků, neinformuje se o možnostech náhradní nikotinové terapie a léků a ani nekontaktuje odborníka. Většina kuřáků prostě přestane ze dne na den. V prvních třech dnech nekouření se více než polovina ke kouření opět navrací.

Jaké možnosti dnes kuřáci mají, pokud se rozhodnou skončit s kouřením?

Jednou z nich je takzvaná „talking therapy“ s adiktologem. Na ni se chodí zpravidla jednou týdně. Kuřák si zde s doktorem stanoví svoje cíle, jak přestat kouřit. Dělali jsme si průzkum mezi našimi uživateli. Tento typ terapie je poměrně oblíbený, ale jeho nevýhodou je, že se na ni zpravidla musí někam dojíždět.

Mezi další formy pomoci patří odvykací telefonické linky. Ty v Česku fungují zdarma. Uživatel si na ně zavolá a dostane se mu vysvětlení, jak proces odvykání funguje.

Oblíbeným způsobem je i medikace pro řešení fyzické závislosti na nikotinu. Jde o známé nikotinové náplasti nebo žvýkačky, případně léky na předpis. Jenže problémem nadále zůstává jejich správné používání. Je otázka, kolik lidí si důsledně projde příbalový leták nebo dodržuje doporučení lékárníka. Medikace pomůže přemoci fyzickou závislost, díky čemuž je poměrně oblíbená. Na druhou stranu ale vůbec neřeší psychickou závislost.

tým Adiquit, zleva Roman Gabrhelík, Daniel Novák a Adam Kulhánek, zdroj: Adiquit

Jak funguje vaše aplikace?

Adiquit funguje jako adiktolog v kapse nebo inteligentní virtuální asistent. Uživatel má k dispozici avatara s podobou našeho zakladatele, adiktologa Adama Kulhánka. S tímto avatarem naváže terapeutickou vazbu, vztah založený na vzájemné důvěře. S „Adamem“ si vždy ráno dá seanci, ve které si stanoví cíle pro daný den. Aplikaci pak může během dne konzultovat.

Odvykání funguje ve třech fázích. Úvodní, přípravná, zabere deset dní a kuřák si během ní vytvoří specifický plán formou dialogu. Avatar se uživatele ptá, proč začal kouřit, jestli mu někdo v okolí může pomoct, kolik cigaret denně vykouří, zda kouří i něco jiného než tabák, případně jestli má nějaké zdravotní problémy. Zajímají nás taky spouštěče kouření. Mezi ně patří například pocit nervozity, návštěva hospody s kamarády, „rauchpauza“ v práci a podobně.

Náš algoritmus založený na umělé inteligenci pak pro daného kuřáka připraví účinný program. Je nutno zdůraznit, že tento plán je šitý na míru. Když si vezmeme deset kuřáků, tak po třech dnech bude mít každý naplánovanou jinou cestu.

Jedenáctý den je „Den D“, kdy kuřák odloží cigaretu a odhazuje krabičku s kouřením, případně i elektronické cigarety. Po ní následuje intenzivní dvouměsíční terapie, kdy kuřák překonává bažení po cigaretě. Celkově tato třetí fáze trvá šest měsíců.

Díky našim datům víme, že nováčci s Adiquit už za sebou mají minimálně dva až tři neúspěšné pokusy. Přestat kouřit je totiž jednoduché, vydržet je těžké. Přibližně třetina našich uživatelů jsou chroničtí kuřáci s deseti a více pokusy skončit. S takovými lidmi je pak o něco složitější spolupracovat, ale i to zvládneme. Naše pomoc je pro ně totiž šestkrát účinnější, než kdyby se o to pokoušeli opět sami. S Adiquit mají třicetiprocentní šanci, že s kouřením skoncují.

Ta 30% pravděpodobnost znamená, že ze tří kuřáků z deseti uděláte trvalé nekuřáky?

Ano, máme na to data sbíraná z období půl až jednoho roku.

Jen pro upřesnění, cílem není už si nikdy nezapálit. Naše klienty monitorujeme v tom smyslu, jak dlouho už si nezapálili. Naše aplikace se jich večer na toto ptá, v prvních dvou měsících se tak děje každý den.

Zůstáváme pozitivní, i když nám uživatel nahlásí vykouřenou cigaretu. Snažíme se ho povzbudit a podpořit. Používáme proto v aplikaci analogii s píchnutou gumou u auta. Tu si prostě necháte opravit v servisu. Chceme tím uživatelům naznačit, že klopýtnout je lidské.

Aplikace Adiquit, zdroj: Adiquit

Co se vlastně v těle kuřáka děje, když má chuť na cigaretu?

Jedná se především o dva procesy. Zhruba dvě hodiny od poslední cigarety začnou nikotinové receptory v mozku bažit po nikotinu. To se projeví abstinenčními příznaky (chuť kouřit, nervozita, podráždění, zvýšený stres, obtížné soustředění a podobně).

Dále kuřákům chybí rituál kouření – potahování z cigarety, odklepávání, kuřácké přestávky. Při léčbě závislosti na tabáku je důležité řešit obě tyto složky závislosti a současně snižovat abstinenční příznaky.

Jak těžké je přestat kouřit, když okolí (manžel/manželka, kolegové v práci apod.) kouří? Pracujete taky s vlivem okolí?

Okolí samozřejmě hraje významnou roli. Kuřák to má složitější, když se kolem něj nacházejí další kouřící lidé. Aplikace má proto i seanci, která uživatele motivuje k nalezení „buddyho“. Jde o nějakou osobu, třeba kamaráda nebo rodinného příbuzného, který to potáhne s ním a bude ho podporovat v odvykání.

V současnosti pracujeme na další aplikaci – Buddy App – určené pro kuřákovo okolí. Její uživatelé budou díky ní vědět, jak mají s kuřákem komunikovat. Hlavní je kuřákovi za vykouřenou cigaretu nenadávat a zůstat pozitivní.

Spolupracujeme taky s firmami jako Škoda Auto, Bosch, Vodafone, SAP nebo Hyundai. Díky tomu víme, jakou důležitost hraje okolí. Když si aplikaci stáhne více zaměstnanců, začnou potom tvořit skupiny, ve kterých se navzájem podporují. Společnosti se samozřejmě snaží podporovat zdravý životní styl. Proto jim nabízíme balíček služeb, kde jim mimo jiné pomůžeme s marketingem. Nejhorší totiž je, když firma rozešle newsletter s moralizujícím textem a obrázkem přeškrtnutých plic. Na to jsou lidi akorát alergičtí.

Kolik uživatelů už si vaši aplikaci stáhlo a přestalo kouřit?

Jedná se o zhruba 40 000 lidí. Těm jsme nabídli aplikaci ve třech fázích. Ta první byla zdarma a měla úspěšnost dvě procenta. Ve druhé již stála 350 korun s úspěšností 65 procent. V poslední fázi byla aplikace k dispozici za 800 korun a úspěšnost se vyšplhala na 85 procent.

Na tomto příkladu je krásně vidět, jak cena filtruje lidi, kteří si aplikaci chtějí jen vyzkoušet.

Jsou s kouřením a jeho odvykáním spojeny nějaké mýty?

Jedná se o celou řadu mýtů. Například, že se při odvykání zhorší kuřácký kašel. Efekt je přitom opačný. To, že několik dní kuřák více kašle a je zahleněný, ve většině případů znamená, že se dýchací cesty začínají čistit. Buněčné řasinky společně s hlenem „vymetají“ škodlivé látky pryč z plic a dolních cest dýchacích.

Oblíbeným mýtem je také to, že kouření „pomáhá“ zvyšováním krevního tlaku, například u pacientů s nízkým tlakem. Pravda je taková, že tabákový kouř obsahuje 70 karcinogenů a další stovky vysoce jedovatých látek, které poškozují stěny cév v celém těle. To pak bohužel vede k nejčastější příčině úmrtí kuřáků – infarktu a mozkové mrtvici.

Aplikace Adiquit, zdroj: Adiquit

Zúčastnili jste se programu CzechMatch agentury CzechInvest. Naplnil vaše očekávání?

O naší účasti se rozhodlo na poslední chvíli, neměli jsme proto čas cokoli očekávat. USA otevřely hranice osmého listopadu 2021 a hned se do New Yorku začala slétávat letadla nacpaná lidmi. Organizátor na americké straně, akcelerátor VentureOut, se o naší účasti dozvěděl jen týden předem. Na to, že se náš program musel šít horkou jehlou, se povedl.

Pro nás bylo důležité poznat ekosystém New Yorku. Startupy se v USA nenacházejí jen v Silicon Valley, i východní pobřeží nabízí mnoho příležitostí. Důležité je se prezentovat s již americkými zákazníky. To, že děláte byznys v Evropě, tam totiž nikoho moc nezajímá.

Díky programu CzechMatch jsme poznali místní ekosystém. Uvědomili jsme si například, že náš pitch se nemůže opírat jen o data, v Americe se klade důraz na storytelling.

Co byste doporučil budoucím startupům, jak se na program připravit?

Startupům doporučuji si udělat „soft landing“. Měly by oslovit na LinkedIn co nejvíce lidí a domluvit si co nejvíce schůzek. Je potřeba maximálně využít prostor.

Pokud má daná firma peníze na místního člověka, měla by to udělat. Je totiž lepší dělat business development přímo na místě, než tam každých čtrnáct dní létat.

Program CzechMatch je docela krátký, ale dobrý na nasátí atmosféry. Dobře vás uvede do amerických reálií, které se opravdu liší. Dalším pozitivem je možnost setkání se startupy, které už si CzechMatch prošly a jsou nyní úspěšné ve škálování svých aktivit v US.

Nemůžeme si na nic stěžovat, jenom chválit. CzechInvest ukázal skvělou organizaci.

Adiquit vznikl v roce 2018 a zaměřuje se na pomoc s ukončením kouření. Tato aplikace založená na umělé inteligenci nabízí svým uživatelům personalizovanou půlroční péči pomocí denních seancí. Firma uvádí, že užití aplikace zvyšuje pravděpodobnost skoncování s kouřením šestinásobně.

Newsletter